صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و شش - ۱۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و شش - ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

‌شیوه اختصاص‌ سهمیه بنزین هیچ تغییری نکرده است

خبری که اخیراً در فضای مجازی مبنی بر تغییر شیوه عرضه و سهمیه بنزین منتشر شد، بخشی از یک خبر قدیمی بود که دی‌ماه 1400 منتشر شده است؛ در این‌باره رسانه دولت تغییر شیوه اختصاص سهمیه بنزین را تکذیب کرد.
به گزارش فارس، ‌بعدازظهر روز گذشته‌ کانال‌های پیام‌رسان‌ برخی رسانه‌ها با انتشار خبری که مربوط به ۶ دی ۱۴۰۰ است از قول وزیر نفت مدعی شدند که شیوه تخصیص بنزین از خودرو به شخص تغییر کرده و به ازای هر کدملی ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شود؛ در حالی که این خبر صحت ندارد و بازنشر‌ آن در برخی کانال‌ها بدون صحت‌سنجی منبع و اصالت خبر انجام شده بود.
در خصوص تغییر شیوه تخصیص بنزین، در کمیسیون تلفیق مجلس بندی در برنامه هفتم گنجانده شده بود که روز گذشته در جریان بررسی برنامه هفتم در صحن مجلس شورای اسلامی، بند مذکور نیز حذف شد.
ط‌بق اعلام رسانه دولت، خبر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر «اختصاص ۱۵ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی به هر کارت‌ ملی» بخشی از یک خبر قدیمی است که در دی ماه 1400 منتشر شده بود و وزیر نفت هیچ گفت‌وگویی با محوریت بنزین نداشته و طرح این خبر اشتباهی از سوی یکی از رسانه‌های کشور بوده است.

 

پشت پرده پنهان شدن کارخانه‌ها پشت دروغ قطع برق صنایع

به گزارش خط انرژی، در حالی که متولیان صنعت کشور با بزرگنمایی تأثیر تأمین برق صنایع بر شرایط تولید، قصد پنهان کردن مشکلات بخش صنعت کشور را دارند اما خوداظهاری صنایع بورسی از میزان فروش شهریورماه ابعاد ناگفته این حوزه را برملا کرد.
بر اساس اطلاعات کدال، بخش صنعت و معدن کشور در شهریورماه نسبت به سال گذشته به ترتیب ۱۰.۶ و ۲۶.۶ درصد کاهش فروش را تجربه کرده‌اند که خبر از رکود عمیق شکل گرفته از این بازار می‌دهد.
بر اساس این آمار، موجودی انبار صنایع کشور با رشد مواجه شده و پیش از اینکه برق علت محدودیت تولید باشد، صنایع به‌دلیل عدم تقاضا در بازار تولید خود را کاهش داده‌اند.

 

تاریخ انقضای سلطه دلار امریکا فرا رسید

بسیاری از کشورهای جهان موافق حذف دلار از مبادلات بین‌المللی هستند و به‌نظر می‌رسد تاریخ انقضای طولانی سلطه دلار بر اقتصاد جهانی فرا رسیده است.
ایران که یکی از طولانی‌ترین و سنگین‌ترین دوره‌های تحریم امریکا را تحمل کرده از سال‌ها پیش تصمیم به حذف دلار از مبادلات خود کرده است.
پس از جنگ اوکراین، روند حذف دلار در مبادلات جهانی با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد و این اقدام به یک الزام جهانی تبدیل شد.
واکنش امریکا در برابر روسیه در جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های بسیار سنگین بر اقتصاد روسیه، دنیا را درباره عواقب سلطه دلار بر اقتصاد جهانی به فکر فرو برد. چین، دومین اقتصاد بزرگ دنیا نیز به‌دلیل تقابل اقتصادی با امریکا و دخالت‌های این کشور در تنازع با تایوان همزمان با روسیه مسیر دلارزدایی را در پیش گرفت.
آمار‌ها نشان می‌دهد که سرعت کاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان ۱۰ برابر بیشتر شده و در حال حاضر سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در پایین‌ترین سطح در چند دهه گذشته است.

 

آغاز عرضه ۶ خودرو وارداتی در سامانه یکپارچه

نور نیوز: سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به روزرسانی شده و حالا 6 مدل خودرو جدید در این سامانه قرار گرفته است. در این نوبت سایپا، ماموت خودرو، کرمان خودرو، پارس خودرو، معین خودرو و کوشا خودرو حضور دارند و به ترتیب چانگان CS۵۵ پلاس، جتا VS۷، هیوندای النترا، زوتی DL۵، تویوتا کرولا و کیا سلتوس را عرضه می‌کنند.  قرار است تا در روزهای آتی محصولات دیگری چون چانگان CS۳۵ پلاس، هیوندای کنا، هیوندای توسان، هیوندای کرتا، فیات ۵۰۰ و... به این سامانه اضافه شوند. متقاضیان از امروز چهارشنبه مورخ ۱۹ مهر ۱۴۰۲ می‌توانند نسبت به ثبت‌نام این خودروها اقدام کنند.

 

نرخ ارز به روند ثبات خود بازمی‌گردد
ایرنا: آلبرت بغزیان، اقتصاددان گفت: سابقه تاریخی تغییرات نرخ ارز به کرات وجود داشته است که با تحولاتی مانند افزایش سفر‌های خارجی و سال نو میلادی و حالا هم جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطین بازار ارز تکان خورده است.
وی افزود: اگر حوادث امروز فلسطین در 2 سال گذشته رخ می‌داد، نرخ ارز تا ۶۰ هزار تومان افزایش می‌یافت، اما به دلیل مدیریت خوب بانک مرکزی، بازار ارز عکس‌العمل خاصی نشان نداد. بغزیان تصریح کرد: جنگ اسرائیل در داخل خاک ایران روی نداده و ایران متهم نشده و تحریم‌ها نیز سنگین‌تر نشده است، بنابراین التهاب بازار ارز فروکش خواهد کرد و نرخ ارز به روند ثبات خود باز خواهد گشت.بغزیان یادآور شد: با آزاد شدن دارایی‌های ارزی، بازار ارز به ثبات خواهد رسید و تولیدکننده می‌تواند اعتماد کند که نرخ ارز برای مدت طولانی‌تری در کانال‌های فعلی باقی بماند، به‌طوری که قابلیت پیش‌بینی برای فعالان اقتصادی امکان‌پذیر خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی