مدیرکل توسعه و تجهیز گمرک

استقرار 11 دستگاه آشکارساز کامیونی در گمرکات کشور در دولت سیزدهم

گمرک ایران طبق قانون ملزم به تجهیز گمرکات تجاری و مسافری خود به دستگاه‌های آشکارساز بوده و این یک نقشه راه قطعی و خدشه ناپذیر است. در راستای تسهیل و سرعت بخشیدن به تجارت کشور و انجام همزمان اعمال قوانین و مقررات تنها با بهره‌گیری از ابزارهای کنترلی و الکترونیکی فراهم خواهد شد. اجرای طرح‌های پروژه‌های عمرانی در گمرکات کشور نیز از دیگر برنامه‌های در دست اقدام گمرک است. در این خصوص طاهر یوسفی مدیرکل توسعه و تجهیز گمرک ایران در گفتگویی توضیحات کامل را ارائه داده است.
جناب آقای یوسفی بفرمایید در خصوص تجهیز گمرک به ابزارهای الکترونیکی و کنترلی از جمله دستگاه‌های آشکارساز چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد؟
بهره‌گیری از دستگاه‌های آشکار ساز کامیونی، چمدانی و ریلی در گمرکات اجرایی کشور برای افزایش سرعت در تشریفات گمرکی و دقت در اعمال کنترل‌ها از مهمترین برنامه‌های گمرک است و در این راستا با توجه به توان و ظرفیت‌های شرکت‌های تولید داخل با عنوان اولویت اول و قطعی ما و همزمان استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌باشد.
در همین راستا با امضای تفاهم نامه فی مابین معاون وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مقرر گردید تعداد ۵۰ دستگاه آشکار ساز با ظرفیت تولید شرکت‌های دانش بنیان داخلی ساخته و تامین شود. با توجه به محدودیت منابع، دستگاه‌های مذکور با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به صورت boo در حال اجرا می‌باشد.
در تامین دستگاه‌های آشکارساز برای گمرکات اجرایی کشور چه مواردی بیشتر مدنظر شما است؟
 ایمنی، سرعت، کیفیت تصویر و موارد فنی دستگاه‌های آشکارساز، پشتیبانی و کیفیت خدمات، تعمیر و نگهداری و قیمت تمام شده دستگاه از جمله موارد مهمی است که همواره مدنظر گمرک قرار دارد. یکی از موضوعات جدیدی که از سوی این اداره کل در حال پیگیری است، انعقاد قرارداد برای ساخت ۲ دستگاه آشکارساز ریلی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داخلی بوده که مقدمات و مذاکرات اولیه انجام شده و از آنجایی که موضوع یک طرح جدید و نو می‌باشد حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور نیز در دستور کار قرار دارد. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته برای تجهیز گمرکات به ابزارهای کنترلی، گمرک از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تامین و ساخت آشکارسازها استقبال می‌کند و گمرک در همین رابطه نیازمندی خود را بصورت شفاف به معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اعلام کرده و بر اساس آن فراخوان عمومی انجام پذیرفته است.
در دولت سیزدهم چه تعداد دستگاه‌های آشکارساز کامیونی، چمدانی و ریلی به تفکیک در گمرکات اجرایی کشور نصب و راه‌اندازی شده است؟
۲ دستگاه آشکار ساز ریلی در حال انعقاد قرارداد است که این اتفاق برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.
۸ دستگاه آشکار ساز چمدانی در بازه اربعین در مرز‌های کشور نصب شد و قرارداد ۴۰ دستگاه آشکار ساز چمدانی دیگر با شرکت‌های تولیدکننده داخلی طی مناقصه عمومی منعقد که در سه ماه آینده ساخته و برای نصب در گمرکات کشور تحویل گمرک می‌گردد.
9 دستگاه آشکار ساز کامیونی از زمان استقرار دولت جدید در گمرکات کشور نصب و عملیاتی شده و در حال بهره برداری می‌باشد. 2 دستگاه در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد که جمعاً تعداد 11 دستگاه آشکار ساز کامیونی نصب و راه اندازی شده است.

با توجه به انعقاد قرارداد ۱۷ دستگاه در ماه آتی، عملا معادل کل آشکار سازهای کامیونی موجود در گمرکات کشور که طی دهه‌های گذشته نصب شده است، در این دولت، نصب و راه اندازی انجام شده است یا به مرحله عقد قرارداد رسید.
در بخش پروژه‌های عمرانی در گمرکات اجرایی کشور چه اقداماتی تاکنون انجام شده است و چه برنامه‌های در دست اجرا است؟
با حمایت‌های ریاست کل محترم و پیگیری‌های معاونت توسعه مدیریت و منابع و اداره کل نوسازی و تحول اداری، بیش از یک هزار میلیارد تومان منابع برای پروژه‌های عمرانی از قبیل محوطه‌های گمرکی، خانه‌های سازمانی تجهیزات و تاسیسات در اختیار این اداره کل قرار گرفته که با اخذ نظر ادارات کل استانی و برنامه‌ریزی انجام گرفته و عملیات ابلاغ اعتبار به استان‌ها در حال انجام می‌باشد.
بهره‌مندی از تجهیزات و امکانات از ضروریات کار برای انجام امور محوله است، این اداره کل در خصوص تهیه امکانات زیر ساختی و تجهیزات مرتبط با آن چه اقداماتی انجام داده است؟
همراه با سیاست‌های گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای تجهیز گمرکات به ابزارهای نوین و الکترونیکی اداره کل توسعه تجهیز نیز اقدامات لازم در خصوص انجام فرایند برگزاری مناقصه خرید ۴۰ دستگاه آشکارساز چمدانی، تهیه تجهیزات پشتیبان‌گیری و سوئیچ مرتبط با ذخیره ساز، تهیه تجهیزات ذخیره ساز به همراه نرم‌افزارهای مربوطه و خرید تجهیزات سرور مورد نیاز گمرک برای سامانه فعلی و جدید گمرک انجام داده است.
از دیگر برنامه‌های اداره کل توسعه و تجهیز گمرک برای توسعه زیرساختی و تامین امکانات موردنظر اشاره بفرمایید؟
از دیگر موارد در دست اقدام گمرک ایران بمنطور ارائه خدمات بهتر به جامعه هدف می‌توان به خرید حدود ۱۰۰ دستگاه خودروی سواری برای گمرکات مرزی، برنامه‌ریزی برای ۲۰۰ دستگاه موتور سیکلت برای استفاده در اماکن گمرکی، خرید سگ موادیاب برای تجهیز گمرکات مورد هدف و موارد مرتبط با امکانات زیرساختی  اشاره کرد که همگی این موارد در ذیل سیاست‌های کلان گمرک نوین به تجهیزات و امکانات و ابزارهای کنترلی اشاره کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی