صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و چهار - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و چهار - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

آیت‌الله رئیسی 2 قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری-صنعتی مازندران و سرخس را برای اجرا ابلاغ کرد

رئیس‌جمهور 2 قانون ایجاد مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی سرخس و مازندران را برای اجرا به دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.
دکتر سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی مازندران» و «قانون ایجاد منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی سرخس» را که به ترتیب در جلسات علنی 27 و 29 شهریور 1402 مجلس شورای اسلامی تصویب شده و در تاریخ 4 مهر 1402 به تأیید شورای نگهبان رسیده، برای اجرا به وزارت امور اقتصادی و دارایی و نهاد ریاست‌جمهوری (دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی) ابلاغ کرد.

 

واکنش وحیدی به گزارش ناامنی مسکن مهر سمنان: سریعاً تخلیه شود

وزیر کشور از سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی این وزارتخانه خواست به سرعت نسبت به پیگیری حقوقی و پاسخگو کردن سازندگان متخلف بخشی از مسکن مهر سمنان که فاقد ایمنی شناخته شده است، اقدام کنند. به گزارش ایرنا، احمد وحیدی روز یکشنبه در سومین نشست ستاد ملی پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران کشور، این مطلب را پس از ارائه گزارش معاونت عمرانی استانداری سمنان درباره احتمال بروز حادثه‌ای شبیه متروپل در بخشی از مسکن مهر شهر سمنان، مطرح کرد.
وی تأکید کرد: در گام نخست باید به سرعت ساکنان این واحدها تخلیه و در مکانی اسکان داده شوند تا خطر جانی برطرف و بسته به نظرات وزارت راه‌و‌شهرسازی، ساختمان دائم برای آنها فراهم شود.
وزیر کشور با بیان اینکه ممکن است در واحدهای نهضت ملی مسکن که شخصی‌سازی می‌شود هم چنین مواردی تکرار شود، تصریح کرد: گزارشی برای شورای نهضت ملی مسکن ارسال شود و وزارت راه‌وشهرسازی هم نظارت بر ساخت این واحدها را افزایش دهد تا از بروز فاجعه جلوگیری شود.
وحیدی از سازمان مدیریت بحران و استانداری سمنان خواست به سرعت نسبت به تخلیه ساکنان این مجتمع‌های مسکونی فاقد ایمنی اقدام کنند و رسانه‌ها هم نسبت به تنویر افکارعمومی وارد عمل شوند.
وی بار دیگر تأکید کرد: متخلفان ساخت این مجتمع‌ها از هر دستگاهی که باشند باید تحت تعقیب قرار گیرند و خسارات وارده را بپردازند. از این‌رو معاونت حقوقی سازمان مدیریت بحران و معاونت عمرانی وزارت کشور باید از سازندگان این مجتمع‌ها شکایت کنند.
وزیر کشور با انتقاد از عدم نظارت کافی دستگاه‌های متولی بر ساخت‌و‌سازها عنوان کرد: در هر موردی که ساختمان‌ها برابر شناسنامه صادره احداث نشده باشند، باید از طریق مراجع قضایی تحت پیگرد قرار گیرند.
 
تسریع در مقاوم‌سازی ساختمان‌های روستایی و شهری
موضوع اسکان موقت و دائم و همچنین مقاوم‌سازی ساختمان‌های روستایی و شهری در برابر زلزله، از دیگر موضوعات این نشست بود که قرار شد دستورالعمل شرایط اسکان موقت و دائم در مناطق بحرانی تدوین شود.
نایب رئیس شورای‌عالی مدیریت بحران کشور در این زمینه اظهار کرد: پیش از آنکه به اسکان موقت در مواقع بحران بیندیشیم، باید برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود اقدام عاجلی کرد تا در برابر حوادث ایمن باشند.
وحیدی افزود: سازه‌های موقت یا دائمی که برای مناطق بحران‌زده ایجاد می‌شود حتماً باید منطبق با آخرین دستورالعمل‌ها و با تأیید نظام مهندسی کشور باشد. وی بر طراحی و ساخت سازه‌هایی تأکید کرد که هم در کوتاه‌ترین زمان و کمترین هزینه احداث شوند و هم مقاوم باشند. وزیر کشور همچنین در نظر گرفتن مسائل فرهنگی روستایی را در طراحی و ساخت سازه‌های دائم و برنامه‌های مدیریت بحران ضروری دانست. براساس این گزارش، خطر سیل رودخانه قوری‌چای، آمادگی برای فصول سرد سال و کنترل و مدیریت آب‌های سطحی و سیلاب، از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

 

قدردانی وحیدی از میهمان‌نوازی اربعینی ملت و دولت عراق

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران روز شنبه در دیدار با عبدالامیر الشمری همتای عراقی خود از مجموعه اقدامات و میهمان‌نوازی ملت و دولت عراق در آیین اربعین حسینی امسال قدردانی کرد.
به گزارش ایرنا از وزارت کشور، در این دیدار وزیران کشور ایران و عراق در مورد مسائل دوجانبه و همچنین تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر کردند.
وحیدی در این نشست از مجموعه اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته توسط دولت و همچنین میهمان‌نوازی گرم ملت عراق از زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) قدردانی و تشکر کرد. وزیر کشور خطاب به همتای عراقی خود گفت: اکثر زوار ایرانی از اقدامات اربعینی دولت و مردم عراق راضی هستند. وزیر کشور عراق نیز متقابلاً تصریح کرد: به وظیفه خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کردیم و خوشحالیم که موجبات آسایش زوار را فراهم ساختیم.
عبدالامیر الشمری ادامه داد: دولت و ملت عراق بسیار خرسند هستند که میزبان زوار عتبات‌عالیات بویژه میلیون‌ها زائر ایرانی هستند.
وحیدی و الشمری همچنین درباره برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم جهانی اربعین حسینی در سال‌های آینده با یکدیگر رایزنی کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی