بیش از 401 هزار میلیارد تومان در 20 سال گذشته واگذار شده است

سازمان خصوصی‌سازی از سال 1380 به عنوان متولی اصلی واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی شناخته می‌شود. این سازمان در طول مدت فعالیت خود توانسته بیش از 401 هزار و 920 میلیارد تومان از بنگاه‌های دولتی را به افراد حقیقی و حقوقی در بخش خصوصی واگذار کند. آمار مربوط به عملکرد 20 ساله این سازمان نشان می‌دهد که 61 درصد از واگذاری‌های انجام شده از طریق بورس اوراق بهادار، 30 درصد از طریق مزایده، حدود 9 درصد از طریق فرابورس ایران و کمتر از یک درصد از طریق انجام مذاکره با اشخاص متقاضی خرید بنگاه‌ها بوده است.
هرچند که این سازمان همواره راه دشواری را در جریان واگذاری‌ها طی کرده است؛ اما رویکرد سازمان خصوصی‌سازی همواره بر واگذاری اموال و دارایی‌ها در یک مسیر شفاف و سالم بوده است. عملکرد واگذاری‌های این سازمان نشان می‌دهد که مدیران همواره بر این نکته توجه داشته‌اند که اقشار مختلف از منافع حاصل از این واگذاری‌ها بهره‌مند شوند و افراد بیشتری بتوانند در فرایند واگذاری‌ها شرکت داشته باشند.
لازم به ذکر است، سازمان خصوصی‌سازی در ادامه مسیر برنامه سوم توسعه درجهت خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی، به موجب ماده 15 این برنامه و با تغییر اساسنامه سازمان مالی گسترش مالکیت واحد‌های تولیدی تشکیل شد. اساسنامه اولیه این سازمان در سال 1380 توسط هیأت وزیران تصویب و پس از تأیید شورای نگهبان در همان سال ابلاغ شد.
با ابلاغ بند «ج» سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی ابلاغی توسط مقام معظم رهبری در سال 1385، مبنی بر فراهم شدن بستر حضور بخش غیردولتی در فعالیت‌هایی که به‌موجب اصل مذکور صرفاً در اختیار دولت بوده است؛ و با تصویب «قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی» در تیرماه سال 1387، سازمان خصوصی‌سازی موظف شد تا در چهارچوب اساسنامه جدید (مصوب مورخ 1388/12/26) و با اهدافی ازجمله «گسترش مالکیت در سطح عموم مردم»، «ارتقای کارایی بنگاه‌های اقتصادی»، «افزایش سهم بخش‌های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی» و «کاستن از بار مالی و مدیریتی دولت در تصدی فعالیت‌های اقتصادی»، نسبت به انجام وظایف قانونی خود اقدام کند.
ارائه راهکارهای تسهیل دستیابی به توسعه مشارکت عمومی جهت افزایش بهره‌وری منابع مادی و انسانی و توسعه توانمندی‌های بخش خصوصی و تعاونی و ارائه آن به هیأت‌وزیران برای تصویب، اعمال نمایندگی وزارت امور اقتصادی و دارایی در امر واگذاری‌ها، برنامه‌ریزی واگذاری سهام شرکت‌ها مشتمل بر شرایط و نحوه واگذاری سهام در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط پس از تصویب هیأت واگذاری، تعیین بانک‌ها، مؤسسات تأمین سرمایه و شرکت‌های سرمایه‌گذاری جهت تعهد پذیره‌نویسی یا تعهد خرید سهام. شناسایی و انجام اقدامات اجرایی لازم برای تبدیل تصدی‌های قابل‌ واگذاری دولتی که در قالب غیرشرکتی اداره می‌شوند، به شخصیت حقوقی مناسب و انجام عملیات واگذاری آنها در اجرای ماده (19) قانون. عرضه هرگونه سهام، سهم‌الشرکه، حق تقدم ناشی از سهام و سهم‌الشرکه و حقوق مالکانه مربوط به بنگاه‌های موضوع ماده (86) قانون، پس از تصویب
 هیأت واگذاری.
 انجام وظایف دبیرخانه هیأت واگذاری. انجام سایر وظایفی که برای واگذاری سهام و خصوصی‌سازی در چهارچوب برنامه‌های توسعه‌ای کشور و قانون و سایر قوانین و مقررات مربوط، به سازمان محول شده یا می‌شود؛ از جمله وظایفی است که سازمان در راستای آنها فعالیت‌های خود را تنظیم می‌کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی