مدیرعامل شرکت بورس انرژی در گفت‌وگو با «ایران»:

معاملات شرکت نفت در بورس انرژی 380 درصد افزایش یافت

افزایش عرضه شرکت ملی نفت ایران نشان می‌دهد که این شرکت توجه خود را نسبت به سازوکار بورس انرژی تقویت کرده است

گروه اقتصادی / قصه عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی در دهه 90 یکی از موضوعاتی بود که با وجود پیگیری‌های فراوان از طرف مدیران بورسی، با سنگ اندازی‌های فراوانی از طرف مدیران نفتی روبه‌رو می‌شد. اما با شروع به کار دولت سیزدهم و همکاری وزارت نفت و توجه جدی مدیران دولتی برای شفاف کردن معاملات نفتی در ایران معاملات فرآورده‌ها نیز با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شد؛ موضوعی که علی نقوی، مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران در خصوص آن، این‌گونه توضیح می‌دهد: «از ابتدای سال‌جاری تا ۲۷ مرداد ۱۴۰۱، در بازار هیدروکربوری بورس انرژی ایران در مجموع ۳ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۳۸۰ تن انواع فرآورده معامله شده است که ارزش آن به ۵۷۰ هزار میلیارد ریال می‌رسد که حدود ۲ میلیون و ۲۵۶ هزار تن از این فرآورده‌‌ها در رینگ بین‌الملل و حدود ۸۹۲ هزار تن در رینگ داخلی بورس انرژی ایران معامله شدند.
همچنین تا روز ۲۷ مرداد ارزش ریالی معاملات در رینگ بین‌الملل ۴۲۷ هزار میلیارد ریال و ارزش معاملات در رینگ داخلی ۱۴۷ هزار میلیارد ریال است.
آمارها نشان می‌دهند که نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته ارزش معاملات ۶۳ درصد رشد داشته، اگر چه حجم معاملات مشابه دوره مشابه سال قبل بوده است.»
نقوی در گفت‌و‌گو با «ایران» بیان می‌کند: «همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته برای شروع معاملات گواهی سپرده حامل‌های انرژی نیز بحث‌های کارشناسی با شرکت ملی نفت ایران و سایر ذی‌نفعان در حال انجام است و امیدواریم که بعد از جمع‌بندی و کسب مجوز‌های لازم، انتشار گواهی سپرده حامل‌های انرژی در بورس انرژی ایران انجام شود.»
مدیرعامل شرکت بورس انرژی ایران توضیح می‌دهد: «همچنین، شرکت ملی نفت ایران در سال جدید فعالیت‌های خود را تقویت کرده و از ابتدای سال بیش از ۳۷۱ هزار تن انواع فرآورده‌های هیدروکربوری را در بورس انرژی ایران عرضه کرده است که ۱۰۱ هزار تن از این عرضه‌ها معامله شده‌اند.
به لحاظ حجمی، عرضه‌ها ۳۸۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و رشد معاملات نیز ۱۷۸ درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد که شرکت ملی نفت ایران عرضه‌های خود در بورس و به طور کلی توجه خود به ساز‌وکار بورس انرژی ایران را تقویت کرده است.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی