صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اینفوگرافیک
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و پنج - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و پنج - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

صادرات نفت خام و نفت کوره ایران به چین به روزانه ۱.۲ میلیون بشکه رسید

به گزارش خط انرژی، طبق گزارش SolutiEN، نبود محدودیت تحریمی ثانویه برای نفت خام روسیه، موجب شده تا پالایشگاه‌های دولتی و پتروپالایشگاه‌های مستقل چینی به نفت خام این کشور علاقه زیادی نشان دهند. این امر موجب شده تا نفت خام ایران به اصلی‌ترین تأمین‌کننده پالایشگاه‌های کوچک و مســـــــتقل (تی‌پات) در اســــــــتان شاندونگ تبدیل شود.
واردات نفــــــت خام و نفت کوره از ایران توسط چین در 2 هفته اول ماه سپتامبر به ۱.۲ میلیون بشکه در روز رسید. همچنین حدود ۸۵ درصد از بشکه‌های وارداتی ایران به چین در سال‌جاری در اســـــتان شاندونگ تخلیه شده است.
با افزایش قیمت در یک سال اخیر و تحولات ژئوپلیتیکی، پنجره فرصت افزایش صادرات نفت خام ایران گشوده شده و میانگین صادرات در ۳ ماه اخیر به حدود ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن ادامه دارد

پایگاه اطلاع‌رســـــــانی دولت نوشت: روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارشی با تیتر «رؤیای وام بانکی خرد بدون ضامن؛ از وعده تا عمل» توضیح داد: مصوبه ارائه تسهیلات خرد بدون ضامن، مصوبه‌ای بود که دولت برای پرداخت تسهیلات زیر ۱۰۰ میلیون تومان به کارمندان و حقوق‌بگیــــــران بخش‌هــــــای دولتی و عمومی داشت و هیچ تغییری در اجرای آن ایجاد نشده است. ۱۲ بانک تحت مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی از زمان این ابلاغ تا ۱۵ مرداد ماه امسال در مجموع ۷۵ هزار و ۶۱۴ میلیون تومان تسهیلات خرد بدون ضامن به ۲ میلیون و ۱۰۶ هزار متقاضی پرداخت کردند. همچنین بر اساس اعلام بانک مرکزی شبکه بانکی کشور به ۴۲۶ هزار و ۴۰ نفر از متقاضیان، تســــــهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به مبلغ ۸۶.۷ همت پرداخت کرده که این میزان رشد ۲۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
همچنیـــــن در ســــال‌جاری تاکنـــــون ۳۷۳ هزار و ۵۳۸ فقره تسهیلات قرض‌الحسنه فرزنــــدآوری به مبلـــــغ ۲۳.۰۱همت به متقاضیان پرداخت شده که این میزان رشد ۴۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته اســــت.

 

سامانه ارائه تسهیلات
بازگشت به روستا معرفی می‌شود
پایگاه اطلاع‌رسانی دولت: معاون توسعه روســــــتایی و مناطق محروم کشور با بیان اینکه بزودی سامانه ارائه تسهیلات بازگشت به روستا معرفی می‌شود، گفت: افراد متقاضی می‌توانند، از طریق آن اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند و بعد از صحت‌سنجی و ارزیابی، نتایج آن اعلام می‌شود. سیدامیرحسین مدنی افزود: همه مشاغل امکان بهره‌مندی از تسهیلات بانکی طرح بازگشت به روستا را دارند اما باید با مزیت‌های آن روستا نیز هم‌خوانی داشته باشد؛ به طور مثال در روستاهایی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند با طرح‌های کشاورزی موافقت نخواهد شد و در آن مناطق به طرح‌های دیگر تسهیلات ارائه خواهد شد.

افزایش قیمت دلار غیررسمی موقتی است
نـــــــــود اقتصادی: محمـــــــــد کهندل، اســــــــــتاد اقتصــــاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل پولی و ارزی در واکنش به هیجانات ایجاد شده در بازار ارز و افزایش قیمت دلار غیررسمی و تلگرامی به دلیل مسائل و اتفاقات روزهای گذشته در منطقه گفت: اینکه قیمت دلار در اثر اتفاقات روزهای اخیر واکنش نشان دهد طبیعی است، این مسأله در گذشته نیز تکرار شده بود.
وی اظهارداشت: واقعیت این است که دلیل افزایش قیمت دلار تلگرامی کاملاً ناشی از انتظارات بوده و یک مسأله روانی است. مسائل بنیادین در اقتصاد ایران در ماه‌های اخیر روند بهبود را نشان می‌دهد.

سهم ۸۰ درصدی دولت
در بازگشت معوقات صندوق توسعه ملی
ایبِنـــــــــا: رئیــــــس صنـــــــدوق توسعه مـــــلی اعلام کرد: صــــــــندوق توسعه ملی در ۱۰ سال گذشته موفق شده از ۳۶۴ طرح پشتیبانی کند و ۳۶ میلیارد دلار از منابع خود را به این گروه داده است که شامل بخش خصوصـــــــی و نهادهـــــــای عمومی هستند. مهدی غضنفری با بیان اینکه از این میزان تنها ۵ میلیارد دلار بازپرداخت شده که ۴ میلیارد دلار آن در دولت سیزدهم بوده و ۱۳.۳ میلیارد دلار معوقه شده است، گفت: اگر این ۱۳.۳ میلیارد دلار بازپرداخت شده بود می‌توانستیم با اســــــتفاده از آن بســـــــــیاری از ناترازی‌های کشور از جمله ناترازی برق و آب را برطرف کنیم.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی