صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و هشت - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و هشت - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

بالغ بر 500هزار نفر از کارگران ساختمانی بیمه می‏شوند

با ابلاغ آیین‏نامه اجرایی قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی، بالغ بر 500 هزار نفر از کارگران ساختمانی پشت نوبت، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت؛ چرا که کسری حدود 19 هزار میلیارد تومانی منابع سهم کارفرمایی تأمین خواهد شد.
داده‏های آماری سازمان تأمین اجتماعی از برخورداری حدود 760 هزار کارگر ساختمانی از خدمات بیمه حکایت دارد و بر این اساس بیش از 500 هزار کارگر در این طبقه شغلی نیز به‏واسطه قانون اصلاح ماده 5 قانون بیمه‏های اجتماعی کارگران ساختمانی در انتظار برخورداری از بیمه، تضمینی برای امروز و آینده خود هستند.
طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه‏های اجتماعی کارگران ساختمانی پس از چکش‏کاری و رفت و برگشت‏های مکرر در کمیسیون و صحن مجلس و ایرادات مجمع تشیخص به آن، سرانجام در اواخر تابستان امسال به نتیجه رسید و هادی طحان‏نظیف، سخنگوی شورای نگهبان 29 شهریور از تأیید طرح اصلاح بیمه‏های اجتماعی کارگران ساختمانی در این شورا خبر داد. این قانون پنج مهر با امضای رئیس‏جمهور برای اجرا به وزارتخانه‏های کشور، راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.
در قانون جدید، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با دریافت 7 درصد حق بیمه سهم بیمه شده از مأخذ کسر حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی شاغل مستقیم به‏عنوان سهم کارگر و معادل 25 درصد مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه، احداث یا افزایش تراکم ساختمان و تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی به‏عنوان سهم مالک، کارگران را بیمه نماید.
در صورت تامین نشدن منابع لازم برای گسترش پوشش بیمه‏ای کارگران با تصویب هیأت وزیران، افزایش مجموع عوارض تا معادل 30 درصد و به صورت سالانه حداکثر در سقف معادل 2.5 درصد بلامانع است.
به عقیده کارشناسان حوزه بیمه، این بند منابع جدیدی را برای سازمان تأمین اجتماعی فراهم می‏کند که بتواند کارگران ساختمانی جدید را تحت پوشش بیمه درآورد. در بیان اهمیت سری چتر حمایتی بیمه بر سر فعالان صنعت ساختمان همین نکته کافی است که بدانیم حوادث ناشی از کار در صنعت ساخت و ساز در تمام دنیا نسبت به سایر صنایع بیشتر بوده و البته در ایران این خسارت‏ها در حوزه ساخت و ساز از متوسط جهانی بیشتر است.
میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، سال گذشته از کسری حدود 19 هزار میلیارد تومانی منابع سهم کارفرمایی در حوزه بیمه کارگران ساختمانی خبر داده بود که سبب شده بود نه‏تنها فشار مالی بر دیگر صندوق‏های سازمان وارد شود بلکه بخشی از کارگران ساختمانی نیز از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار نشوند.
با این اوصاف و با اصلاحات صورت‏گرفته در قانون، طی هفته‏های پیش‏رو باید آیین‏نامه اجرایی آن توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور تهیه شود تا بتوان کارگران جدید ساختمانی را تحت پوشش بیمه درآورد.
موسوی پیش‏بینی کرده است که با ابلاغ آیین‏نامه اجرایی این قانون، بالغ‏بر 500 هزار نفر از کارگران ساختمانی پشت نوبت، تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.
معاون بیمه‏ای سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی به‏عنوان یکی از موضوعات مهم برای کارگران شاغل در این بخش به‏شمار می‏رود، یادآور شد که باید مراحل قانونی ابلاغ این مصوبه طی شود؛ اجرای آن هم منوط به تبصره‏های قانونی در این اصلاحیه است که طبق بند (الف) آن زمینه اجرایی پیدا خواهد کرد. محمد محمدی در گفت‏و‏گو با ایرنا افزود: متناسب با بند (الف) اصلاح ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی، سازمان تأمین اجتماعی باید از محل وصول درآمدهای حاصل از پروانه‏های ساختمانی نسبت به بیمه کردن کارگران شاغل در بخش ساختمان‏سازی اقدام کند و به هر میزان این سهم حق بیمه از کارگران دارای پروانه مهارت فنی تأمین شود این افراد تحت پوشش بیمه قرار می‏گیرند. در قانون جدید همچنان سهم کارگر در پرداخت بیمه 7 درصد است و سهم 20 درصدی کارفرما از محل 25 درصد مجموع عوارض صدور پروانه ایجاد یا توسعه، احداث یا افزایش تراکم ساختمان و تخریب و نوسازی بنا و تعمیرات اساسی تأمین می‏شود.
با این اوصاف منبع اصلی تأمین حق بیمه کارفرما، درآمد حاصل از پروانه‏های ساختمانی است و اگر ساخت و سازها رونق بگیرد، می‏توان امیدوار بود که منابع این بخش تأمین خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی