صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و هشت - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و هشت - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

افزایش تولید و صادرات نفت ایران بدون چراغ سبز امریکا

در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲، حوزه نفت و گاز ایران به رشد ۱۹.۷ درصدی دست یافت

ایران هاب انرژی کشورهای اطراف ایران برخی صادرکننده نفت و گاز و برخی واردکننده هستند که این وضعیت، امکان ایفای نقش هاب انرژی را برای ایران تسهیل کرده است.ایران با بهره‌گیری از منابع طبیعی و همسایگان شمالی، می‌تواند اصلی‌ترین بازیگرتجارت انرژی در جهان باشد و به هاب اصلی گاز تبدیل شود

وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم، گفت: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم؛ همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و امریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده است.
جواد اوجی در جمع مردم و مسئولان شهرستان لامرد با اشاره به اینکه امروز به نیابت از رئیس‌جمهوری و دولت خدمت شما رسیده‌ام، اظهار کرد: طرح پتروشیمی «سیگلو» که عملیات اجرایی آن در منطقه ویژه اقتصادی لامرد آغاز شد، همسو با تکمیل زنجیره ارزش و از طرح‌های ارزشمندی است که اشتغالزایی و درآمدزایی مطلوبی را برای کشور به همراه دارد.
وی افزود: وزارت نفت سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی بویژه در بخش پایین‌دستی در این منطقه هدایت و راهنمایی می‌کند تا ان‌شاالله منطقه‌ای شبیه به عسلویه با توجه به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های فراهم شده، ایجاد شود.
وی با بیان اینکه امروز بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کنیم، اظهار کرد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید نفت هستیم که برای آن هم در جهان مشتری داریم؛ همه اینها در شرایط سخت تحریم‌ها انجام شده و امریکا هیچ چراغ سبزی نشان نداده و در این مدت امریکا ۲۲۳ تحریم دیگر نیز اضافه کرده است.
اوجی با اشاره به اینکه قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در نقطه مرزی از میدان مشترک گازی ۲۲ سال در این صنعت دست به دست می‌شد، افزود: با ابتکار و محاسبات و بررسی‌های کارشناسی انجام شده، سکوی ۱۲C که در نقطه‌ای با بهره‌وری پایین بود جابه‌جا شد و روی فاز ۱۱ قرار گرفت و سرانجام این فاز در این دولت به بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به سفر روسیه به‌عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی جهان اظهار کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مجمع بین‌المللی «هفته انرژی روسیه» اعلام کرد که گاز روسیه در اروپا تحریم شده و قیمت گاز در جهان و اروپا ۳۰ درصد افزایش یافته و بخشی از بازارهایمان را از دست داده‌ایم و تصمیم گرفته‌ایم که گازرسانی را برای مردم انجام دهیم و برنامه داریم که یک میلیون خانوار را گازرسانی کنیم.
وزیر نفت تأکید کرد: امروز ۲۷.۵ میلیون مشترک از نعمت گاز برخوردار هستند و پیش از انقلاب تنها یک روستا گازرسانی شده بود و امروز نزدیک ۳۹ هزار و ۷۰۰ روستا از نعمت گاز در کشور بهره‌مند هستند. هرجا خط لوله گاز کشیده شده باشد، عمرانی و آبادانی را به همراه دارد.
اوجی ادامه داد: گاز بیش از ۱۴۰ هزار واحد صنعتی از سوی شرکت ملی گاز ایران تأمین می‌شود.
وی به دستاوردهای مطلوب دولت سیزدهم در بخش‌های مختلف نیرو، راه و شهرسازی، نفت و... اشاره کرد و گفت: دولت در کارهای زیرساختی اساسی واقعاً تلاش کرده است و به‌طور جد رئیس‌جمهوری و دولت به دنبال این هستند که کارهای اساسی و کلیدی که در دهه ۹۰ بلاتکلیف و ناتمام مانده بودند، انجام شود.
وزیر نفت با بیان اینکه پارسال ۱۲ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه تمام نفتی به بهره‌برداری رسید، افزود: امسال ۱۵ میلیارد دلار پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری می‌رسد.
اوجی، به رشد اقتصادی و عملکرد دولت اشاره واظهار کرد: براساس آمار بانک مرکزی و برنامه بودجه، عملکرد دولت در زمینه رشد اقتصادی ۷.۶ درصد در سه ماهه بهار بوده و براساس مرکز آمار گروه نفت و گاز ۱۹.۸ رشد اقتصادی داشته است و این کارنامه دولت است.
وی افزود: معیشت مردم نیز که دغدغه رهبر معظم انقلاب، رئیس‌جمهوری و همه دولت است نیز ان‌شاالله حل خواهد شد.
وزیر نفت با بیان اینکه کشور در تأمین منابع ارزی هیچ‌گونه مشکلی ندارد، گفت: ذخایر ارزی کشور، فروش و بازگشت پول به کشور مطلوب است.
وی، با اشاره به حجم بالای ذخایر نفت و گاز در ایران و دیگر کشورهای منطقه، موقعیت ژئوپلیتیک ایران در اتصال قاره‌های آسیا و اروپا و تنها مسیر یکپارچه خشکی بین دریای خزر و خلیج فارس را یادآور شد و گفت:‌ ایران امروز امن‌ترین و آسان‌ترین مسیر تبادل و انتقال انرژی به آب‌های آزاد است.
اوجی در سفر به مسکو در نشست تخصصی بازار جهانی انرژی که با حضور معاون نخست‌وزیر روسیه و برخی مقامات کشورهای صادرکننده نفت برگزار شد، افزود: جهان انرژی با توجه به ظرفیت‌ها، نمی‌تواند نقش کلیدی ایران را در تبادلات انرژی نادیده بگیرد.
وزیر نفت خاطرنشان کرد:‌ کشورهای اطراف ایران برخی صادرکننده نفت و گاز و برخی وارد کننده هستند که این وضعیت، امکان ایفای نقش هاب انرژی را برای ایران تسهیل کرده است.
وی ادامه داد: ایران با بهره‌گیری از منابع طبیعی و همسایگان شمالی، می‌تواند اصلی‌ترین بازیگرتجارت انرژی در جهان باشد و به هاب اصلی گاز تبدیل شود.
اوجی یادآور شد: در حال حاضر، ایران به ترکیه و عراق گاز صادر می‌کند و پاکستان، هند و عمان نیز مشتریان بالقوه گاز ایران محسوب می‌شوند.
وی، افزود: علاوه بر گاز، سایر حامل‌های انرژی مانند تجارت و سوآپ نفت خام، فرآورده‌های نفتی و صادرات محصولات پتروشیمی امتیاز ویژه‌ای را برای کشورمان به وجود آورده است.
وزیر نفت اظهار داشت: پایانه‌های صادرات و واردات، خطوط لوله انتقال نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی، نشان از ظرفیت عظیم ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه را دارد.
وزیر نفت، همچنین از سرمایه‌گذاران خارجی برای مشارکت در طرح‌های صنعت نفت و گاز ایران دعوت کرد و گفت:‌ سبک قراردادهای ایران در این حوزه برای سرمایه‌گذاران از جذابیت‌های بسیاری برخوردار است.
وی اذعان داشت که با سرمایه‌گذاری صورت گرفته در سالیان گذشته در صنعت نفت و گاز ایران، بازارهای خوبی در راستای فروش و صادرات نفت ایجاد شده است که این موفقیت‌ها با اتکال به خداوند و تکیه بر توان داخلی حاصل شده است.
اوجی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها مانع پیشرفت و رشد اقتصادی ایران نشده است، گفت:‌ در سه ماه نخست سال ۱۴۰۲، حوزه نفت و گاز ایران به رشد ۱۹.۷ درصدی دست یافت که این دستاورد در شرایط تشدید تحریم‌های ظالمانه و فشار حداکثری حاصل شده است.
وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ارتقای شاخص‌های دسترسی مردم ایران به انرژی طی چهار دهه اخیر گفت:‌ هم اینک همه شهرهای ایران و بیش از ۸۵ درصد روستاهای ایران به شبکه گاز طبیعی متصل هستند و ضریب پوشش گاز در مجموع مناطق شهری و روستایی ایران افزون بر ۹۰ درصد است.
 اوجی با اشاره به تحولات بین‌المللی اظهار داشت: فرصت تاریخی برای ایران و روسیه به وجود آمده و دو کشور بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: همکاری ایران و روسیه نه تنها موجب رشد دو کشور خواهد شد، بلکه زمینه ترقی سایر کشورهای منطقه را نیز فراهم خواهد آورد.
وی ادامه داد: تحریم‌های ناعادلانه ایران و روسیه در بسیاری از بخش‌ها موجب تقویت دو کشور شده و ما این تحریم‌ها را فرصتی بزرگ و تاریخی برای نزدیک شدن دو کشور در همه ابعاد می‌دانیم و معتقدیم که باید از این فرصت‌ها استفاده و نظم جدیدی را در تعاملات اقتصادی ایجاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همکاری ایران و روسیه فقط به مزایای اقتصادی محدود نمی‌شود، این روابط همچنین درک متقابل را تقویت کرده که می‌تواند به ثبات منطقه و جهان کمک کند و راه را برای همکاری‌های بیشتر در دیگر بخش‌ها هموار کند.
رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه گفت:‌ دو کشور با مشارکت و همکاری می‌توانند به چالش‌های موجود پاسخ دهند و فرصت‌های جدیدی را به دست آورند که در نهایت به هر دو کشور و جامعه جهانی کمک خواهد کرد.
اوجی ادامه داد: بهره‌برداری از فناوری به صورت مشترک در توسعه و بهره‌برداری از منابع دو کشور، اصلی مهم بوده و لازم است در برنامه توسعه روابط دو کشور قرار گیرد.
اوجی با اشاره به تعهد کشورهای دارنده ذخایر نفت به ایفای نقش در تأمین امنیت جهانی، اظهار داشت: تجارت نفت و گاز باید از مداخلات سیاسی مصون باشد.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی کشورها نیازمند دسترسی به انرژی مطمئن پایدار و با قیمت منصفانه است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی