پیام وزیـر

سیدجواد ساداتی‌نژاد
وزیر جهاد کشاورزی

  امنیت غذایی یکی از مهم ترین مؤلفه های اقتدار ملی است که دستیابی به آن مستلزم پیشرفت و توسعه یافتگی بخش کشاورزی برای تولید غذای سالم، کافی و در دسترس برای آحاد جامعه است.  بخــش کشــاورزی یکی از مولّدترین و پویاترین بخش های اقتصادی کشور است که ضمن تأمین امنیت غذایی کشور، به ویــژه در شـرایط تحریـم‌های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا مواهب مهمی از جمله اشتغال زایی و ارزآوری مناسبی داشـته است.  
در گام دوم انقلاب و برای نقش آفرینی مؤثرتر در توسعه و پیشرفت ایران اسلامی، این بخش نیز همانند سایر بخش ها نیازمند تحول پایدار متناسـب با ظرفیت های موجود است که بـدون اتخاذ رویکـرد انقلابی- جهـادی و مشـارکت سـرمایه های فعـال دانشـی، تجربـی  و صنفـی در چارچــوب زنجیــره های تأمیــن کشــاورزی امکان پذیــر نیست. برگزیدگان بخش کشاورزی، با بهره‌گیری از دانش و فناوری های نوین و استفاده بهره ورانه از عوامل تولید، ضمن حفاظت از منابع پایه و محیط زیست، به رکوردهای مناسبی در تولید محصول یا ارائه خدمت باکیفیت دست یافته اند. این افراد با توجه به ویژگی ها و قابلیت های ارزشمندشان در شاخص هایی نظیر خلاقیت، نوآوری، نوپذیری، اقتصادی بودن، بهره وری، همکاری با بخش های ترویجی و تحقیقاتی، تولید ثروت، کارآفرینی و اشتغال زایی می توانند به عنوان نخبگان جامعه کشاورزی نقشی ارزنده
در برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی وزارت جهاد کشاورزی برای تحول و جهش در تولیدات کشاورزی ایفا نمایند.  
بر خود لازم می دانم از تلاش و زحمات اعضای ستاد اجرایی سی و ششمین دوره شناسایی، انتخاب و معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی در سراسر کشور که با مسئولیت پذیری و دقت نظر به این امر مهم همت گمارده اند قدردانی نمایم. ضمن تبریک به برگزیدگان این دوره، از آحاد جامعه کشاورزی و روستایی و دیگر فعالان این بخش به پاس تلاش و مجاهدت بی‌دریغ برای ارتقای کشور در حوزه امنیت غذایی صمیمانه سپاسگزاری می نمایم.

سیدمجتبی خیام‌نکویی
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

  دستیابی به امنیت غذایی پایدار برای رهایی از وابستگی و نایل آمدن به استقلال ملی و پیشرفت اجتماعی، مستلزم اقتصادی نمودن بخش کشاورزی است که در قالب یک نظام کشاورزی دانش بنیان، از طریق تلاش و همکاری نظام مند طیف وسیعی از مدیران، مروجان، محققان، کارشناسان، بهره برداران و سایر عناصر فعال در زنجیره ارزش محصولات کشاورزی حاصل می‌شود.
هرچند مشارکت جدی و مؤثر نظام های تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی به عنوان مؤلفه های اصلی کشاورزی دانش بنیان برای تولید دانش و فناوری های جدید و نشر و انتقال آن ها به واحدهای تولیدی الزامی و نیازمند توجه، برنامه ریزی و پایش مستمر است، اما وجود تولیدکنندگان و بهره برداران مشتاق و علاقمندی که آمادگی پذیرش و به کارگیری این دانش و فناوری ها باشند، عامل مهم تری است که ارتقای ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی کشور به حضور و همکاری آنان بستگی دارد. برنامه جامع شناسایی، انتخاب، معرفی، سازماندهی و بهره گیری از ظرفیت های برگزیدگان بخش کشاورزی از جمله برنامه های محوری و دارای پیشینه چندین ساله در وزارت جهاد کشاورزی است که توسعه نظام نخبگانی در این بخش و استفاده از ظرفیت های تولیدکنندگان و بهره برداران مجرب، خلاق و نوآور را برای تسریع در توسعه کشاورزی دانش بنیان در کشور دنبال می نماید.
برگزیدگان بخش کشاورزی نمونه های بارز تولیدکنندگان و بهره برداران مشتاق و علاقمند کاربست دانش و فناوری های نوین در بخش کشاورزی هستند، که توانسته اند از طریق به‌کارگیری توصیه های ترویجی و یافته های پژوهشی ضمن رعایت ملاحظات زیست محیطی، با افزایش بهره وری در استفاده از عوامل تولید، به رکوردهای مناسبی از تولید با کیفیت دست یافته و علاوه‌بر این با مشارکت و همکاری در اجرای برنامه های ترویجی نقشی ارزنده ای در توسعه کشاورزی دانش بنیان کشور ایفا نمایند.
ضمن تقدیر از اعضای محترم ستاد برگزاری سی و ششمین دوره شناسایی، انتخاب و معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی، تبریکات ویژه خود را به برگزیدگان عزیز این دوره ابراز  نموده و از درگاه خداوند بزرگ برای ایشان سلامتی و توفیق در خدمت به توسعه و پیشرفت ایران اسلامی را آرزو می کنم.  

عطاء الله ابراهیمی
معاون سازمان تات رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی

  خداوند منان را شاکرم که به ما فرصتی عنایت نمود تا بار دیگر یکی از مهم ترین برنامه های وزارت جهاد کشاورزی را در قالب سی و ششمین دوره  شناسایی، انتخاب و معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی ایران با موفقیت برنامه ریزی و اجرا نماییم.
عملیاتی شدن این برنامه ماحصل تلاش و همکاری طیف وسیعی از مدیران، کارشناسان و همکاران عزیزمان در سراسر کشور است که با شناسایی 28634 نفر داوطلب واجد شرایط (حقیقی و حقوقی) و تشکیل پرونده برای آنان در مراکز جهاد کشاورزی آغاز گردید. در گام دوم از این فرآیند، اقدامات، فعالیت ها و دستاوردهای افراد شناسایی شده براساس معیارها و شاخص های علمی- فنی، در کمیته های تخصصی با حضور نمایندگان زیربخش های اجرایی، ترویجی، تحقیقاتی و همچنین مجمع ملی خبرگان کشاورزی داوری و مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت از بین افراد شناسایی شده، تعداد  4731 نفر
به عنوان برگزیده شهرستانی، 2197 نفر به عنوان برگزیده استانی و 171 نفر به عنوان برگزیده ملی انتخاب شدند.
با توجه به ویژگی ها و توانایی های برجسته برگزیدگان بخش کشاورزی در استفاده خلاقانه و نوآورانه از دانش و فناوری های نوین و در نتیجه افزایش بهره وری در واحدهای تحت مدیریت خود، در گام بعدی از این فرایند و همانند ادوار گذشته از ظرفیت ها و پتانسیل های این تلاشگران برای توسعه کشاورزی دانش بنیان و کمک به ارتقای ضریب نفوذ دانش و فناوری در بخش کشاورزی، در قالب برنامه های مختلف آموزشی- ترویجی، به ویژه کانون های یادگیری استفاده خواهد شد.
بر خود لازم می دانم مراتب قدردانی خویش را از یکایک همکارانم در ستاد شناسایی، انتخاب، معرفی و تجلیل برگزیدگان بخش کشاورزی سراسر کشور ابراز نموده و ضمن تبریک به برگزیدگان این دوره، از حسن مساعدت و همراهی کشاورزان پرتلاش که به‌رغم برجستگی به‌دلیل محدودیت تعداد، در فهرست نهایی قرار نگرفتند تشکر و قدردانی نمایم.

جستجو
آرشیو تاریخی