صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و هشت - ۲۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و هشت - ۲۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

مقررات سلف استاندارد ساختمان در گام آخر

بورس تهران و فرابورس به این بلوغ رسیدند که بتوانند دارایی‌های فیزیکی و ملکی (بانک‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی) را تبدیل به اوراق بهادار کنند

پذیرش ۲۶ مِلک دولت در بورس کالا بورس کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش ۲۶ ملک در قالب آپارتمان و مغازه متعلق به دولت که عرضه‌کننده آن سازمان خصوصی‌سازی است، خبرداد

با هدف تسهیل خرید ساختمان برای عموم مردم از یک‌سو و تأمین مالی سازندگان از سوی دیگر، سازمان بورس و اوراق بهادار، مقررات‌گذاری پیرامون فراهم شدن امکان عرضه اوراق سلف استاندارد ساختمان در بورس کالا را در دستور کار خود قرار داده است.
به گزارش سنا، رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب اظهارکرد: طی مدت زمان قریب به پنج سال با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد، اخذ نظرات متخصصین بازار سرمایه و کارشناسان حوزه ساخت و ساز مسکن، انتشار اوراق در قالب اوراق سلف، پیشنهاد و پیرو بررسی ضوابط پیشنهادی در کمیته تدوین مقررات از حیث جنبه‌های تخصصی، فقهی و حقوقی، پیش‌نویس ضوابط مربوط ،تهیه و در قالب الحاق موادی به «دستورالعمل اجرایی معاملات سلف استاندارد در بورس کالای ایران» تدوین و نهایی شده است که پس از درج فراخوان عمومی و اعمال نظرات حاصل از فراخوان، به تصویب هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد رسید.
زینب فلاح افزود: بر اساس ضوابط یاد شده، شخص حائز شرایط که دارای سوابق کافی و اعتبار لازم در حوزه صنعت ساخت و ساز باشد، برای تأمین مالی یک پروژه ساختمانی مشخص با تأیید هیأت پذیرش بورس، به انتشار اوراق سلف استاندارد ساختمان برمبنای متر مربع یا کسری از آن در واحدهای ساختمانی پروژه اقدام می‌کند. وی تصریح کرد:عرضه‌کننده باید در مهلت معینی، اقدام به ساخت و تکمیل پروژه کرده و هیأت پذیرش بورس کالا و کمیته ارزیابی پیش‌بینی شده در این مقررات، بر نحوه اجرای پروژه، توسط عرضه‌کننده نظارت خواهند داشت به نحوی که عرضه‌کننده در صورت عدم ایفای تعهدات خود، مشمول ضمانت اجراهای مشخص از جمله پرداخت وجه التزام خواهد شد.
رئیس مرکز مشاوران حقوقی و تدوین مقررات گفت: دارندگان اوراق حائز شرایط با تکمیل ساختمان می‌توانند با لحاظ تعداد اوراق در اختیار و اولویت‌های پیشنهادی، اقدام به تحویل گرفتن واحد ساختمانی ‌کنند. همچنین اگر دارندگان اوراق تمایل به شرکت در فرایند تخصیص واحد نداشته یا مالک حداقل تعداد اوراق لازم برای دریافت یک واحد ساختمانی نباشند، می‌توانند قبل از سررسید نسبت به تسویه نقدی اقدام کرده یا بعد از سررسید واحد ساختمانی متناظر با اوراق ایشان در بازار فرعی بورس کالا به فروش رسیده و با ایشان تسویه شود.

پذیرش ۲۶ مِلک دولت
در بورس کالا
بورس کالای ایران در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از پذیرش ۲۶ ملک در قالب آپارتمان و مغازه متعلق به دولت که عرضه‌کننده آن سازمان خصوصی‌سازی است، خبرداد. در اطلاعیه‌های مدیریت پذیرش بورس کالای ایران آمده است: املاک پذیرش‌شده متعلق به دولت بوده که عرضه‌کننده آن سازمان خصوصی‌سازی است. این ۲۶ ملک پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و نود و ششمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۷ مهر ماه جاری در بازار فرعی برس کالا مورد تصویب قرار گرفت. براساس امیدنامه و اطلاعیه پذیرش این املاک عرضه تمامی آنها به صورت یکجا صورت می‌گیرد.

تامین مالی مسکن با ظرفیت‌های بازار سرمایه
یک کارشناس حوزه تأمین مالی مسکن معتقد است؛ در حوزه مسکن مسأله اصلی گپ عمیق بین قدرت خرید مصرف‌کننده با قیمت مسکن خواهد بود. حسن ‌‌بان با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته ارزش صندوق‌های املاک بورسی ۳ برابر ارزش بورس کشور ما است، گفت: بورس تهران و فرابورس به این بلوغ رسید‌ند که بتوانند دارایی‌های فیزیکی و ملکی (بانک‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی) را تبدیل به اوراق بهادار کنند. این اقدام فارغ از بازار املاک و مستغلات بازار مسکن طبعا منافعی را برای بازار سرمایه کشور به همراه خواهد داشت.
این کارشناس حوزه تأمین مالی مسکن درخصوص شائبه حضور ذی‌نفعان تصریح‌کرد: ذی‌نفعان افرادی هستند که به‌عنوان مثال در حوزه مصالح حضور دارند یا به‌عبارتی در تأمین مالی ساخت وارد می‌شوند اما قوه نظارتی سازمان بورس و شورای‌عالی پول می‌توانند بازی ذی‌نفعان را عوض کنند چرا که قرار است همه فعالیت‌ها در بستری شفاف صورت گیرد و در این زمینه بازار سرمایه به بلوغ کامل رسیده و طی ۵ سال آینده ابزارهای مبتنی بر این موضوع وارد بازار سرمایه می‌شود.
وی یادآورشد: باید ابزارها و نهادهای املاک و مستغلات در بورس وجود داشته باشد و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات   REITs برای حل مشکل مسکن نیاز به اراده ملی وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد دارد تا زنجیره تأمین مسکن از طریق بازار سرمایه فراهم شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی