صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • بازار مالی
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و هفت - ۲۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و هفت - ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رئیس سازمان بورس مطرح کرد

لزوم ارتقای نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌ها

یکی از دغدغه‌های جدی سازمان بورس حمایت از سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم در اقتصاد از طریق ابزارهای بازار سرمایه است

نخستین همایش سالانه بازار سرمایه با هدف حمایت از سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی در اقتصاد، دیروز چهارشنبه در محل همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی در قالب ٩ پنل تخصصی برگزار ‌شد.
به گزارش سنا، رئیس سازمان بورس در این همایش ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این همایش گفت: یکی از اهداف اصلی برگزاری چنین همایشی هماهنگ کردن فعالیت‌های علمی و پژوهشی مرتبط با نیازهای روز بازار سرمایه و همفکری در این زمینه است.
مجید عشقی افزود: یکی از دغدغه‌های جدی ما حمایت از سرمایه‌گذاری و مشارکت مردم در اقتصاد از طریق ابزارهای بازار سرمایه است؛ ابزارهای متعددی در این زمینه طراحی شده و مقالاتی هم دریافت شده که امیدواریم به طراحی و اصلاح ابزارها کمک کند.
وی اظهار داشت: بازار سرمایه با توجه به رویکرد علمی و تخصصی دارد، از تخصصی‌ترین بازارهای رسمی است که طیف گسترده‌ای از دانش‌آموختگان مالی، مهندسی و... در آن حضور دارند.
عشقی با اشاره به اینکه بدون بهره‌گیری از توان نیروهای متخصص، گسترش ابزارها و برخی بازارها امکان‌پذیر نبود، خاطرنشان کرد: اکنون نیروهای متخصصی در بازار سهام داریم که امیدواریم با کمک گرفتن از آنها بتوانیم اهداف سازمان بورس را محقق کنیم.
وی افزود: باید اقداماتی انجام دهیم تا نقش بازار سرمایه در تأمین مالی افزایش یابد. بازار سرمایه از طریق جریانات علمی نیازمند توسعه بازار و ابزارها است که این امر را می‌توان به سبب افزایش حضور سهامداران دانست؛ در بخش تأمین مالی نیز حضور بازار سرمایه در مقایسه با گذشته بسیار محسوس است.
رئیس سازمان بورس گفت: بحث دیگر مسأله اطلاع‌رسانی و افزایش سواد علمی است که این مسأله هم نیازمند حضور دانش‌آموختگان است. هدایت درست سرمایه‌گذاران و نشان دادن ریسک‌ها به آنان، نیازمند اطلاع‌رسانی و ابزارهای جدید است.
وی افزود: در حال حاضر ظهور ابزارهای نوین فرصت‌ها و چالش‌هایی برای بازار ایجاد کرده که انتقاع از آنها نیازمند افزایش آگاهی است.
عشقی در خصوص رمزارزها یادآور شد: بحث ارزهای دیجیتال یکی از دغدغه‌های جدی تمام بازارهای سرمایه در جهان است، در سازمان بورس در حال تهیه ابزارهایی هستیم که می‌توانند در بحث معامله کمک کنند؛ زیرا با ابزارهای فعلی نمی‌توان آنها را مهار کرد. امیدواریم در آینده نزدیک، همایشی در خصوص ارزهای دیجیتال برگزار کنیم.
رئیس سازمان بورس تصریح کرد: یکی از رویکردهای این همایش، رفع چالش‌های بازار سرمایه است که در این رابطه می‌توان به بازارهای مشتقه، حاکمیت شرکتی، تعارض منافع، ارتقای شفافیت، مدیریت ریسک در حوزه ناشران، نهادهای مالی، تأثیر سیاست‌های حاکمیت شرکتی بر بازار سرمایه، اتکا به روش‌های نوین تأمین مالی از جمله این مسائل است.
وی با بیان اینکه سازمان بورس وظیفه خود می‌داند به‎‌منظور رفع چالش‌ها رابطه نزدیکی با جامعه دانشگاهی داشته باشد، گفت: برای حضور نخبگان در شورای مشورتی منعی نداریم و برای حل مشکلات بازار سرمایه از ظرفیت تمام دانشگاه‌ها بهره خواهیم گرفت.
عشقی تصریح کرد: این وعده را می‌دهیم از نتایج مقالاتی که پیشنهادات کاربردی برای بازار سرمایه داشته باشد، بهره بگیریم. امیدواریم در پایان این همایش بتوانیم دیدگاه‌های جدیدی برای حل چالش‌های بازار سرمایه پیدا کنیم.
 
بیمه سهام کمک شایانی
به سهامداران کرد
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این همایش گفت: بحث قرارداد آتی، سند اسناد خزانه و توسعه تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مرابحه تعدیل شده و... از جمله مسائلی است که در دستور کار شورا قرار دارد.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم تصریح کرد: امیدواریم برگزاری این همایش سبب شود در سال‌های آینده شاهد رشد اقتصادی هرچه بیشتر در جامعه باشیم. توجه به سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد از اهمیت زیادی برخوردار است. سرمایه‌گذاران خرد طی سال‌های گذشته با ورودشان به بازار سهام دچار ضرر و زیان شده و آسیب دیدند. در حال حاضر بازار نوسان شدید ندارد اما در زمان اوج شاخص بورس این افراد بشدت آسیب دیدند.
وی با بیان اینکه در این بازار باید کارشناسان مالی و کارگزاران بورسی وارد شوند، افزود: بحث بیمه سهامی که سال گذشته توسط شورای عالی بورس مصوب شد، کمک شایانی به سهامداران کرد، همچنین بحث معاملات انعکاسی نیز سال گذشته در کمیته فقهی بررسی شد که امید می‌رود با همکاری سازمان بورس شاهد تحقق آن باشیم. خوشبختانه با حمایت شورای عالی بورس سرمایه تا ۱۰۰ میلیون تومان اشخاص حقیقی بیمه شد. این مسأله سبب شد تا افراد اطمینان خاطر پیدا کنند.
مصباحی‌مقدم خاطرنشان کرد: سهم بازار سرمایه در تأمین مالی بسیار کم است و این مهم بیشتر مربوط به بانک‌ها می‌شود. باید به بازار سرمایه وزن بیشتری بدهیم. افرادی هم که کم‌تجربه هستند باید به صورت غیرمستقیم ورود پیدا کرده و سرمایه‌گذاری کنند.
رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شده تا پترو پالایش‌ها از طریق بازار سرمایه و صندوق پروژه‌ها تأمین مالی شوند که این مهم نیازمند ایجاد جاذبه برای سرمایه‌گذاران است، مردم باید نسبت به بازدهی صندوق پروژه‌ها مطمئن شوند.
وی اضافه کرد: در گذشته اوراق استثنا و وکالت توسط شورای فقهی تأیید شده، اما بهره گرفته نمی‌شود، بهتر است سازمان بورس از این اوراق نیز بهره گیرد.
مصباحی مقدم افزود: از سال ۱۳۸۶ کمیته فقهی در سازمان بورس تشکیل شد و تشکیل این کمیته منجر به تقویت ابزارها و اسناد شد که در این خصوص می‌توان به اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد. سال گذشته بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق خزانه اسلامی تأمین مالی صورت گرفته است.
وی گفت: بحث سوآپ گاز و نفت نیز جزو مسائلی بود که ما امسال در کمیته فقهی آن را مطرح و جمع‌بندی کردیم، یکی دیگر رسید برگ است که به اشخاصی که تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام دهند تحویل داده می‌شود.
مصباحی مقدم افزود: مسأله اوراق اجاره سهام شرکت‌ها نیز یکی از مسائل مهمی است که در کمیته فقهی مطرح می‌شود، بعضی شرکت‌ها برای بار چهارم برای دریافت مجوز انتشار این اوراق اقدام می‌کنند.
وی عنوان کرد: بحث گواهی تجدیدپذیر نیز یکی دیگر از مسائلی بود که امسال در کمیته فقهی مطرح شد، اما سهمشان از انرژی‌های تجدید‌پذیر اندک است که ما باید این را ارتقا دهیم. مسأله اوراق مرابحه در قرارداد epc از جمله مواردی است که در کمیته فقهی مطرح شده و به نوعی طراحی کردیم که به صورت مرابحه مورد استفاده قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی