ویژه نامه استاندارد - ۲۳ مهر ۱۴۰۱
روزنامه ایران اقتصادی - ویژه نامه استاندارد - ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - صفحه ۲

روزی برای همه مردم ایران

  مصطفی آجرلو
مدیرکل دفتر تخصصی روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان ملی استاندارد ایران
سازمان ملی استاندارد ایران، روز استاندارد را در 7 قالب مردمی تعریف کرده است که محور تمام آنها کسب رضایت مردم است. بر این اساس نگاه و افقی که این مجموعه برای آینده کاری خود در نظر گرفته استاندارد مردمی خالق کیفیت زندگی بهتر برای نسل‌ها، استاندارد مردمی دیپلماسی کیفیت، تولید صادرات محور، استاندارد مردمی ضامن صیانت از منابع و منافع ملی، استاندارد مردمی کلید تجاری محصولات دانش بنیان، استاندارد مردمی احقاق حقوق ایمنی و سلامت جامعه، استاندارد مردمی اصالت، کیفیت، حلیت و ایمنی غذا و در نهایت استاندارد مردمی ترویج کالای ایرانی، نیازهای اولویت، است.
بر این اساس می‌توان گفت که روز استاندارد روزی برای همه مردم ایران است.
در ایران مقوله استاندارد جایگاه ویژه ای دارد. سازمان استاندارد خیلی سال قبل از نامگذاری روز جهانی استاندارد، در ایران شکل گرفته بود. درواقع سال ۱۳۰۴ شمسی نخستین حرکت مدون در ارتباط با استاندارد و استاندارد نویسی در ایران با تصویب قانون اوزان و مقیاس‌ها آغاز شد. فعالیت‌های سازمان ملی استاندارد ایران باهدف تأمین منافع ملی، در پنج حوزه استانداردسازی، ارزیابی انطباق، اندازه شناسی، تأیید صلاحیت و فعالیت‌های پژوهشی استاندارد تعریف می‌شود. سازمان ملی استاندارد ایران، سازمانی مستقل از سایر سازمان‌ها با اهدافی مهم که برای حفظ منافع همه آحاد جامعه تعیین شده است.
سازمانی که تاکنون توانسته با برنامه‌ریزی و تعیین ضوابط و قوانین مختلف تا حدود زیادی منافع کشور و مردم را تأمین کند. حال در دوره تحولی که این مجموعه پشت سر می‌گذارد، خبرهای خوشی در راه است که مهم‌ترین آن رسیدن استاندارد به حوزه خدمات دولتی و خصوصی است. موضوعی که سال‌ها به آن پرداخته نشده بود اما ازابتدای سال جاری در دستور کار سازمان ملی استاندارد ایران قرار گرفته است.
سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهای اجباری در بخش‌های متعدد تعریف کرده است که می‌تواند سطح کیفیت کالا و خدمات را به خوبی ارتقا دهد، هر چند که این انتظار از واحدهای صنعتی وغیرصنعتی می‌رود که جدا از بحث استانداردهای اجباری، خودشان در لحاظ کردن استانداردهای جدید که ماحصل آن رشد کیفی کالاها است، اقدام کنند.
رعایت استانداردها منافع متعددی برای کشورهای در حال توسعه دارد که از جمله آن می‌توان به توسعه اقتصادی اشاره کرد. اگر استانداردها به درستی از سوی مراکز تولیدی، صنعتی و خدماتی پیاده‌سازی شود و نظارت ها اصولی باشد، کیفیت کالا و خدمات ارتقا پیدا می‌کند و می‌توان ضمن اعتمادسازی به نماد استاندارد، به موفقیت‌هایی چون افزایش صادرات، کسب رضایت مردم و اشتغالزایی دست یافت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی