صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد بین الملل
  • کشاورزی و صنایع غذایی
  • اقتصاد دیجیتال
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره یک - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره یک - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

ائتلاف جهانی برای عدالت اجتماعی در ارتقای آن اثرگذار است

وزیر کار در نشست جنبش عدم تعهد در حاشیه کنفرانس بین‌المللی کار مطرح کرد

 

 

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر عدالت اجتماعی و کار شایسته عنوان کرد که این دو مؤلفه همواره از اولویت‌های جنبش عدم تعهد بوده، به‌طوری که از اصول بنیادین این جنبش قلمداد می‌شود.
کنفرانس بین‌المللی کار پس از یک دوره‌ تعلیق به‌ دلیل همه‌گیری کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ و یک دوره برگزاری به‌صورت مجازی در سال ۲۰۲۱، امسال فعالیت متعارف و سالانه‌ خود را ازسرگرفته و صد و یازدهمین دوره‌ آن از ۱۵ تا ۲۶ خردادماه در ژنو به‌صورت حضوری در حال برگزاری است.
کنفرانس‌های بین‌المللی کار، یکی از سه رکن اصلی سازمان بین‌المللی کار و واجد بالاترین جایگاه نهادی در تصویب، اصلاح، ابطال یا لغو استانداردهای بین‌المللی دنیای کار بوده و از این‌رو به پارلمان جهانی کار معروف است. علاوه بر این، کارکرد مقررات‌گذارانه‌ بین‌المللی، کنفرانس بین‌المللی‌ کار، فضایی را برای تحلیل و پایش تحولات در دنیای کار در چهارچوب رویدادی دو روزه تحت عنوان گردهمایی دنیای کار (World of Work Summit) فراهم می‌کند. در نهایت این کنفرانس فرصت ارزشمندی برای تعامل و تبادل تجربه درون گروه دولت‌ها، کارفرمایان و کارگران به‌عنوان سه ضلع تشکیل‌دهنده‌ سازمان به‌ شمار می‌رود.
موضوع محوری کنفرانس سال‌جاری، بازسازی دنیای کار از تبعات کووید ۱۹ و ارتقای عدالت اجتماعی‌ است.
در حاشیه این کنفرانس، وزیران کار کشورهای عضو جنبش عدم تعهد گرد هم آمدند تا به بررسی آخرین مسائل حوزه کار در سطح جهان و بین کشورهای عضو جنبش بحث و تبادل نظر شود. سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برگزاری نشست پارلمان جهانی و سه‌جانبه کار را فرصت مناسبی برای پرداختن به مسائلی دانست که زندگی میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است.
بر اساس گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضوی گفت: روند موجود میان اعضای جنبش عدم‌ تعهد می‌تواند منجر به همکاری‌های منسجم و هماهنگ و تحقق اقدامات مؤثر شود.
وزیر تعاون با بیان اینکه عدالت اجتماعی به‌عنوان جهت‌گیری اصولی سازمان بین‌المللی کار در ایام اخیر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این مهم همواره در جنبش عدم تعهد حائزاهمیت بوده و از اصول بنیادین این جنبش قلمداد می‌شود.
مرتضوی بیان کرد: اشتغال پایدار در زمره مسائل و موضوعات روز در سازمان ملل است و باید گفت که ما با یک بحران جهانی در حوزه مشاغل مواجه هستیم که تاکنون آن را تجربه نکرده بودیم. وزیر کار با اشاره به بحران کووید ۱۹ و آثار آن بر کشورهای در حال توسعه، اظهار داشت: ما با مجموعه‌ای از چالش‌های متعدد اما به هم مرتبط شامل تبعات همه‌گیری کووید ۱۹، افزایش هزینه‌های زندگی، تغییرات اقلیمی و بی‌ثباتی‌های ژئوپلیتیک و بحران بدهی‌های مالی در جهان مواجه هستیم. مرتضوی افزود: اقدامات قهری یک‌جانبه ایالات متحده امریکا و مداخلات خرابکارانه برخی کشورها ناقض اهداف اصول منشور ملل متحد شامل اصل حق حاکمیت ملی، عدم‌ مداخله، حق تعیین سرنوشت، عدم تبعیض و حل صلح‌آمیز مناقشات است.
وی گفت: چنین اقداماتی تأثیر شگرفی بر همه اقشار جامعه می‌گذارد و با توجه به آثار عمیق این اقدامات و نیات پس از آنها می‌توان در زمره اقدامات جنایتکارانه و واجد مسئولیت بین‌المللی برای کشور تحریم‌گر قلمداد کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه زمان آن رسیده است که در این ارتباط گام مؤثری برداریم، تأکید کرد: برگزاری نشست سه‌جانبه جهانی فرصت مناسبی برای پرداختن به مسائلی است که زندگی میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان را تحت تأثیر قرار داده و دستاوردهای ما در این مجمع جهانی می‌تواند مسائل مورد اشاره را به شکل چشمگیر و ملموسی دستخوش دگرگونی کند. وزیر کار با تأکید بر اینکه حرکت به سوی عدالت اجتماعی آسان نیست، گفت: بدون کار شایسته برای همه و توجه کافی به جایگاه و کارکرد کار در جامعه تقریباً غیرممکن است که بتوانیم به توسعه پایدار و عدالت اجتماعی برای همه دست پیدا کنیم. مرتضوی گفت: وضعیت کارگران در اراضی اشغالی کشور فلسطین و تحولات اخیر در این منطقه نگران‌کننده و نیازمند توجه است و در واقع آنچه در فلسطین روی می‌دهد چیزی کمتر از آپارتاید و نسل‌کشی نیست. وی افزود: باید اینگونه اعمال ظالمانه انسانی به فوریت خاتمه یافته و حقوق مردم فلسطین و سایر مناطق اشغالی از جمله جولان سوریه برای حیات عزتمندانه به رسمیت شناخته شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: با تکیه بر همکاری‌های نیرومند، چهارچوب‌ها و مداخلات سیاستی مؤثر، تحقق آینده‌ای بهتر، فراگیرتر و پایدارتر از طریق عدالت اجتماعی برای همه مقدور و در دسترس است.
 
توسعه پایگاه رفاه ایرانیان؛ اقدامی برای ارتقای عدالت اجتماعی در ایران
همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مجمع عمومی یکصد و یازدهمین اجلاسیه بین‌المللی کار در ژنو سوئیس عدالت اجتماعی را اصل بنیادین و ریشه‌ای جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: افزایش‌ امید به زندگی از ۵۴ سال به ۷۴ سال، ارتقای امنیت غذایی و توسعه بهداشت و درمان رایگان و عمومی برای همه و حتی تسری آن به مهاجران از دستاوردهای عملی توجه به عدالت اجتماعی در کشور ایران است.
مرتضوی اظهار کرد: دنیای کار به‌طور همزمان تحت تأثیر بحران‌های متراکمی در طی چند سال اخیر قرار گرفته است که بدون اتخاذ سیاست‌ها و اقدامات مقتضی در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نمی‌توان آثار این بحران‌ها را مهار کرد. وی‌ ایده‌ ائتلاف جهانی برای عدالت اجتماعی را ابتکاری ارزشمند و اثرگذار عنوان کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران از این ائتلاف جهانی استقبال و حمایت می‌کند و ما باور داریم که ماهیت بحران‌های نوظهور کنونی ضرورت شکل‌گیری ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را گریزناپذیر کرده است. مرتضوی تصریح کرد: جامعه جهانی به یک قرارداد اجتماعی جدید نیاز دارد تا مناسبات کار را در متن تحولات تکنولوژیک، جمعیت‌شناختی و اقلیمی بازتعریف و آن را با نیازها، ترجیحات و صورت‌بندی‌های اجتماعی مختلف سازگار کند. مرتضوی از توسعه و تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان به‌عنوان یکی از اقدامات بنیادین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتقای عدالت اجتماعی در ایران در سال‌های اخیر یاد کرد و افزود: پایگاه رفاه ایرانیان، بستری برای اجرای سیاست‌های اجتماعی و رفاهی مبتنی بر شواهد بوده و با تأکید بر تقویت فراگیری و اثربخشی این سیاست‌ها و حمایت از اقشار و گروه‌های آسیب‌پذیر طراحی شده است.

 

بــــرش

ارتقای ظرفیت تولید، اشتغال، کار شایسته برای کاهش فقر
وزرای جنبش عدم تعهد در آخرین نشست خود در باکو در سال ۲۰۲۲ تأکید کرده‌اند که اجتماع جهانی باید به اتحاد و انسجام با تکیه بر یک رویکرد جمعی بر چالش‌های جهانی غلبه کرده و ابعاد و آثار چندوجهی چالش‌ها را برپایه روح همکاری و یکپارچگی مدیریت کنند. از اصول مورد توافق جنبش عدم تعهد در این حوزه ارتقای ظرفیت تولید، اشتغال، کار شایسته برای کاهش فقر در متن رشد اقتصادی فراگیر، پایدار و برابر در همه سطوح بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی