صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و چهار - ۱۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و چهار - ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت و گو با «ایران اقتصادی» خبر داد

واگذاری 20 هزار قطعه زمین طرح جوانی جمعیت

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با تصویب مجلس، آبان ماه 1400 توسط رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد. بخش مهمی از این قانون واگذاری زمین رایگان به خانوار دارای سه فرزند و بیشتر است. با تأمین زمین، در مرحله اول اجرای این طرح، از عید غدیر تا قربان امسال، 7500 خانوار زمین را دریافت کردند. حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران اقتصادی» به مرحله دوم طرح که از روزهای گذشته شروع شده، اشاره کرد و گفت که در مرحله دوم واگذاری زمین به متقاضیان در قانون جوانی جمعیت، 20 هزار خانوار زمین دریافت می‌کنند که خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر، مشمول این طرح هستند. قرار است این زمین‌ها ۱۰ روزه تحویل مشمولان شود. در ادامه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به برنامه‌های مختلف تولید مسکن اشاره کرد.
در خصوص قانون حمایت از جوانی جمعیت چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟
براساس قانون جوانی جمعیت، دولت مکلف است یک قطعه زمین یا واحد مسکونی حداکثر به میزان (۲۰۰ متر) برای ساکنین در روستاها یا شهرهای کمتر از پانصدهزار نفر پس از تولد فرزند سوم و بیشتر به صورت فروش اقساطی با دو سال تنفس و هشت سال اقساط واگذار کند و سند مالکیت، پس از پرداخت آخرین قسط، ظرف حداکثر یک ماه، به مالکین تحویل داده می‌شود.
برای ساکنان شهرهای بالای 500 هزار نفر، زمین یا واحد مسکونی بسته به اعلام ظرفیت توسط دولت مبنی بر وجود زمین یا واحد مسکونی در شهرک‌های اطراف یا شهرهای جدید یا شهرهای مجاور یا زادگاه پدر یا مادر مشروط به اینکه بالاتر از پانصد هزار نفر نباشد، اختصاص می‌یابد. با توجه به اینکه در برخی کلانشهرها تأمین زمین مشکلات و موانعی دارد یا کمبود زمین وجود دارد، به متقاضیان دریافت زمین جوانی جمعیت در شهرهای جدید و یا شهرک‌های اطراف این کلانشهرها زمین واگذار می‌شود. در شهر تهران نیز متقاضیان می‌توانند زمین خود را از شهرهای اطراف دریافت کنند.
آخرین آمارها در حوزه صدور پروانه‌های ساختمانی چگونه است؟ صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران و در بافت‌های فرسوده آن چه میزان رشد داشته است؟
صدور پروانه‌های ساختمانی به همت دولت سیزدهم و در سایه رونق تولید ساخت‌وساز تحت عنوان نهضت ملی مسکن و در کنار آن احیای بافت‌های فرسوده امروز رشد یافته و به عقیده صاحبنظران و کارشناسان شاهد افزایش تعداد پروانه‌ها از ابتدای تشکیل دولت سیزدهم تاکنون هستیم.
کاهش صدور پروانه ساختمانی در سال‌های گذشته منجر به کاهش تولید مسکن شده است. بر اساس آمار، در سال ۹۳ برای تعداد ۴۰۰ هزار و ۱۶۴ واحد مسکونی پروانه صادر شده که نسبت به سال قبل از آن، یعنی سال 92، کاهش بیش از 50 درصدی را نشان می‌دهد. افت تولید مسکن در سال‌های پس از آن هم ادامه پیدا کرد و در سال ۹۶ به حدود ۳۳۷ هزار واحد رسید. این در حالی است که این میزان در کلانشهر تهران با توجه به بالا بودن حجم ساخت‌وسازها در آن رشد بسیار زیادی داشته و به نظر می‌رسد که صدور تعداد پروانه‌های ساختمانی افزایش بیشتری نسبت به امروز پیدا کنند. همچنین با توجه به اینکه به طور متوسط برای هر پروانه ساختمانی ساخت حدود 7 واحد مسکونی در نظر گرفته می‌شود، صدور یک میلیون پروانه ساختمانی شهری به معنی تولید حدود 7 میلیون مسکن در آینده است که بخشی از آن (4 میلیون) مربوط به نهضت ملی است.  به این ترتیب حتی اگر نیمی از این واحدهای پیش‌بینی شده ساخته شود، بخش زیادی از کمبود مسکن در کشور جبران می‌شود. رشد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شهر تهران نسبت به سال گذشته با اعمال بسته ۱۹ بندی تشویقی شهرسازانه در حالی از رشد ۱۴۲ درصدی برخوردار است که رشد صدور پروانه در شهرهای کشور ۴۱ درصد است. این در حالی است که هم‌اکنون ۳۷۳ شهر کشور در خصوص صدور پروانه بافت‌های فرسوده فعال هستند که تنها در هفته دولت امسال ۱۹۱۸۹ واحد در بافت‌های فرسوده به مرحله افتتاح رسید. در واقع با توجه به وجود زمین‌های بزرگ مقیاس و ظرفیت‌های بالاتر تولید مسکن، تعداد پروانه‌ها در تهران رشد 142 درصدی داشته است که این آمار نشان‌دهنده کارایی و مؤثر بودن اعطای بسته‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده است.
در کنار بسته‌های تشویقی چه عامل دیگری را در افزایش ساخت‌وساز و صدور پروانه‌های ساختمانی مؤثر می‌دانید؟
همانگونه که وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده بود، با وجود افزایش بی‌سابقه بیمه پروانه در بافت‌های فرسوده و محلات کمتر برخوردار نسبت به سال گذشته که باعث شده خیلی از سازندگان و مالکان واحدهای فرسوده برای دریافت پروانه تا رفع مشکل دست نگهدارند، اما آمار تحلیلی نشان می‌دهد با هدایت استانداران به عنوان رؤسای ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان‌ها و تعامل و همکاری مناسب شهرداری‌ها در اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی شهرسازانه ابلاغی شورای‌عالی شهرسازی و معماری شاهد رشد نوسازی در بافت‌های فرسوده هستیم.
آماری از میزان رفع تصرفات در شش ماهه 1402دارید؟
طی ۳۲۲ فقره رفع تصرف (فوری و یا با حکم قضایی) ۴۳ هکتار از اراضی ملی و دولتی در شهرستان‌های استان تهران به ارزش ریالی ۴۵ همت آزادسازی شده که تهران، شمیرانات و دماوند مهمترین شهرهای رفع تصرف قلمداد شده‌اند.
حفاظت و صیانت از اراضی ملی وظیفه مهم و ذاتی ادارات کل راه‌وشهرسازی استان‌ها بوده و با مشاهده هرگونه تصرف با متصرفان و سودجویان در اسرع وقت برخورد قانونی خواهیم کرد.
در واقع مقابله با زمین‌خواری و کوه‌خواری و حفظ میراث نسل‌های آینده از مهمترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم است.
در تهران ظرفیت ساخت مسکن در قالب بافت فرسوده تا چه میزان وجود دارد؟
امکان ساخت یک میلیون واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهر تهران وجود دارد و در حال حاضر مشارکت‌کنندگان یا صاحبان ملک یا سازندگان می‌توانند از تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد در شهر تهران ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده و ناکارآمد وجود دارد که البته شامل محدوده بافت‌های تاریخی نیز هست. همچنین متوسط تولید مسکن از یک پلاک فرسوده پنج واحد مسکونی است و پیش‌بینی می‌شود در ۲۳۰ هزار پلاک فرسوده تهران امکان تولید یک میلیون واحد مسکونی وجود داشته باشد، به همین منظور باید تمام مدیران شهری، انبوه‌سازان، صنعتی‌سازان و سازندگان متبحر در بافت‌های فرسوده از تسهیلات ۱۹ بندی مشوقانه بافت‌های فرسوده استفاده کنند. در حال حاضر مشارکت‌کنندگان یا صاحبان ملک یا سازندگان می‌توانند از تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومانی استفاده کنند تا چهره شهر زیبا و تازه شده و ایمنی و امنیت زندگی در شهر تهران افزایش یابد.
آیا اعتقادی به ضرورت حضور بخش خصوصی در بافت فرسوده دارید؟
تجربه ورود بخش خصوصی به حوزه مسکن تجربه برد هم برای متقاضی و هم سرمایه‌گذار است و سبب می‌شود تمام ظرفیت‌های قانونی جهش تولید مسکن فعال شود. در واقع وجود زیرساخت‌های مناسب در بافت‌های فرسوده یک مزیت جدی رقابتی برای این مناطق در مقایسه با سایر سیاست‌های توسعه شهرها محسوب می‌شود. بر اساس رویکردهای کلان، نوسازی بافت‌های فرسوده باید توسط بخش خصوصی انجام شود و دولت و شهرداری‌ها موظفند نقش حمایتی داشته باشند تا با سرمایه بخش خصوصی که از بهره‌وری بیشتر و هزینه‌های بالاسری کمتری برخوردار است، مقدار بیشتری از بافت‌های فرسوده نوسازی شود.

 

بــــرش

چه میزان زمین در قالب طرح جوانی جمعیت آماده شده است؟
حدود ۲۰ هزار قطعه زمین در سطح کشور و در تهران حدود ۲۵۰۰ قطعه زمین به خانواده‌هایی که دارای ۳ فرزند یا ۴ فرزند هستند، اعطا خواهد شد که فرزند سوم یا چهارم آنها آبان‌ماه ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده باشد. در تهران در شهرستان‌هایی مثل رباط‌کریم، اسلام‌شهر، دماوند و فیروزکوه عمده زمین‌ها در حال واگذاری است و متناسب با قیمت زمین این قطعات به یک نفر یا دو نفر واگذار می‌شود. برخی از این واگذاری‌ها در روستاها با تسهیلات ۲۰۰ میلیون‌تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله برای ساخت در نظر گرفته شده است که خانواده‌ها بتوانند عملیات اجرایی ساخت را شروع کنند. این در حالی است که در ساخت مسکن بهترین شیوه اجرا، مشارکت متقاضی در ساخت مسکن است. در برخی مناطق خود افراد این امکان را دارند که به‌صورت مستقل به ساخت واحد بپردازند و عملیات اجرایی واحد مسکونی را با آورده شخصی شروع کنند. البته تلاش ما این است که بیشتر به سمت مشارکت‌دادن خود متقاضیان در فرایند ساخت‌وساز مسکن حرکت کنیم و بتوانیم با حمایتی که از جانب دولت صورت می‌گیرد، زمین‌های اعطایی به مرحله ساخت‌وساز برسد. در میلاد با سعادت پیامبر رحمت(ص) به ۲۵۰۰ خانواده مشمول قانون جوانی جمعیت در استان تهران زمین واگذار شد، تعداد قطعات زمین واگذاری شده ۱۰۷۲ قطعه بود که این قطعات در شهرهای پیشوا، اسلامشهر، رباط کریم، فیروزکوه، پاکدشت، دماوند و پرند ساماندهی شده است. از ۲۵۰۰ خانواده مشمول، در شهرستان‌های پیشوا ۸۰۰ خانواده، اسلامشهر و رباط کریم ۷۲۵ خانواده، فیروزکوه ۴۰۰ خانواده، پاکدشت ۳۰۰ خانواده، دماوند ۳۵ خانواده و پرند ۲۴۰ خانواده زمین دریافت کردند. در ابتدای انقلاب تا سال ۱۳۵۹ کلاً ۹۴۶۵ قطعه زمین واگذار شد، در دهه ۶۰ تعداد ۲۸۵۹۶۰ قطعه زمین، در دهه ۷۰ تعداد ۴۷۵ هزار قطعه زمین، در دهه ۸۰ تعداد ۱۸۶ هزار قطعه و در دهه ۹۰ تعداد ۱۳۳ هزار قطعه زمین به خانوارها اعطا شده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۲ ما می‌خواهیم فقط تعداد ۱۵۰ هزار قطعه زمین در قالب طرح حمایت از خانواده‌های جوانی جمعیت اعطا کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی