جهش ﻭﺻﻮﻝ ﺩﺭﺁﻣﺪﻫﺎی ارزی و ایفای تعهدات مالی در بودجه

وصول حداکثری درآمدهای ارزی نفت طی یک سال گذشته

کشور برای اولین بار در سال‌های اخیر بدون تنخواه اداره شده است

در یک سال اخیر، از یک سو درآمدهای نفتی افزایش قابل توجهی یافت و از سوی دیگر، این درآمدهای نفتی به طور کامل وصول شد. یکی از مهم‌ترین عوامل این رشد درآمدها، افزایش فروش نفت در نتیجه فعال شدن دیپلماسی نفتی بود. بررسی داده‌های موجود و اظهارات مقامات صنعت نفت نشان می‌‌دهد که میزان وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی در سال 1400 نسبت به سال قبل آن 2.5 برابر شد که در نتیجه آن علاوه بر مدیریت بازار ارز، کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اعم از نهاده‌های دامی و دارو بدون وقفه تأمین شده است.

در همین حال، حدود 6/1 میلیارد دلار مطالبات معوق از عراق بابت صادرات گاز در دولت  قبل در سال نخست دولت سیزدهم به واسطه فعال کردن دیپلماسی انرژی وصول شد و تسویه تمام صورتحساب‌های جاری صادرات گاز کشور رقم خورد.
علاوه بر این، افزایش درآمدهای نفتی موجب شد که تعهدات دولت در بودجه سال گذشته نه تنها کامل محقق شود، بلکه بیش از ارقام آمده در بودجه، منابع تأمین شود.
به این ترتیب که تعهدات مالی در بودجه سال 1400، به ترتیب با تأمین بیش از 199 هزار میلیارد تومان بابت سهم دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در تبصره (1) قانون بودجه سال 1400 و بیش از 350 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای حاصل از فروش داخلی و صادراتی فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی و نیز تسویه مطالبات جاری و سنواتی بابت فروش خوراک میعانات گازی به پتروشیمی‌ها از منابع تبصره 14 قانون بودجه به طور کامل ایفا و تأمین شد.
افزایش قریب به 80 درصدی وصول درآمدهای ارزی صادرات نفت خام، میعانات گازی، گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی در 4 ماهه نخست سال 1401 نسبت به بازه مشابه سال 1400 نشان می‌‌دهد که نه تنها صادرات این محصولات در سال جاری کم نشده، بلکه افزایش نیز داشته است.
در این باره، وزارت نفت خردادماه امسال در گزارشی در پاسخ به رسانه‌های منتقد نوشت: «در چند ماه اخیر افزایش فروش نفت و میعانات گازی در کنار افزایش قیمت، کسری سنگین بودجه ۱۴۰۰ را جبران کرده و دست دولت را در مدیریت بازار ملتهب ارز، بازتر کرده است.
چنانکه دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است. در شرایط جنگ تمام‌عیار اقتصادی نظام استکبار علیه ایران و بویژه صنعت نفت، فروش و صادرات نفت کشور تحت شرایط خاص و با تلاش جهادگونه پرسنل خدوم صنعت نفت بدون یک روز تعطیلی انجام گرفته که ثمرات و برکات این تلاش در ماه‌های اخیر سبب تقویت بنیه اقتصادی دولت در عمل به تکالیف خود شده است.
وزارت نفت به عنوان قلب تپنده نظام اقتصادی کشور در دشوارترین تحریم‌های ظالمانه، با صلابت به انجام مأموریت خود پرداخته و همین موضوع نقطه قوت و باعث تقویت موضع دیپلماسی ایران در مذاکرات بین‌المللی برجام بوده است. البته بدیهی است بدون اطمینان از حصول منافع کشور هیچ‌گاه فروش نفت انجام نخواهد شد.»
آن طور که وزارت نفت و مسئولان صنعت نفت عنوان می‌‌کنند، این افزایش صادرات به سبب بازارسازی و بازاریابی با پشتوانه تجربه و تخصص و در اختیار داشتن پتانسیل کم‌نظیر لجستیکی صورت گرفته است. چراکه نفت ایران ضمن حضور در بازارهای سنتی و تأمین نیاز مشتریان قدیمی خود، امکان حضور در هر جغرافیایی از بازار جهانی نفت را دارد.
گفتنی است؛ صادرات نفت ایران بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی و شرکت‌های ردیاب تانکر، در دولت سیزدهم با حدود 40 درصد افزایش، به بالاتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی