صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و نه - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و نه - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

بلومبرگ: بایدن نمی‌تواند نفت ایران و روسیه را همزمان تحریم کند

افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت ایران

به گزارش خط انرژی، طبق آمار تانکر ترکرز، صادرات ایران رونق گرفته و در ماه آگوست و سپتامبر حدود ۴۰ درصد از سه ماهه اول امسال بیشتر شده است.
بلومبرگ نوشت، ضربه زدن به ایران و روسیه به طور همزمان در بازار نفت بدون خطر افزایش قیمت سوخت آسان نخواهد بود و با کاهش صادرات نفت ایران، شاهد عبور قیمت نفت برنت از ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهیم بود.
هر چیزی که جریان صادرات نفت ایران را به طور مادی کاهش دهد، تنها تقاضا برای بشکه‌های رقبایی مانند روسیه را افزایش می‌دهد که اتفاقاً خزانه‌داری شروع به تسریع اقدامات برای محدودیت آن کرده است.

 

160 هزار میلیارد تومان
جریمه بانک‌ها

نود اقتصادی: فرشید ایلاتی، کارشناس حوزه مسکن گفت: عملکرد بانک‌ها به‌خصوص بانک‌های خصوصی برای پرداخت تسهیلات در بخش مسکن نزدیک به صفر است. این مسأله نشان می‌دهد که نتوانستیم منابع بانک‌ها را هدایت و به سمت تولید سوق دهیم. وی افزود: منابع بانک‌ها باید به سمت تولید برده شود و نه فعالیت‌های مخرب غیرمولد که به کلیت اقتصاد کشور ضربه می‌زند. ایلاتی با بیان اینکه طبق قانون جهش تولید در صورت عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها، باید جریمه شوند که این میزان جریمه در طول دو سال گذشته حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: بانک‌ها باید این میزان جریمه را از طریق سازمان امور مالیاتی به صندوق ملی توسعه مسکن کشور واریز کرده تا بخشی از هزینه‌های جاری نهضت ملی مسکن از این طریق تأمین شود.

 

روند افزایشی نرخ ارز
برعکس شد

ایبنا: میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: به‌جز این چند روز اخیر، چند ماهی است که شاهد ثبات در بازار ارز کشور هستیم و همین مسأله عصبانیت گروه‌های ضدانقلاب را هم در پی داشته است.
وی افزود: روند افزایشی نرخ ارز خوشبختانه از اواخر هفته گذشته و بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب و همچنین عرضه ارز از سوی بازارساز متوقف شد و در حال حاضر شاهد روند کاهشی قیمت دلار هستیم.
میرتاج‌الدینی گفت: در سایه آزادسازی دارایی‌ها و تعادل‌بخشی به عرضه و تقاضای دلار در کشور و همچنین اجرای سیاست تثبیت از سوی بانک مرکزی، ارزش پول ملی نیز تقویت خواهد شد که نویددهنده بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم است.

 

تحولات چشمگیر فعالیت‌های سازمان بورس در دولت سیزدهم

ایرنا: معاون بانک و بورس وزارت اقتصاد با بیان اینکه تحولات و فعالیت‌های توسعه‌ای سازمان بورس در دولت سیزدهم چشمگیر بوده است، گفت: اقدامات توسعه‌ای مناسبی در ایجاد نهادهای مالی، توزیع سود و... توسط سازمان بورس صورت پذیرفته است. به‌طور مثال در بحث رشد صندوق‌ها، تعداد، تنوع کارکرد و حتی منابع در اختیار آنها قابل مقایسه با 2 سال قبل نیست.
محمد جواد شریف‌زاده خاطرنشان کرد: سیاست دولت سیزدهم و وزارت اقتصاد در مورد بازار سرمایه، اداره این بازار به شکل حرفه‌ای، عالمانه و بدون حاشیه بود که انصافاً هم همینطور بوده است؛ به همین منظور از عملکرد تیم فعلی مدیریت بازار سرمایه تشکر می‌کنیم.

 

ثبات ریال ایران در نیمه نخست۱۴۰۲ بیشتر از یورو و یوآن

به گزارش ایبنا، مقایسه روند تغییرات ارزش واحد پول ملی کشورهای امارات، چین، عراق، ترکیه، پاکستان، عربستان، انگلستان، روسیه و واحد پول اروپا (یورو) در مقابل دلار آمریکا در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد ارزش پول ایران (ریال) در مقابل دلار آمریکا در مقایسه با ارزهای مذکور، جزو باثبات‌ترین‌ها در این دوره بوده است.
به‌عنوان نمونه ارزهای معتبری مانند یوآن چین تقریباً ۵ درصد ارزش خود را از دست داده و حتی ارزهای دیگری مانند یورو و پوند انگلیس نیز تا حدی نسبت به دلار آمریکا دچار کاهش ارزش شده‌اند.
شاخص بازده تجمعی روبل روسیه نسبت به دلار آمریکا نشان می‌دهد که این ارز نسبت به 6 ماه گذشته حدود ۳۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است. همین وضعیت در مورد لیر ترکیه نیز صادق بوده، به نحوی که لیر ترکیه نسبت به دلار آمریکا حدود ۴۳ درصد ارزش خود را از دست داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی