تحقق تولید 240 میلیون مترمکعبی گاز در زمستان 1401

 

   مهدی حیدری، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران
در دولت سیزدهم مجموعه اقداماتی در جهت آماده‌سازی میادین نفتی و گازی مناطق مرکزی برای دستیابی به تولید تکلیفی نفت و گاز سال 1401 تدوین شده که با پیشرفت قابل قبولی در حال انجام است. در ادامه به برخی از این موارد که به تولید حداکثری گاز در زمستان امسال منجر شد اشاره شده است:
تعمیرات اساسی تا 15 آبان
در سال 1401 حدود 231200 نفر-ساعت فعالیت مربوط به تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی شده و تاکنون حدود 40 درصد فعالیت‌های مزبور مطابق برنامه انجام شده است. در این رابطه، تا تاریخ 15 آبانماه سال‌جاری کلیه فعالیت‌های تعمیرات اساسی به منظور تضمین تولید میزان گاز تعهد شده طبق برنامه کمیته سوخت وزارت نفت و بخصوص در ماه‌های سرد سال، به پایان خواهد رسید.
آمادگی برای تولید گاز در زمستان
با انجام تعمیرات اساسی برنامه‌ریزی شده تأسیسات و آزمایشات مهندسی نفت روی چاه‌های گازی، تحقق تولید گاز در ماه‌های سرد سال 1401 به میزان 240 میلیون مترمکعب در روز بطور میانگین و حداکثر 245 میلیون مترمکعب در روز در چهارچوب برنامه کمیته سوخت وزارت نفت امکان‌پذیر است.
میادین نفتی و گازی و اقدامات انجام شده در این یک سال
در سال 1401 حفاری 1 حلقه چاه نفتی و 5 حلقه چاه گازی و نیز تعمیر 2 حلقه چاه نفتی و 5 حلقه چاه گازی پیش‌‌بینی شده که طبق برنامه در حال انجام است.
در راستای برنامه‌های تدوین شده تولید نفت سال 1401، انجام اقدامات ترمیمی روی 13 حلقه چاه نفتی شامل اسیدکاری، تمیزسازی، رفع موانع، تزریق حلال، مشبک‌کاری و مسدود‌سازی، برنامه‌ریزی شده و در جریان اجراست.
با هدف دستیابی به برنامه تولید گاز سال 1401 طبق برنامه کمیته سوخت، انجام اقدامات ترمیمی شامل مسدودسازی فواصل آبده، مشبک کاری روی 9 حلقه چاه گازی، اسید کاری و تزریق حلال روی 10 حلقه چاه گازی، نصب تفکیک‌گر سیار روی 4 حلقه چاه گازی، انجام آزمایشات مهندسی نفت و نمودارگیری روی 6 حلقه چاه گازی و تعمیر با دکل روی 11 حلقه چاه گازی برنامه‌ریزی شده و در حال انجام است. با مجموعه این اقدامات تولید تکلیفی نفت و گاز سال 1401 محقق خواهد شد. در همین حال برنامه افزایش تولید ۱۰۰ میلیون مترمکعبی گاز مجموعه تا پایان سال ۱۴۰۴ نیز در دستور کار است که این مقدار معادل تولید پنج فاز پارس جنوبی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی