مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران

ظرفیت تولید نفت و گاز کشور امسال رکورد می‌شکند

افزایش ظرفیت تولید نفت و بازگشت به ظرفیت قبل از شروع تحریم‌ها به میزان 3 میلیون و 838 هزار بشکه در روز طی یک سال اخیر و اجرای موفقیت‌آمیز مانور افزایش تولید 500 هزار بشکه در روز نشان می‌دهد که صنعت نفت آماده افزایش عرضه نفت در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بازار جهانی است. اما این صنعت در حال اقداماتی در جهت افزایش بیشتر ظرفیت تولید نفت و همینطور گاز است. هرمز قلاوند، مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره به چند سؤال پاسخ می‌دهد.

   آیا تا پایان سال برنامه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز داریم؟
بله. امیدواریم میزان ظرفیت تولید نفت خام تا پایان سال 1401 به میزان 4 میلیون و 38 هزار بشکه در روز برسد. برنامه داریم که میزان ظرفیت تولید گاز را نیز حدود یک میلیارد و 56 میلیون متر مکعب در روز برسانیم.
   این برنامه در چه مرحله‌ای است؟
برای تحقق این برنامه، جلسات فنی/ مدیریتی با شرکت‌های تولیدی به منظور شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارهای مناسب برگزار شده و در حال طی فرایند تصویب در هیأت مدیره شرکت ملی نفت ایران است.
   با توجه به این موضوع آیا تولید گاز در زمستان امسال افزایش دارد؟
بله. میزان ظرفیت تولید گاز در زمستان سال‌جاری ان‌شاء‌الله حدود 1056 میلیون متر مکعب در روز خواهد بود که رکورد جدیدی در تولید و گازرسانی تلقی می‌شود.
   به نظر شما چه زمانی و درچه صورتی ظرفیت تولید نفت و گاز کشور با اسناد بالادستی و برنامه‌ها برابر خواهد شد؟
این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری است. امیدواریم که این سرمایه با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و خارجی تأمین شود. به نظر می‌رسد که در صورت رفع تحریم‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری به میزان موردنظر این هدفگذاری‌ها قابل تحقق خواهد بود.
   یکی از بخش‌های مهم، توسعه میادین غرب کارون است. آیا ظرفیت‌سازی در این میادین مشترک و مهم در رقم 570 هزار بشکه در روز متوقف می‌شود؟
خیر. برنامه تولید نفت خام شرکت ملی نفت ایران در حوزه غرب کارون طی سال‌های آینده حدود یک میلیون بشکه در روز است. این برنامه نیز با توجه به ذخایر عظیم نفت خام در غرب کارون و اجرایی شدن قراردادهای توسعه بویژه میادین مشترک در قالب تفاهمنامه‌ها با شرکت‌های داخلی و خارجی میسر می‌شود.
   شنید می‌شود که برای فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی روس‌ها قرار است در این میدان سرمایه‌گذاری کنند. شرایط این میدان اکنون چگونه است؟
بله. پروژه فشار افزایی پارس جنوبی اکنون در برنامه‌های شرکت ملی نفت است و برای سال‌های آتی این برنامه دنبال می‌شود. شاید اکنون چندان نیازی به این کار نباشد اما با توجه به افت طبیعی فشار مخزن پارس جنوبی در سال‌های بعد، اولویت شرکت ملی نفت ایران اجرای پروژه فشار افزایی پارس جنوبی بویژه استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های خارجی در قالب تفاهمنامه‌ها و قراردادها است.
   تأثیر تفاهمنامه‌های امضا شده بر روند تولید نفت و گاز چه زمانی نمایان خواهد شد؟
ابتدا باید این تفاهمنامه‌ها تبدیل به قرارداد شوند. در صورت اجرایی شدن تفاهمنامه‌ها در قالب قراردادهای اجرایی، ضمن نگهداشت ظرفیت تولید، موجب افزایش تولید نفت خام و گاز طبیعی درکشور می‌شوند و این موضوعی است که در تفاهمنامه‌های امضا شده با شرکت‌های داخلی و خارجی دنبال می‌کنیم.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی