سهم نفت از مسئولیت‌های ﺍﺟﺘﻤﺎعی و ﺍﻣﻴﺪﺁﻓﺮینی ﻭ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯی ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻋﻤﻮمی

رساندن نفت بر سر سفره محرومان!

بررسی کارنامه صنعت نفت در یک سال اخیر نشان می‌دهد وزارت نفت در حد توان خود در بخش‌های متعددی برای بهبود معیشت جامعه بویژه قشر کم‌درآمد و محروم گام‌هایی برداشته است؛ از جمله اینکه حجم منابع مربوط به اجرای مسئولیت‌های اجتماعی را افزایش داده و در تغییر تعرفه‌ها و گازبها، به حمایت از قشر آسیب‌پذیر توجه داشته است.
در این خصوص یکی از مسئولیت‌های صنعت نفت کمک ﺑﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻭ ﺁﺑﺎﺩﺍنی ﺟﻮﺍﻣﻊ ﻣﺤلی ﻭ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﻣﺮﺩﻡ است. در این راستا طی یک سال اخیر وزارت نفت ایفای مسئولیت‌­های اجتماعی ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩﻫﺎی ﺁﻣﻮﺯﺵ، ﺭﺍﻩ، ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ، ﺧﺪﻣﺎﺕ، ﻭﺭﺯﺵ و دیگر موارد مجاز در قانون را اجرایی کرده است. از جمله این موارد می‌توان به ﺗﺨﺼﻴﺺ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ 14 ﻫﺰﺍﺭ ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ (ﻏﺎﻟﺒﺎً ﺩﺭ ﺍﺳﺘﺎﻥﻫﺎی ﻧﻔتخیز ﻭ ﮔﺎﺯﺧﻴﺰ) در سفرهای استانی رئیس‌جمهور اشاره کرد. این درحالی است که در سال‌های گذشته و برنامه 5 ساله دولت قبل، کمتر از 4 هزار میلیارد تومان در پروژه‌های عام‌المنفعه هزینه شده بود.
ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ طرح‌های مسئولیت‌های اجتماعی را که در راستای مصوبات سفرهای استانی است، می‌توان ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻗﺮﻳﺐ ﺑﻪ 7100 ﻣﻴﻠﻴﺎﺭﺩ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﺮﺍی ﺣﻞ ﺭﻳﺸﻪﺍی ﻣﺸﻜﻼﺕ ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ ذکر کرد. نزدیک به 80 درصد این هزینه‌های عام‌المنفعه در مناطق نفتخیز و گازخیز انجام می‌شود و در این مدت 385 پروژه عام‌المنفعه مرتبط با مسئولیت‌های اجتماعی با اعتبار بالغ بر 557 میلیارد تومان تکمیل و به دستگاه­‌های بهره‌بردار ذینفع در استان‌ها تحویل داده شده است.

200 میلیارد تومان برای گازکشی داخل منازل
در کنار موضوع مسئولیت‌های اجتماعی نفت، وزارت نفت هزینه گازکشی داخل منازل خانوار­های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی را نیز در برخی مناطق، متقبل شده تا از این طریق کمکی به اقشار هدف کند. تأمین هزینه گازکشی داخل منازل خانوار­های تحت پوشش کمیته امداد/ بهزیستی در 31 استان با اعتبار قریب به 200 میلیارد تومان در قالب مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور تعریف شده است.

تعرفه گاز مشترکان کم‌مصرف و خانوارهای محروم
در خصوص تعرفه گاز مشترکان کم‌مصرف و خانوارهای محروم نیز هدف، رایگان­‌سازی تعرفه گاز مشترکان کم‌مصرف و خانوارهای محروم است. به این ترتیب که تعرفه گاز بیش از 600 هزار مشترک کم‌مصرف و خانوارهای محروم در اجرای تکالیف بودجه‌ای رایگان شده تا از این طریق، هم به اقتصاد خانوارهای کم‌درآمد و تحت پوشش‌های حمایتی کمک شود و هم مشترکان تشویق به مدیریت مصرف شوند.
 
ﺗﺨﺼﻴﺺ ﻗﻴﺮ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎی ﺍﺟﺮﺍیی
در راستای مصوبات مجلس شورای اسلامی، ﺗﺨﺼﻴﺺ ﻗﻴﺮ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩﻫﺎی ﺍﺟﺮﺍیی ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﻨﺪ (ﺯ) ﺗﺒﺼﺮﻩ یک ﻣﺎﺩﻩ ﻭﺍﺣﺪه ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺑﻮﺩﺟﻪ ۱۴۰۰ نیز در طول یک سال اخیر اجرایی شد تا موجب ﻋﻤﻠﻴﺎتی ­شدن این مصوبه و ﻓﻌﺎﻝ ﺷﺪﻥ ﺑﺨﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮجهی ﺍﺯ ﻃﺮﺡﻫﺎی ﺭﺍﻫﺴﺎﺯی کشور شود. در این راستا  دوره حواله­‌های قیر صادر شده در سال 1400 تا پایان تیرماه 1401 تمدید شد.
با مجموع این اقدامات وزارت نفت، دولت سیزدهم سعی کرد هم مصوبات قانونی را اجرایی کند و هم به ﺍﻣﻴﺪﺁﻓﺮینی ﻭ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯی ﺍﻋﺘﻤﺎﺩ ﻋﻤﻮمی کمک کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی