صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

10 فرمان مهم رئیس‏جمهور در نیمه نخست امسال چه بود؟

رئیس‏جمهور ابتدای سال به مردم اطمینان داد که تلاش شبانه‏روزی دولتمردان معطوف به تحقق وعده‏هایی چون بهبود معیشت، فسادستیزی، مهار تورم همراه با رشد اقتصادی پایدار، تقویت تولید و افزایش اشتغال خواهد شد و در این راستا در 6 ماه گذشته 10 فرمان مهم صادر کرد.
به گزارش ایرنا، هنوز پنج روز سخن از بیان تحقق وعده‏های دولت مردمی در سال جدید نگذشته بود که رئیس‏جمهور در نخستین گام تحقق وعده‏های داده شده به مردم، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در سال 1402 را برگزار کرد و در نخستین فرمان برای مهار تورم، وزرا و تیم اقتصادی دولت را مکلف کرد برنامه‏های پیشنهادی خود را در قالب نسخه عملیاتی و اجرایی مهار تورم و رونق تولید ارائه کنند که این تیم اقتصادی شامل سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی بود.
رئیس جمهور با فرمان تحول بر مدار تحقق وعده‏ها در سال جدید، به معاون اول خود مأموریت «تشکیل کارگروهی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی» را داد تا ضمن رصد تصمیمات دستگاه‏های اجرایی از هرگونه تصمیمی که منجر به افزایش تورم شود، جلوگیری کند و از طرفی با توجه به نقش مخرب فعالیت برخی مؤسسات مالی در اقتصاد کشور، رئیس کل بانک مرکزی را مکلف کرد از اختیارات خود برای ساماندهی فعالیت این مؤسسات استفاده کند.
همچنین برخورد قاطع با متخلفان را که با استفاده از مواد اولیه داخلی و به قیمت ریال، کالا را تولید ولی با نرخ ارزی و گران عرضه می‏کنند و سبب اخلال در نظام اقتصادی و آسیب به سفره مردم می‏شوند، در دستور کار مسئولان قرار داد.
آیت‏الله رئیسی در همین ایام، اولین جلسه شورای اقتصاد در سال 1402 را برای پیگیری برنامه‏های دولت در خصوص مهار تورم و رشد تولید برگزار کرد و به دستگاه‏های مسئول فرصت یک هفته‏ای داد تا پیشنهادات را برای اجرای شعار سال و رفع موانع پیش‏روی آن ارائه کنند.
از آن روز 6 ماه گذشت و رئیس‏جمهور 26 شهریورماه در آخرین نشست هیأت دولت در فصل تابستان که به سپری شدن نیمی از سال «رشد تولید و مهار تورم» اشاره کرده بود، تمامی بخش‏های اجرایی را موظف کرد اقدامات 6 ماه گذشته خود را از منظر شعار سال رصد و بازنگری کنند و چنانچه در تحقق هدف «رشد تولید و مهار تورم» خلأ یا نارسایی وجود دارد با فوریت برطرف کنند.
در ادامه این سؤال را مطرح می‏کنیم که مأموریت‏های مهم آیت‏الله رئیسی طی ماه اول امسال به کابینه‏اش چه بود؟

دومین فرمان و تکلیف از پاستور/پرداخت مطالبات کشاورزان
نخستین جلسه هیأت دولت در سال 1402 درایام عید در شرایطی برگزار شد که یک مأموریت و یک تکلیف دربرداشت. رئیس‏جمهور در این نشست وزارت جهادکشاورزی را مکلف کرد پول محصولات خریداری شده از کشاورزان را بموقع پرداخت کنند و همچنین سازمان برنامه و بودجه را مأمور کرد با توجه به تغییراتی که در لایحه بودجه 1402 ارائه شده از سوی دولت، متمم و اصلاحیه آن را هر چه سریع‏تر تدوین کند تا به مجلس ارسال شود.
همچنین با پیگیری‏های متعدد آیت‏الله رئیسی، رشد دو برابری خرید گندم از زمان آغاز به‏کار دولت را محصول اعتماد کشاورزان به دولت عنوان کرد و به وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی مجدد مأموریت داد مطالبات گندمکاران را جزو «دیون ممتازه» دولت تلقی و پرداخت آن را هرچه سریع‏تر کامل کنند.

فرمان سوم به بانک‏ها
در ادامه اقدامات دولت برای مهار تورم، رئیس‏جمهور در خصوص اضافه برداشت برخی بانک‏ها از بانک مرکزی و آثار تورمی شدید آن هشدار داد که جلوی اضافه برداشت این چند بانک به طور قاطع گرفته شود و در راستای سیاست‏های جدید ارزی کشور و بانک مرکزی و ضرورت اجرای آن از سوی همه شرکت‏های صادراتی صریح و شفاف اعلام کرد که اگر شرکتی ارز صادراتی خود را مطابق دستورالعمل بانک مرکزی عرضه نکند، مدیرعامل و هیأت مدیره آن شرکت باید عزل شوند.
در همین ذیل رئیس‏جمهور به بانک مرکزی مأموریت داد با همکاری دستگاه‏های مرتبط، زمینه‏های انجام معاملات تجاری بر اساس واحد پولی ایران و کشورهای هدف را فراهم کند؛ مأموریتی که با تصمیم سران قوا و ارسال لایحه دوفوریتی افزایش اختیارات ارزی بانک مرکزی به مجلس در آخرین روز ماه، کامل شد.
با پیگیری‏ها و مأموریت‏های متعدد آیت‏الله رئیسی به بانک و اعلام آمار ارائه شده از سوی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش 12 درصدی تورم در خرداد ماه، وی مجدداً تداوم تلاش‏های هماهنگ همه دستگاه‏ها برای ادامه روند کاهشی تورم تا پایان سال را خواستار شد.
رئیس جمهور همچنین به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مأموریت داد گزارش اجرای دستور وی مبنی بر ضرورت رفع ناترازی بانک‏ها و نیز عملکرد بانک‏ها در پرداخت تسهیلات مسکن را تهیه و ارائه کنند.

فرمان چهارم در خیابان آزادی
آیت‏الله رئیسی در نخستین جلسه شورای‏عالی اشتغال در سال جدید به مواردی چون اقدام جهادی بخش اجرایی و نهادهای انقلابی برای اشتغال‏آفرینی در استان‏های دارای آمار بیکاری بالاتر و تداوم روند رفع موانع کسب و کار در سال جدید و همچنین تأمین به‏موقع اعتبارات دستگاه‏ها برای عمل به تعهدات اشتغالزایی تأکید ویژه کرده بود و در همین جلسه به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأموریت داد اشتغالزایی و کاهش معضل بیکاری بویژه ایجاد اشتغال برای اقشار تحصیلکرده در استان‏های دارای آمار بیکاری بالاتر را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهد.
رئیس جمهور در چهارمین جلسه شورای عالی اشتغال مأموریت سفت و سختی را به دولتمردان داد، این مأموریت در خردادماه و فردای بازگشت از سفر به اندونزی بود که «توجه به ظرفیت‏های بخش خصوصی و تعاونی» را به عنوان نخستین توصیه به دولتمردان در زمینه اشتغا‏لزایی عنوان کرد و اشتغال را اولویت اصلی کشور و مأموریت جدی دولتمردان برشمرد و به بیان توصیه‏هایی به همه دستگاه‏ها در جهت ایجاد اشتغال پایدار و کاهش بیکاری در کشور پرداخت.
رئیس جمهور در همین خصوص برای بانک‏ها هم در ذیل دومین فرمان خود تعیین تکلیف کرد که اگر گردش مالی و توان پرداخت آنها مورد توجه قرار نگیرد، الزام به پرداخت تسهیلات جدید برای آنها تکلیف مالایطاق خواهد بود و اگر بانکی توان پرداخت تسهیلات داشت، اما به ابلاغیه‏ها بی‏توجه بود و به تعهداتش در پرداخت تسهیلات عمل نکرد، باید با جدیت با این تخلف برخورد شود و در این زمینه تفاوتی بین بانک‏های دولتی و خصوصی نیست.
بر همین اساس دبیرخانه شورای‏عالی اشتغال و دستگاه‏های ذیربط را مکلف کرد با فوریت دستورالعمل پرداخت تسهیلات اشتغال برای سال‏جاری را تدوین و نهایی کنند که حداکثر تا پانزدهم خردادماه به بانک‏ها ابلاغ شود و در عین حال این شورا مصوبات را با جدیت پیگیری کند تا اتفاقات مهمی در عرصه اشتغالزایی و کاهش بیکاری در کشور رقم بخورد.

فرمان پنجم در پاستور
رئیس جمهور در 6 ماه امسال در جلسه شورای‏عالی انرژی که دولت را وارث ناترازی‏های گسترده در زمینه انرژی از جمله در بخش برق و گاز و بنزین دانسته است، دستگاه‏های مسئول را مکلف کرد برای رفع این ناترازی‏ها اقدام جهادی کنند.

فرمان ششم و مسکن ملی
اما مسکن که در زمره اولویت‏های مهم رئیس‏جمهور است در جلسه ویژه «بررسی راهکارهای تأمین مالی پروژه‏های ساخت مسکن»، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرد با همکاری شورای پول و اعتبار، راهکارهای قانونی کاهش سود وام‏های بانکی در حوزه مسکن بویژه مسکن حمایتی را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ کند و بر بهره‏گیری از ظرفیت سرمایه‏گذاری و توان ساخت مسکن بخش خصوصی بویژه شرکت‏های توسعه‏ای و انبوه‏سازان تأکید کرد.
رئیسی همچنین در سلســـــــــــله نشست‏های جلسه شورای عالی مسکن در دولت سیزدهم، با تأکید بر ضرورت شتاب گرفتن اعطای تسهیلات به طرح‏های ساخت مسکن، استانداران را مکلف کرد، تسریع در نوسازی بافت‏های فرسوده را نیز در دستور کار قرار دهند.
در ذیل این فرمان، رئیسی در جلسه شورای عالی مسکن به بانک مرکزی دستور داد آن دسته از متقاضیانی را که موفق به دریافت تسهیلات ساخت مسکن نشده‏اند بررسی و در جهت رفع آن اقدام کند. او همچنین با اشاره به برخی ناهماهنگی‏ها در دستگاه‏های دولتی در اجرای «طرح هادی» وزارت کشور و وزارت اقتصاد را مکلف کرد با همکاری بنیاد مسکن مشکل را بررسی و نسبت به رفع آن اقدام کنند.
رئیس جمهور در تداوم پیگیری‏های متعدد تأمین مالی پروژه‏های مسکن را از اولویت‏های اساسی دولت برشمرد و از معاون اول خواست با حضور همه دستگاه‏های مسئول، راهکارهای تقویت منابع مالی طرح‏های مسکن در سراسر کشور را بررسی و احصا کنند.
آیت‏الله رئیسی همچنین در کنار مسکن ملی با ابراز نگرانی از آمار تلفات جاده‏ای و تعطیلات تابستانی، از وزیر راه و شهرسازی خواست به اتفاق دیگر اعضای شورای‏عالی حمل و نقل و ایمنی ترافیک برای پیشگیری از حوادث رانندگی و تلفات جاده‏ای همه امکانات موجود را به‏کار بگیرند.

فرمان هفتم در خیابان ولی‌عصر
رئیس جمهور در کنار مأموریت‏های دیگر در پی افزایش قیمت محصولات پتروشیمی بدون اخذ مجوزهای لازم وزیر دادگستری را مکلف کرد با بررسی دقیق اسناد و دلایل این افزایش قیمت، با متخلفان برخورد قاطع و مقتضی صورت گیرد.

فرمان هفتم به دستگاه‏های متولی در ارائه راهکارهای ایجاد عدالت در پرداخت‏ها
موضوعی نیست که از دید رئیس‏جمهور پنهان بماند. وی این بار به موضوع عدالت در پرداخت حقوق کارکنان دولت هم اشاره کرد و با توجه به نظرات برخی استانداران در این زمینه، وزیر کشور و رؤسای سازمان‏های برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی را مأمور کرد ضمن بررسی گزارش‏های استانداران ظرف دو هفته پیشنهاد خود را برای عدالت در پرداخت‏ها ارائه کنند.

فرمان هشتم و خودرو
آیت‏الله رئیسی که خود از افزایش قیمت خودرو گلایه داشت شورای رقابت را مورد خطاب قرار داد که این شورا با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است؟ به همین منظور و در اقدامی برای مهار این موضوع معاون اول خود و وزرای اقتصاد و صمت را مأمور بررسی و اصلاح این روند کرد.
رئیس جمهور معتقد است، اینکه در سال «رشد تولید و مهار تورم» یک بخش بدون اخذ مجوزهای لازم کالاها را گران کند، قابل پذیرش نیست و دستگاه‏ها باید خود را موظف به مقابله با گرانی و تورم بدانند.

فرمان نهم و رسوب کالاها
و اما فرمان نهم رئیس‏جمهور تأکید بر جلوگیری از رسوب کالا در انبارها و بنادر است که وزارتخانه‏های اقتصاد، راه و شهرسازی و جهادکشاورزی را مکلف کرد با رصد دقیق موجودی و ورودی و خروجی کالا به انبارها و بنادر، اجازه توقف بی‏مورد کالا در مسیر تأمین تا توزیع و احیاناً فاسد شدن کالاها را نداده و متخلفان را معرفی کنند.

فرمان دهم و حقابه رودخانه هیرمند
پایبند نبودن افغانستان بر تأمین حقابه رودخانه هیرمند و به‏تبع آن خشکی هامون به‏عنوان دریاچه‏ای که حیات سیستان و بلوچستان به آن وابسته است، موجب چالش‏هایی در این منطقه شده است. موضوع مهمی که آیت‏الله رئیسی برای پیگیری آن به وزرای نیرو و امور خارجه و نماینده ویژه‏اش در امور افغانستان مأموریت داد تا حقابه ایران از رود هیرمند را با جدیت پیگیری کنند که این موضوع در دست اقدام است.

جستجو
آرشیو تاریخی