اخبار

کاهش نرخ بیکاری در ترکیه

اداره آمار ترکیه اعلام کرد که نرخ بیکاری ماه به ماه این کشور طی ماه آگوست به ۹.۲ درصد کاهش یافته است. به گزارش «ایران اقتصادی»، بر اساس گزارش مؤسسه آمار ترکیه (TurkStat) تعداد بیکاران در ماه آگوست با ۵۶ هزار نفر کاهش به ۳.۲ میلیون نفر رسید.
رقم اعلام شده نشان می‌دهد که نرخ بیکاری از ۹.۴ درصد در ماه جولای و ۹.۸ درصد در آگوست ۲۰۲۲ کاهش ثبت کرده است.
نرخ بیکاری تا ماه آگوست برای مردان ۷.۵ درصد و برای زنان ۱۲.۶ درصد برآورد شده است.
طبق گزارش ایسنا از بیزنس، تعداد شاغلان به ۳۱ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر رسیده که نسبت به مدت مشابه یکهزار نفر افزایش یافته است.

 

تقاضای جهانی گاز کاهش می‌یابد

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش سالانه دورنمای میان‌مدت بازار گاز اعلام کرد: تقاضای جهانی برای گاز طبیعی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۶، به طور میانگین نرخ رشد ۱.۶ درصدی خواهد داشت. این نرخ بسیار کندتر از نرخ رشد سالانه ۲.۵ درصد در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ است.
به گزارش «ایران اقتصادی»، درگیری نظامی سال گذشته روسیه و اوکراین، به عرضه کمتر گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله، منجر و باعث شد رقابت برای منابع تأمین انرژی جایگزین به راه بیفتد.
در مجموع، تقاضا برای گاز در بازارهای توسعه‌یافته در منطقه آسیا-اقیانوسیه، اروپا و امریکای شمالی، در سال ۲۰۲۱، به اوج رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۶، یک‌درصد کاهش سالانه پیدا کند. توسعه پرشتاب تجدیدپذیرها و بهبود کارآمدی انرژی، یکی از عوامل کلیدی روند نزولی گاز طبیعی در این بازارها است.
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) همچنین در بخش دیگری از این گزارش، با اشاره به محدود ماندن عرضه گاز طبیعی در سطح جهانی، هشدار داد سرمای هوا در فصل گرمایش، خطر نوسان بیشتر قیمت را افزایش خواهد داد.
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، ذخایر گاز اروپا زودتر از موعد برنامه‌ریزی شده، پر شده است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت‌ها تا پایان فصل گرمایش، ثابت بمانند. ریسک نوسان قیمت به‌خصوص در صورت سرمای شدید زمستان، مایه نگرانی است.
بر اساس گزارش ایسنا از بلومبرگ، اروپا پس از آنکه بخش عمده واردات گاز طبیعی از روسیه را در سال ۲۰۲۲ از دست داد، نسبت به تغییرات عرضه، بشدت حساس شده است. تحولات اخیر از اعتصاب کارکنان تأسیسات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در استرالیا تا تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، باعث صعود قیمت گاز شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی