کیفیت اولویت صنایع کشور

 

در بند 24 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند به افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن اشاره شده است. بر این اساس موضوع استانداردسازی کالاها، یکی از محورهای توسعه اقتصادی است که ضرورت دارد تمام بخش‌ها با سازمان ملی استاندارد همکاری کنند تا در راستای این همکاری شاهد تولید و عرضه کالاهای کیفی و ارتقای سطح خدمات باشیم. متأسفانه در سال‌های گذشته به مقوله کیفیت به خوبی پرداخته نشده است و حتی اجازه داده نشد که نقش سازمان ملی استاندارد در موضوعات مختلف پررنگ‌تر شود. اما دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به موضوع استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالاها و خدمات دارد. بدین جهت افقی که در این حوزه دیده شده بسیار روشن و شفاف است به گونه‌ای که بزودی مردم شاهد اتفاق‌های بسیار خوشایند در حوزه استاندارد خواهند بود.
مقام معظم رهبری 10 بهمن ماه سال گذشته درباره کیفیت کالاها بیان کردند که جهش تولید اهمیت دارد و اگر تولید به معنای واقعی جهش پیدا کند، همه‌ شاخص‌های اقتصادی مهم کشور تغییر و تحول پیدا می‌کند؛ این امر سبب اشتغال پایدار، کاهش بیکاری و رونق صادرات می‌شود. وقتی به تولید تکیه می‌شود، مسأله ما فقط انبوه‌سازی نیست؛ کیفیت مسأله اساسی است. کیفیت تولید باید حتماً به ‌عنوان یک اصل مورد توجه باشد؛ این غیر قابل اغماض است. اگر ملاحظه می‌کنید که از تولیدات داخلی حمایت می‌شود حالا چه حمایت عملی مثل حمایت‌های تعرفه‌ای و تسهیلات بانکی و امثال اینها و چه حمایت‌های تبلیغاتی، مانند تأکیدی که بنده کردم و بعضی مسئولان کردند روی مسأله حمایت از تولید داخلی که اثر هم دارد و داشته، این باید به ارتقای کیفیت و همچنین ارتقای فناوری منتهی شود.
مقام معظم رهبری فرمودند که ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود و این خیلی بد است. این همه‌ حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده، اما کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم می‌گویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم بجا است. صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند؛ باید رضایت مشتری جلب شود. لذا مسأله کیفیت در درجه‌ اول است. حالا اگر از این فضای حمایتی، هم برای ارتقای کیفیت استفاده نشود و هم سوءاستفاده بشود برای بالا بردن قیمت، این هم یک مشکل دیگر است؛ قیمت را بالا ببرند، کیفیت بالا نرود و ارتقا پیدا نکند اما این حمایت دولتی و تبلیغاتی و بانکی و غیره و جلوگیری از مثلاً رقابت‌های خارجی موجب بشود که قیمت بالا برود؛ این خیلی چیز بدی است. اگر کیفیت را بالا نبریم، چطور انتظار داریم که بازارهای خارجی را فتح کنیم؟ کیفیت خیلی مؤثر است.
با توجه به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری، واحدهای صنعتی و تولیدکنندگان بایستی در فصل جدید فعالیت سازمان ملی استاندارد، نسبت به ارتقای کیفیت محصولات خود اقدام و فضایی را فراهم کنند تا کالاهای ایرانی ضمن ارتقای کیفیت، بتوانند در بازارهای بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.
به طور قطع غفلت تاریخی که دولت‌های گذشته در زمینه رعایت و ارتقای استانداردها داشتند با رهنمودهای مقام معظم رهبری و برنامه‌هایی که دولت سیزدهم دارد، بزودی جبران خواهد شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی