وحدت رویه در ارتباطات بین‌المللی سازمان ملی استاندارد

  سید ابراهیم ابراهیمی
دفترتخصصی امور بین‌الملل سازمان ملی استاندارد ایران
از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تحول کمی و کیفی  در ساختار تمامی نهادها و دستگاه‌های دولتی مورد نظر بوده است، از همین رو تحول  اساسی در سازمان ملی استاندارد ایران  نیز کلید خورده و دفتر تخصصی امور بین‌الملل همچون سایر ارکان سازمان، مأموریت‌های خود را برای  تحقق اهداف عالیه در رویکرد جدید، بازنگری کرده است. تأکید ریاست عالی سازمان ملی استاندارد بر حفظ وحدت رویه در ارتباطات بین‌المللی در بدنه سازمان  و صدور بخشنامه با محتوای برقراری ارتباطات از طریق دفتر تخصصی بین‌الملل، وظیفه ما را در افق جدید دو چندان کرده است. سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان تنها مرجع ملی تدوین استانداردها در ایران از جایگاه حاکمیتی و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. براین باور هستیم که  مرتبط کردن  فعالیت‌های بخش‌های فنی و تخصصی سازمان با طرف‌های خارجی و تجاری‌سازی این اقدامات می‌‌تواند به سرعت‌بخشی فعالیت‌های اقتصادی و تجارت خارجی کشور کمک کند و در این میان استانداردها زبان مشترک ما با جامعه بین‌الملل هستند. این مهم با تدوین چند محور که در ادامه می‌‌آید،  قابل تحقق است.
ایفای نقش تأثیرگذارتر در سطوح  حاکمیتی و فنی در سازمان‌های بین‌المللی نظیر ایزو ,IEC کدکس OIML,BIPM و سایر سازمان‌های متولی تأیید صلاحیت با این هدف عمده  فعالیت‌های سازمان در کمیته‌های فنی ایزو و نیز مشارکت فعال در مجمع عمومی ایزو افزایش چشمگیر یافته به گونه‌ای که تشکر و قدردانی دبیر کل ایزو را به همراه داشت.
در حاشیه مجمع عمومی امسال ایزو نشست‌های مهم و پرشماری با رؤسای سازمان‌های استاندارد برگزار شد که در نوع خود در سازمان ملی استاندارد ایران بی‌سابقه و بی‌نظیر بوده است.
بازتعریف مشارکت در مؤسسه استاندارد و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی (اسمیک) با هدف شکل گیری تمدن اسلامی و ارائه الگویی از کیفیت با لحاظ کردن ارزش‌ها و شعائر اسلامی با طرح «مدل جایزه جهان اسلام».
گسترش و تعمیق همکاری‌ها با کشورهای دیگر از طریق امضای یادداشت تفاهم همکاری با هدف تسهیل تجارت که در این مأموریت، کشورهای بیشتری در  حوزه همکاری‌ها در نظر گرفته شده و روابط صرفاً به یک منطقه خاص جغرافیایی محدود نشده است.
اجرایی کردن توافقات همکاری به نحوی که نتیجه ملموس و عینی بر تجارت فی مابین داشته باشد.
اعتلای جایگاه سازمان ملی استاندارد در منطقه و سطح بین‌المللی که  برگزاری اولین نشست شورای عمومی مؤسسه اکو- ریسکام در 10 آبان در این راستا صورت می‌‌گیرد.
فراهم‌آوری امکان همکاری‌های جدید در حوزه اندازه‌شناسی با طرف‌های خارجی شامل ترکیه و روسیه و سایر کشورها.
مشارکت مؤثر در جلسات بین دستگاهی و جلسات مربوط به دیپلماسی اقتصادی خارجی با  هدف تبیین و  نهادینه کردن نقش استانداردها و مقررات فنی در شکوفایی اقتصادی و تسهیل تجارت و پیشتازی محصولات ایرانی در بازارهای همسایه و فرامنطقه‌ای.
در حوزه حلال با مشارکت دفاتر تخصصی و طرف‌های ذیربط، اقداماتی هم در سطح ملی و هم در سطح منطقه‌ای (اسمیک) در دست اقدام است. جلسات بسیاری با اتاق‌های بازرگانی، سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و  نیز طرف‌های خارجی برگزار شده تا در صنعت رو به رشد حلال جایگاهی درخور اعتنا برای کشور پیش‌بینی و ایجاد شود.
دفتر تخصصی بین‌الملل برنامه‌های کوتاه و میان‌مدتی را برای تحقق اهداف بین‌المللی و منطقه‌ای در دست اقدام دارد و بر آن است با پایش نتایج اقدامات صورت گرفته طی بازه‌های زمانی مشخص از میزان موفقیت و تحقق اهداف اطمینان پیدا کند. امید است با الطاف الهی و رهنمود‌های مدیریت عالی سازمان و پشتکار، همکاری معاونت‌ها و بخش‌های فنی سازمان به عنوان بخشی از سازمان ملی استاندارد ایران در ایفای نقش خود موفق عمل کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی