مروردرس آموخته‌های خصوصی‌سازی در رویداد بین‌المللی

علی اکبر اسماعیل آبادی
معاون برنامه‌ریزی، توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصی‌سازی

برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران یک رویداد بسیار مهم بوده که می‌‌تواند تأثیرات خوبی را در آینده اقتصاد کشور به تصویر بکشد.
خصوصی‌سازی در سال‌های گذشته درس آموخته‌هایی را برای همه ما داشته و آنچه  در سال‌های گذشته بر مبنای اصل 44 قانون اساسی صورت گرفته، قرار است که در این همایش یکبار این موارد، مورد آسیب‌شناسی مستدل قرار گیرد.
بی‌شک تجربه این دوران می‌‌تواند کمک‌های جدی به سازمان خصوصی‌سازی داشته باشد تا از این به بعد روند واگذاری‌ها به مراتب با کیفیت بهتری انجام شود.
در جریان واگذاری‌ها، واگذاری مدیریت و مالکیت سهام به بخش خصوصی به عنوان یک بخش مهم در اجرای اصل 44 قانون اساسی مطرح بود که این موارد همواره در دستور کار سازمان خصوصی‌سازی بوده است.
در این شرایط و با برگزاری این همایش خواهیم توانست با ذینفعان، سیاستگذاران و مجریان گرد هم آمده و در مورد نقاط ضعف و قوت خصوصی‌سازی با آنها به تبادل نظر بپردازیم.
شکی نیست، آنچه در گذشته برای خصوصی‌سازی رخ داد، یعنی دخالت و حد مداخله هر حوزه باید ارزیابی مجدد
 شود.
برگزاری نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران، این امکان را به ما خواهد داد تا علاوه بر اینکه ارزیابی مؤثری از روند عملکرد‌های گذشته در زمینه خصوصی‌سازی داشته باشیم نشانگرهای مطلوب خصوصی‌سازی را نیز بخوبی بشناسیم.
آنچه در گذشته تحت عنوان خصوصی‌سازی و به اقتضای شرایط انجام گرفته در برهه زمانی خود به مراتب تأثیرگذار بوده اما در شرایط فعلی نمی‌توان آن فرمان و مسیر را مبنای عملکرد جدی حال حاضرخصوصی‌سازی تلقی کرد.
بنابراین در شرایط فعلی خصوصی‌سازی و مسیر جدید، هدف ما از واگذاری‌ها ارتقای بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی و بهره‌وری نیروی انسانی است.
در این مسیر افزایش سهم بخش خصوصی و تعاونی مد‌نظر قرار گرفته تا سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور ارتقا یابد، هرچند که باید سهم دولت در امر تصدیگری اقتصاد کاهش یابد.
این منطق ما را واداشت تا یک سازماندهی مجدد در امر مهم خصوصی‌سازی ترتیب دهیم تا در این راستا دارایی کنونی دولت مولدتر شود.
به نظر می‌رسد ما در الگوبرداری از الگوهای بین‌المللی گاهی اوقات موارد را به درستی برداشت نکرده‌ایم که به دنبال آن هم دچار اشکال شده‌ایم اما در حال حاضر هدف ما ازاین همایش، یک مطالعه تطبیقی بسیار مؤثر بوده تا ببینم  در دنیا در زمینه خصوصی‌سازی چه تجربیات مهمی انجام شده و یک معیار درست و متناسب با بوم کشور انتخاب کنیم و آن را به اقتضای اقتصاد کشور دلالت دهیم و با مدیریت درست در کشور اثر مؤثر داشته باشیم.
مطالعه تجربیات دنیا در زمینه خصوصی‌سازی یک امر بدیهی است و هر کشوری که در این زمینه خوب عملکرده ما می‌‌توانیم آن موارد را مطالعه کرده و روند‌ها و رویه‌های اثرگذار آنها را بینیم به شرطی که مدیریت مرتبط با بوم خود داشته باشیم.
سازمان خصوصی‌سازی برای اولین بار در حوزه واگذاری‌ها یک تقویم واگذاری دارد و در این راستا هم رویکرد‌ها و هم مسیر اقدام برای بنگاه‌ها مشخص است.
در گذشته سازمان آنچه مشخص شده حتی رویکرد سازمان در یک سال آتی وجود نداشت در حالی که الان ما یک تقویم داریم.
نداشتن همین تقویم آسیب عمده‌ای بوده و حتی برخی از واگذاری‌ها به صورت مطالعه شده نبوده که همین آفات بسیاری داشته است و این واگذاری‌ها به بنگاهاه ضربه زده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی