مبادلات بازرگانی ۲.۵ میلیارد یورویی ایران و اروپا بررسی شد

جهش تجارت با قاره سبز

رشد 37 درصدی صادرات به اروپا و افزایش 33 درصدی واردات از اروپا

تجارت ایران با اروپا در دهه‌های اخیر نوسان زیادی را تجربه کرده است. هرگاه تحریم‌ها تشدید شده است، روابط تجاری دو طرف نیز افت کرده است. روند تجارت ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا طی ۴ سال گذشته نشان می‌دهد که در مقابل افت ۹۰ درصدی صادرات ایران به این اتحادیه، مجموع صادرات اعضای آن به ایران ۵۴ درصد کاهش یافته است. اما تازه ترین آمارها نشان می‌‌دهد با وجود تداوم تحریم‌ها در دولت سیزدهم تجارت طرفین با رشد قابل توجهی همراه شده است.

منابع آماری اروپا از رشد قابل توجه تجارت ایران با کشورهای اروپایی در نیمه اول سال 2022 خبرداده اند. درحالی که در یکسال اخیر و همزمان با آغاز به کار دولت سیزدهم، اولویت اول در تجارت خارجی کشورهای همسایه و منطقه است و دراین زمینه جهش‌های تاریخی به ثبت رسیده است، اما این به معنای فراموشی بازارهای اروپایی و خارج از همسایگی ایران نیست. دریکسال اخیر در مجموع در بخش تجارت غیرنفتی رکوردهای تاریخی یکی پس از دیگری شکسته شده است به گونه ای که در سال 1400 ارزش تجارت خارجی ایران به بیش از 101 میلیارد دلار و ارزش صادرات غیرنفتی نیز به 50 میلیارد دلار نزدیک شد.
در همین راستا طبق تازه ترین گزارش‌ها، مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳۴ درصد رشد کرد و به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون یورو رسید. جدیدترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری یورو استات نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال جاری میلادی با رشد ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های ژانویه تا  ژوئن سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو اعلام شده بود.
 
رشد 37 درصدی صادرات به اروپا
هرچند به روال تاریخی تراز تجاری ایران با اروپا منفی است، اما آمار حاکی از جهش قابل توجه صادرات کالاهای ایرانی به بازار اروپاست. براساس این گزارش، واردات اتحادیه اروپا از ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ با رشد ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است. این درحالی است که در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال قبل ۴۰۰ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود.
 
افزایش 33 درصدی واردات از اروپا
همانند صادرات به اروپا دربخش واردات نیز رشد چشمگیری رخ داده است، به طوری که صادرات اتحادیه اروپا به ایران در نیمه نخست امسال نیز ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۲ میلیارد یورو رسیده است. برپایه این گزارش، اتحادیه اروپا در نیمه نخست سال قبل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود.
 
آلمان بزرگترین شریک اروپایی ایران
براساس آمارهای یورواستات آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی در نیمه نخست سال جاری میلادی بوده و بیش از یک‌سوم تجارت ایران با اروپا مربوط به این کشور بوده است.
مبادلات تجاری ایران و آلمان در نیمه نخست سال جاری میلادی ۶ درصد افزایش یافته و به ۹۵۰ میلیون یورو رسیده است. در مدت مشابه سال قبل تجارت ایران با آلمان ۸۹۲ میلیون یورو اعلام شده بود.
واردات آلمان از ایران در نیمه نخست امسال ۸ درصد افزایش یافته و به ۱۵۱ میلیون یورو رسیده است. آلمان در نیمه نخست سال قبل ۱۴۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود.
صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست امسال نیز با رشد ۶ درصدی مواجه شده و از ۷۵۲ میلیون یورو در نیمه نخست سال قبل به ۷۹۹ میلیون یورو در مدت مشابه امسال رسیده است.
همان گونه که اشاره شد، هرچند دولت سیزدهم تمرکز خود را برتوسعه مراودات و تجارت با کشورهای همسایه قرارداده است، اما درجهت توسعه تجارت با سایر مناطق دنیا نیز تلاش می‌‌کند. با این وجود به دلیل ارتباطات سیاسی و فرهنگی، افزایش مبادلات تجاری با کشورهای منطقه منافع بیشتری برای کشور به همراه دارد. درهمین راستا، آمارهای گمرک ایران نشان می‌‌دهد درچهارماهه اول امسال، 46 میلیون و 815 هزارتن کالا به ارزش 34 میلیارد و 480 میلیون دلار میان ایران و با شرکای تجاری داد و ستد شد که درهمین مدت تجارت غیرنفتی ایران با 15 کشورهمسایه به 27 میلیون تن به ارزش 16.9میلیارد دلار، رسیده است.
براساس این گزارش، از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، 27 میلیون و 35هزار تن کالا به ارزش 16 میلیارد و 871 میلیون و 87 3هزار و 792 دلار کالا بین ایران و کشورهای همسایه تبادل شد که نسبت به مدت مشابه 18 سال گذشته درصد رشد داشته است.
 
تجارت ایران و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱
براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار اتحادیه اروپا، حجم تجارت ایران و ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۴.۹ میلیارد یورو بوده که در مقایسه با سال قبل ۹ درصد رشد پیدا کرده است.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این بازه زمانی صادراتی به ارزش ۳.۹ میلیارد یورو به ایران داشته‌اند که در مقایسه با سال گذشته ۵ درصد رشد پیدا کرده است. صادرات ایران نیز طی این مدت با ارزش ۹۲۲.۱ میلیون یورو، رشد ۲۹ درصدی را نسبت به سال قبل (۷۱۳ میلیون یورو) نشان می‌دهد.
 در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، آلمان (۱۴۴۹،۱ میلیون یورو)، ایتالیا (۴۵۰،۵ میلیون یورو) و هلند (۴۴۳،۲ میلیون یورو) بیشترین میزان صادرات را در سال ۲۰۲۱ به ایران داشته‌اند. ایران نیز در حوزه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بیشترین میزان صادرات را به آلمان (۲۷۴،۹ میلیون یورو)، ایتالیا (۱۷۸،۹ میلیون یورو) و اسپانیا (۹۷،۴ میلیون یورو) داشته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی