معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت در گفت‌ و‌گو با «ایران» جزئیات برنامه افزایش تولید نفت و گاز را تشریح کرد

رسیدن ظرفیت تولید نفت تا پایان امسال به 000 038 4 بشکه در روز

در سال نخست استقرار دولت سیزدهم، توسعه میادین نفتی و گازی بویژه میادین مشترک غرب کارون به شکل ویژه مورد توجه قرار گرفت. در خصوص اقدامات و برنامه‌های این بخش با هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

   در زمینه افزایش ظرفیت تولید نفت چه اقداماتی در این یک سال انجام شد؟
یکی از دستاوردهای این مدت، افزایش ظرفیت تولید نفت کشور به میزان قبل از تحریم‌ها (3.8 میلیون بشکه در روز) از جمله با تکمیل چاه‌های جدید، اجرای طرح‌های بازسازی و نوسازی تأسیسات و خطوط لوله بود. در همین حال، به سقف تولید 65 هزار بشکه در روز نفت خام در فاز یک توسعه میدان آذر دست یافتیم و در میادین غرب کارون نیز اقدامات ویژه‌ای انجام شد.
در راستا با اهدافی که در این زمینه دنبال می‌کردیم، قراردادها و تفاهمنامه‌های توسعه میادین منعقد شد. از جمله اینکه قرارداد توسعه میدان مشترک سهراب با شرکت دانا انرژی و اخذ مصوبه شورای اقتصاد در بهمن ماه 1400 منعقد شد. قرارداد توسعه فاز دوم لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی در اسفند ماه 1400 با مشارکت شرکت تأسیسات دریایی و یک شرکت خارجی به امضا رسید. با کشور عمان برای تشکیل کمیته مشترک فنی به منظور توسعه یکپارچه میدان مشترک هنگام نیز تفاهمنامه امضا کردیم. تفاهمنامه مرحله دوم توسعه میدان نفتی مسجد سلیمان با هلدینگ انرژی گستر سینا در اسفند 1400 امضا شد و همین‌طور انعقاد تفاهمنامه توسعه میادین نفتی دهلران و دانان با شرکت روسی امضا شد.
   برنامه افزایش ظرفیت تولید نفت در این دولت چگونه ترسیم شده است؟
برنامه این است که ظرفیت تولید نفت خام تا پایان سال 1401 به بیش از 4 میلیون بشکه در روز افزایش یابد و در این راستا چندین برنامه دنبال می‌شود؛ از جمله طرح‌های نگهداشت توان تولید و افزایش تولید نفت خام در قالب چهارچوب قراردادی EPC-EPD، انجام عملیات حفاری توسعه‌ای و ترمیم چاه توسط شرکت‌های زیرمجموعه و وارد مدارشدن دو ردیف فرآورشی میدان مشترک آزادگان جنوبی به ظرفیت 160 هزار بشکه در روز.
علاوه‌ بر این جهت افزایش تولید میادین نفتی از طریق انجام عملیات احیای حدود 750 حلقه چاه کم بازده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی نیز برنامه‌ریزی شده است. برنامه توسعه فاز دوم میدان آذر را نیز در دستور کار داریم و توسعه میادین آبان و پایدار غرب، سپهروجفیر و نیز چشمه خوش، پایدار شرق و دالپری را نیز پیگیر هستیم. این موارد جدا از برنامه توسعه میادین غرب کارون است.
در غرب کارون، انعقاد تفاهمنامه توسعه یکپارچه میدان نفتی مشترک آزادگان با استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی و توان شرکت‌های صاحب صلاحیت داخلی با هدف افزایش ظرفیت تولید نفت خام میدان به 570 هزار بشکه در روز اقدامی بود که در این یک سال رقم خورد. 164 حلقه چاه در میدان آزادگان جنوبی در این مدت حفاری شد و 110 حلقه چاه به شرکت بهره بردار در فاز اول توسعه تاکنون تحویل شده است.
احداث واحد بهره‌برداری CTEPمیدان آزادگان جنوبی با ظرفیت فرآورش 320 هزار بشکه در روز به شرکت پتروپارس سپرده شد که مطابق آخرین برنامه‌ریزی، احداث دو ردیف فرآورشی تا پایان سال 1401 و دو ردیف باقیمانده تا شهریور 1402 به پایان خواهد رسید.
قرارداد توسعه یکپارچه میدان یاران (شمالی و جنوبی) با شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا منعقد و مصوبه شورای اقتصاد (در حال تنفیذ قرارداد به پیمانکار) اخذ شد.
برای این میدان در حال برنامه‌ریزی جهت توسعه فازهای آتی میدان آزادگان (شمالی) و پیگیری مذاکرات با شرکت سینوپک جهت توسعه فاز دوم میدان یادآوران هستیم.
   آیا طی یک سال اخیر در زمینه افزایش ظرفیت تولید گاز هم اقدامی شد؟
بله. بویژه در میدان مشترک پارس جنوبی که در حال حاضر غیر از سکوی فاز11، سایر سکوها در فازهای 24 گانه این میدان در مدار تولید هستند. توسعه فاز 11 این میدان با پیشرفت فیزیکی 36.2 درصد در انتهای تیر ماه 1401 یکی از دستاوردهای این مدت است. توسعه و بهره‌برداری از فاز 14 با پیشرفت فیزیکی 92 درصد در انتهای خرداد ماه 1401 نیز که پالایشگاه خشکی آن در شرف بهره‌برداری است، از دیگر اقدامات این مدت است.
در این مدت توسعه فازهای13 و24-22 میدان گازی پارس جنوبی تکمیل شده و به رکورد تاریخی تولید پیک روزانه 705 میلیون متر مکعب در روز گاز از میدان گازی پارس جنوبی در فصل سرد سال 1401 رسیدیم. به این ترتیب است که در حال پیشی‌گرفتن برداشت گاز غنی ایران از کشور قطر با وجود سهم دو برابری این کشور از میدان گازی مشترک پارس جنوبی هستیم.
علاوه‌ بر این قرارداد توسعه میادین گازی فرزاد ب و بلال را با شرکت پتروپارس منعقد کرده‌ایم و تفاهمنامه توسعه میادین گازی ارم و پازن را هم با شرکتی روسی به امضا رسانده‌ایم.
   با توجه به این تفاهمنامه و قراردادها برنامه افزایش ظرفیت تولید گاز کشور چگونه است؟
امسال هم برنامه افزایش ظرفیت تولید گاز خام جهت افزایش تولید به حدود 990 میلیون مترمکعب در روز و تولید پیک 1070 میلیون متر مکعب در روز در بهمن ماه 1401 را داریم. علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود که تولید اولیه از فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی در سال 1401 رقم بخورد. در بخش برنامه‌ها نیز پیگیر فعالیت‌های توسعه‌ای میادین گازی کیش، پارس شمالی، فرزاد ب و بلال هستیم. توسعه میدان گازی فرزاد الف را نیز در دستور کار داریم و به این منظور برنامه‌ریزی هم می‌کنیم. پیگیری اجرای بسته طرح توسعه میادین گازی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران شامل طرح توسعه 11 میدان توسعه نیافته، توسعه فاز دوم میدان آغار و احداث ایستگاه تقویت فشار برای میادین سرخون و شانول برای اخذ مصوبه شورای اقتصاد نیز در جریان است. مجموع این اقدامات با تکیه بر توان داخل و خارج، ظرفیت تولید نفت و گاز کشور را افزایش خواهد داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی