نقش پررنگ مراکز اندازه­ شناسی در دستیابی به جهانی بهتر

  حسن خانه زر    
رئیس مرکز اندازه شناسی،اوزان و مقیاس‌های سازمان ملی استاندارد ایران
اندازه‌شناسی، علم اندازه­‌گیری و کاربرد آن است. با نگاهی گذرا به اطراف خود خواهیم دید سطح وسیعی از زندگی ما با این مقوله ارتباط دارد. استفاده از ترازو در داد و ستد عمومی، سنجش حجم هنگام سوخت­گیری خودرو، استفاده از کنتورهای برق، گاز و آب خانگی، انجام آزمایش‌های پزشکی جهت ارزیابی سلامت و استفاده از ساعت تنها بخش کوچکی از دامنه شمول این دانش زیربنایی است. یکی از عوامل رسیدن به رشد اقتصادی پایدار در کشور، ارتقای کیفیت و تقویت رقابت­ پذیری تولیدات ملی در تجارت بوده که برای تحقق این مهم باید به نقش استانداردها چه در فرایند تولید از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول نهایی و چه در تبیین فواید اقتصادی استانداردسازی در بهبود شاخص‌­های عملکردی بنگاه­‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی نظیر افزایش رضایت مشتری، رشد فروش، سودآوری و افزایش سهم بازار تولیدات داخلی، توجه و سرمایه گذاری ویژه کرد.

جهانی شدن و توسعه تجارت و تولید، بر میزان رقابت شرکت‌ها و بنگاه­‌های اقتصادی در سراسر جهان افزوده است. برای باقی ماندن و تثبیت در یک بازار رقابتی و نیز برای تداوم رشد، شرکت­‌ها با اهدافی مشترک، سیاست ادغام با یکدیگر و با هدف تقویت توسعه را در دستور کار خود قرار می‌­دهند تا بدین وسیله هزینه‌های خود را کاهش و از منابع محدود جهانی به صورت مشترک بهره‌­برداری می‌کنند تا به سطح کارایی بالاتری برسند، برخی از شرکت‌هایی که موفق شده‌اند موقعیت مناسبی در بازارهای منطقه‌­ای به دست آورند، به این نتیجه رسیده­‌اند که ناگزیر برای ادامه روند رشد و تثبیت جایگاه خود، باید تجارت خود را در سطح جهانی گسترش داده و بدین ترتیب زمینه استفاده از استانداردهای اندازه‌­گیری در تمام کشورها برای رسیدن به این اهداف به امری ضروری تبدیل شده است.
ایجاد مزیت رقابتی با استانداردسازی کالا و خدمات
تجارت، انتقال و مالکیت کالا و خدمات از یک شخص یا نهاد به دیگری به ازای دریافت چیزی از خریدار تعریف می‌­شود. به طور کلی هرگونه عملی(قابل سنجش و اندازه گیری مادی) را که اشخاص در مقابل کالا یا خدمتی، واگذار کرده و هر دو طرف هنگام این عمل راضی باشند، تجارت گفته می‌شود. با کمی دقت ملاحظه می‌شود در تعریف تجارت، به مقوله سنجش و اندازه­‌گیری مادی، توجهی خاص بعمل آمده و از این تعریف ساده چنین استنباط می‌­شود که کنترل کیفیت کالاها و خدمات براساس نظام استاندارد، می‌­تواند در نهایت منتج به ایجاد یک مزیت رقابتی برای تولیدات داخلی شده و قدرت و توان رقابت آنها را با سایر رقبای موجود در نظام تجارت جهانی بهبود بخشد. پرواضح است که اندازه‌گیری، یک مؤلفه ضروری و اساسی در تحکیم زیرساخت‌های اقتصادی، اجتماعی و فناوری و زیربنای رسیدن به کسب مزیت خواهد بود. طبق تحقیقات به عمل آمده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، هر ساله معادل 1 درصد درآمد حاصل از تولید ناخالص داخلی صرف فعالیت‌های اندازه‌گیری در زمینه‌های مختلف از قبیل سلامت و بهداشت، امور مربوط به حفظ محیط­ زیست‌،آزمون‌های ایمنی، مبارزه با تخلف و تقلب و سایر فعالیت­‌های روزمره می‌شود. تمامی صنایع مادر و زیربنائیی و سایر صنایع وابسته بدنبال تولید محصولاتی هستند که دارای کیفیت و ایمنی لازم جهت رقابت با رقبا باشند.
حفظ و نگهداری استانداردهای اندازه­‌گیری
مرکز اندازه ­شناسی اوزان و مقیاس‌­ها سازمان­ ملی استاندارد ایران براساس قانون، وظیفه حفظ و نگهداری استانداردهای اندازه‌گیری در سطح ملی و برقراری قابلیت­ ردیابی نتایج اندازه ­گیری در کشور و اجرای اندازه­‌شناسی قانونی در کشور را به عهده دارد. همچنین این مرکز، نقطه اتصال کشور به سیستم اندازه‌گیری جهانی است. این طرح در راستای ارتقای آزمایشگاه­‌های مرجع ملی اندازه ­شناسی و به روز­رسانی تجهیزات و شرایط محیطی برای ورود به مقایسات آزمایشگاهی بین‌­المللی و ثبت توانمندی کالیبراسیون و اندازه‌گیری «CMC» در سیستم اندازه­‌گیری جهانی ارائه که موجب شناسایی و پذیرش نتایج اندازه­ گیری و گواهینامه‌­های صادره در ایران در بیش از یکصد کشور جهانی خواهد شد و وابستگی کشور به خدمات کالیبراسیون از کشورهای دیگر قطع کرده که کاملاً در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. فعالیت­‌های اندازه ­شناسی روندهای ارزشمندی هستند که کیفیت بسیاری از فعالیت­‌های صنعتی و نیز فعالیت­‌های مرتبط با کیفیت زندگی و فرایندها را تضمین می­‌کنند. این امر نیاز به برقراری قابلیت­ ردیابی دارد که اهمیت آن کمتر از خود اندازه‌گیری نیست. سازمان ملی استاندارد ایران (مرکز اندازه ­شناسی، اوزان و مقیاس­‌ها) براساس قانون، وظیفه حفظ و نگهداری استانداردهای اندازه­‌گیری در سطح ملی و برقراری قابلیت ­ردیابی نتایج اندازه­ گیری در کشور را به عهده دارد.
ضرورت توسعه متناسب دانش اندازه‌­شناسی
یکی از عوامل رشد اقتصادی پایدار در کشور، ارتقای کیفیت و تقویت رقابت ­پذیری تولیدات ملی در بازارهای داخلی و صادراتی بوده که برای تحقق این مهم باید به نقش استانداردها چه در فرایند تولید از تأمین مواد اولیه تا عرضه محصول نهایی و چه در تبیین فواید اقتصادی استانداردسازی در بهبود و ارتقای شاخص‌­های عملکردی بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی نظیر افزایش رضایت مشتری، رشد فروش، سودآوری و افزایش سهم بازار تولیدات داخلی، توجه و سرمایه گذاری ویژه نمود. جهانی شدن تجارت و تولید، بر میزان رقابت شرکت­‌ها در سراسر جهان افزوده است. برای باقی ماندن در یک بازار رقابتی و نیز برای تداوم رشد، بنگاه­ های اقتصادی الزامأ سیاست ادغام با همدیگر و با هدف توسعه را در دستور کار خود قرار می‌دهند تا به این وسیله هزینه های خود را کاهش و از منابع جهانی بصورت مشترک بهره­‌برداری و به سطح کارایی بالاتری برسند. برخی از شرکت­‌هایی که موفق شده‌‌اند تا موقعیت مناسبی را در بازارهای جهانی به دست آورند، به این نتیجه رسیده‌­اند که ناگزیر برای ادامه رشد خود، باید تجارت خود را به سطح جهانی گسترش دهند. در نتیجه، شرکت‌های بیشتری به عرضه کالاهای خود در بازارهای جهانی روی آورده­‌اند و به این ترتیب، استفاده از استانداردهای اندازه­ گیری قانونی در تمام کشورها به امری ضروری تبدیل شده است. حجم صادرات و واردات کشورمان در سال‌های اخیر و متعاقب آن حجم اندازه‌گیری‌ها و توزین­‌های انجام شده نشان از ضرورت توسعه متناسب دانش اندازه­‌شناسی در کشور دارد.
پیامدهای عدم توجه
اگر به اندازه شناسی توجه مناسب نشود پیامدهای منفی برای کشور دارد که از جمله آن می توان به خروج ارز از کشور، هدر رفتن منابع و سرمایه ­های ملی، افزایش ناهنجاری‌‌های اقتصادی و اجتماعی در سطح جامعه، از بین رفتن اطمینان از سطح مناسب کمی و کیفی تولیدات و خدمات در جامعه و همچنین تضییع حقوق تولیدکنندگان و مصرف­‌کنند­گان کالا و خدمات اشاره کرد. در این میان مزایای توجه به اندازه شناسی بسیار زیاد است که از جمله آن می توان به ایجاد آرامش و اطمینان نزد افراد جامعه در دادوستدها و خدمات عمومی، افزایش بهره­ وری در نظام ملی و ارتقای اعتبار در نظام بین‌­المللی، ایجاد رونق اقتصادی و کسب و کار در جامعه، اطمینان از سطح کیفی تولید کالا و خدمات، حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنند­گان، توسعه نظام کیفی کشور و ... اشاره کرد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی