ایرانی قوی‌تر و ایمن‌تر با استانداردهای ملی

  علی اصغر صباغ الوانی    
رئیس پژوهشگاه استاندارد
روز جهانی استاندارد یادآور اهمیت جایگاه استاندارد و لزوم استاندارد‌ سازی کالا، خدمات و فرایندها در جهت بهبود فضای کسب و کار، کیفیت محصولات و سلامت زندگی مردم است. استانداردسازی علمی برای زندگی بهتر و ضرورت انکار‌ناپذیر جهان امروز است. امسال شعار روز جهانی استاندارد، همانند سال گذشته، «چشم‌انداز مشترک برای جهانی بهتر» برگزیده شده است و بر اهمیت استانداردها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار که برای رفع نابرابری‌های اجتماعی، توسعه اقتصاد پایدار و کاهش سرعت تغییرات اقلیمی طرح‌ریزی شده‌اند، تأکید دارد. استاندارد،  گفتمان مشترک جهانی برای تأمین سلامت زمین است. رفع چالش‌های زیست محیطی در جهان نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است که زیر چتر استاندارد قابل دستیابی خواهد بود.
باید قبول کرد که اجرای نظام استانداردها در پیشرفت صنعت و شکوفایی اقتصاد نقش بسزایی دارد. استاندارد زبان مشترک و حلقه واصل صنعت و دانشگاه است. پژوهشگاه استاندارد به‌عنوان مهم‌ترین مرجع پژوهشی و تحقیقاتی نظام استاندارد‌سازی کشور و بازوی علمی و تحقیقاتی سازمان ملی استاندارد ایران، اهداف عالیه تبدیل یافته‌های علمی کشور به استاندارد، تدوین استاندارد محصولات دانش‌بنیان، تدوین استانداردهای پژوهش محور با هدف معرفی و انتقال پیشرفت‌های علمی به صنایع و مراکز خدماتی، انجام پژوهش‌های کاربردی با رویکرد ارتقای کیفیت کالاها و بهره‌وری صنایع و ارتباط مؤثر و پویا بین دانشگاه و صنعت تا دستیابی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان را در دستور کار دارد.
با توجه به مزین شدن سال 1401 به سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین»، پژوهشگاه استاندارد از طریق ایجاد سازکار و تدوین روش استانداردسازی محصولات نوظهور و دانش‌بنیان، ایجاد بستر آزمون، بازرسی و کنترل کیفی، برنامه‌ریزی در راستای راه‌اندازی مرکز نوآوری و استقرار واحدهای فناور در آن، در راستای فراهم کردن امکان تجاری‌سازی محصولات دانش‌بنیان و همچنین امکان صادرات آنها از طریق استاندارد‌سازی اقدام می‌ کند.
بر این اساس چشم‌انداز ما ارتقای کیفیت زندگی و رفاه مردم، تأمین منافع ملی و ارتقای توان رقابتی تولیدات ملی در سایه استاندارد است تا در تمامی جنبه‌‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی ایرانی قوی تر و ایمن‌‌تر را بسازیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی