فرآیند شناسایی، انتخاب و معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی

 

  تأمین امنیت غذایی کشور مرهون مجاهدت‌ها و تلاش‌های گرانسنگ یکایک کشاورزان عزیز این مرز و بوم است. در این میان، کشاورزان برگزیده به‌عنوان قهرمانان بخش کشاورزی با برخورداری از دانش، مهارت و صلاحیت حرفه‌ای، از منابع آب و خاک به نحو خردمندانه‌تری برای تولید کشاورزی بهره می‌گیرند و از این منظر به‌عنوان الگو و سرمشق حرفه‌ای سایر کشاورزان محسوب می‌شوند.
وزارت جهاد کشاورزی از سال 1364 تاکنون، هرساله با هدف ارج نهادن و تجلیل از تولیدکنندگان و فعالان ممتاز بخش کشاورزی و همچنین به‌منظور الگوسازی و فراهم نمودن بستر لازم برای بسط دانش و تجارب کشاورزان پیشرو نسبت به شناسایی، معرفی و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی در سطوح شهرستان، استان و ملی اقدام می‌نماید. از‌جمله اهداف اصلی این برنامه ایجاد انگیزه برای فعالان بخش کشاورزی و تشویق آنان به ادامه و توسعه فعالیت در بخش کشاورزی؛ معرفی الگوهای عملی موفق و تکرارپذیر برای سایر کشاورزان و معرفی ظرفیت‌های بخش کشاورزی به‌عنوان بخشی مولد و پویا و تلاش برای هویت‌بحشی و اعتلای جایگاه خطیر جوامع کشاورزی و روستایی در تأمین امنیت غذایی کشور است.
دبیرخانه ملی ستاد شناسایی، انتخاب و معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی در معاونت آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی مستقر است. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به‌عنوان رئیس ستاد؛ معاون آموزش و ترویج به‌عنوان رئیس کمیته سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و مدیرکل دفتر ترویج دانش و فناوری به‌عنوان دبیر ستاد در قالب کمیته‌ها و کارگروه‌های فنی  تخصصی و با برنامه‌ریزی مناسب و نظارت بر فعالیت ستادهای استانی و شهرستانی در سراسر کشور راهبری این المپیاد بزرگ ملی بخش کشاورزی را عهده‌دار است. در سطح استان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس کمیته سیاست‌گذاری و برنامه‌‌ریزی، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی به‌عنوان دبیر کمیته و رئیس اداره ترویج به‌عنوان دبیر کمیته‌های فنی استان محسوب می‌شوند. مسؤولیت کمیته برنامه‌ریزی و اجرایی در سطح شهرستان به‌عهده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان است. در سطح شهرستان کارشناسان ارزیاب در قالب کمیته‌های فنی شهرستان نسبت به بررسی پرونده‌ و بازدید از واحد بهره‌برداری داوطلبان اقدام می‌نمایند.
در گام نخست داوطلبان برای تشکیل پرونده به مرکز جهاد کشاورزی حوزه فعالیت خود مراجعه می‌کنند، یا این که به‌وسیله کارشناسان مروج پهنه کشاورزی شناسایی و برای شرکت در فرآیند دعوت می‌شوند. کمیته‌های فنی شهرستانی مسؤولیت ارزیابی فنی، داوری و در نهایت انتخاب برگزیدگان شهرستانی را عهده‌دار هستند. در ادامه پرونده افراد واجد شرایط برای رقابت در سطح استان، در دبیرخانه استانی مورد بررسی قرار می‌گیرد. کمیته سیاستگذاری و برنامه‌ریزی استان با ارزیابی فنی نسبت به انتخاب برگزیدگان استانی اقدام می‌نمایند و پرونده افراد واجد شرایط برای رقابت در مرحله ملی به دبیرخانه ملی ارسال می‌شود. ارزیابی فنی، داوری و انتخاب برگزیدگان ملی به‌وسیله کمیته‌‎های فنی با عضویت نمایندگان معاونت‌های ستادی و سازمان‌های حوزه عمل وزارت جهاد کشاورزی، مؤسسات تحقیقاتی، مجمع ملی خبرگان کشاورزی و معاونت آموزش و ترویج کشاورزی انجام می‌شود.
سازماندهی برگزیدگان بخش کشاورزی با هدف هویت‌بخشی و ترویج الگوهای موفق و بسط تجارب آنان در قالب انجمن‌های خبرگان کشاورزی شهرستان، کانون‌های خبرگان کشاورزی استان و مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور صورت می‌گیرد. معاونت آموزش و ترویج در قالب کانون‌های یادگیری نسبت به تسهیم دانش و تجارب کشاورزان برگزیده با سایر کشاورزان اقدام می‌نمایند.

جستجو
آرشیو تاریخی