صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • بازار مالی
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و هفت - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و هفت - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

تحقق دستور معاون اول رئیس‌جمهور توسط اموال تملیکی

در پی گزارش‌هایی درباره دپو بیش از ۲۵ هزار کانتینر حاوی کالاهای وارداتی مختلف در گمرکات شهید رجایی و شهید باهنر، معاون اول رئیس جمهور ۱۶ شهریور به استان هرمزگان سفر کرد. در پی این بازدیدها در تاریخ ۱۸ شهریورماه دستور برای تعیین تکلیف کالاهای رسوبی گمرکات به‌ویژه بندر شهید رجایی از سوی معاون اول رئیس جمهور صادر شد. در همین رابطه مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرده بود، آمادگی داریم روزانه ۵۰۰ کانتینر را خارج و به سمت پایانه‌های اختصاصی سازمان هدایت کنیم. اکنون این سازمان علاوه‌ بر مزایده ماهانه‌ای که طبق برنامه برگزار می‌کند، دو مزایده فوق العاده ۵۸۰ و ۵۸۱ را در مهرماه برگزار می‌کند و با احتساب دو مزایده ماهانه در مهرماه ۴ مزایده برگزار خواهد کرد.

 

مطالبات ۳۹۰ میلیون پوندی از انگلیس در اختیار ایران

پایگاه تحلیلی خبری مشرق: وزیر امور خارجه اظهار داشت: زمانی که ما کار را شروع کردیم، طرف‌های غربی گفتند تا به برجام بازنگردید، تا اف‌ای‌تی‌اف را نپذیرید، یک سنت از مطالبات شما در بانک‌های خارجی جا‌به‌جا نخواهد شد. حسین امیرعبداللهیان افزود: اما به لطف الهی ۳۹۰ میلیون پوند مطالبه ما از دولت انگلیس در مسیر رسمی بانکی از طریق سوئیفت با این شرط که هر موقع خودمان نیاز داریم خرج کنیم، منتقل شد و در اختیار ما قرار گرفت.

 

تاجران ایران و روسیه همچنان سرگردانند

نود اقتصادی: رجب صفروف، رئیس شورای تجاری و اقتصادی ایران و روسیه با بیان اینکه مشکل روابط بانکی ایران و روسیه هنوز حل نشده و تاجران دو کشور سرگردانند، گفت: با حل سه مشکل اساسی روابط اقتصادی ما با ایران افزایش می‌یابد. وی با اشاره به اینکه حمل‌ونقل بین ایران و روسیه سرعت بسیار پایینی دارد، خاطرنشان کرد: هنوز از پتانسیل‌های همکاری با هم خبر نداریم.

 

نرخ‌‌سازی دلالان با واقعیت‌های اقتصاد ایران همخوانی ندارد

به گزارش ایبِنا، اصغر بالسینی، کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: وقتی صحبت از بهبود فضای اقتصادی می‌کنیم به این نکته توجه کنید که ما دو سال است پس از رکودهای شدیدی که در دهه نود شمسی با آن مواجه بودیم، اقتصاد ایران رشد بالای ۴ درصد را تجربه کرده است. بالسینی اظهار داشت: در شهریور ماه امسال ۴.۸ میلیار دلار صادرات غیر نفتی داشتیم و در ماه مرداد ۳.۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی صورت گرفته‌ بود که این آمار نشان می‌دهد ۴۱ درصد افزایش صادرات غیر نفتی را در یک ماه تجربه کردیم. وی افزود: بانک مرکزی با تلاش‌هایی که داشته فضای تورمی اقتصاد را کنترل کرده و برای اولین بار در سال‌های اخیر نرخ رشد نقدینگی به زیر
۳۰ درصد رسیده است. بالسینی با بیان اینکه بانک مرکزی دست پری در مدیریت بازار ارز دارد و با قدرت تلاش می‌کند و از این حیث نگرانی در اقتصاد ایران وجود ندارد، خاطرنشان کرد: فضاسازی‌هایی که برای نرخ‌سازی در اقتصاد دارد انجام می‌شود، بخش مهم آن برای نفع بردن از این شرایط است و ذینفع‌هایی وجود دارند که نفعشان در دمیدن در این  آتش نرخ‌های کاذب و غیرواقعی نرخ ارز است.

 

روند صعودی صادرات نفت ایران با آمدن بایدن متوقف و با آمدن رئیسی احیا شد

به گزارش خط انرژی، ورتکسا نوشت، ایران در ماه مه بیش از ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادر کرده است که این رقم ۴۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از میانگین ۱۲ ماهه قبلی بود.
رکورد قبلی صادرات نفت ایران ۱.۴ میلیون بشکه در روز در دسامبر ۲۰۲۲ بود و صادرات پس از آن کاهش یافت و به طور متوسط ۱.۱ میلیون بشکه در روز در سه ماهه نخست تا ۲۰۲۳ رسید. ایران در سال‌جاری شاهد پیوستن ۲۰ نفتکش به تجارت خود بوده است. نکته جالب اما توقف روند صعودی صادرات نفت ایران با روی کار آمدن بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ و سپس صعودی شدن مجدد صادرات نفت کشور با روی کار آمدن دولت سیزدهم است‌.

جستجو
آرشیو تاریخی