صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • صنعت و تجارت
  • اقتصاد بین الملل
  • کشاورزی و صنایع غذایی
  • اقتصاد دیجیتال
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره یک - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره یک - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۷

درآمد 3.2 هزار میلیارد تومانی راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز

با بهره‌برداری از راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز پس از 22 سال معطلی، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود

 

 


 
راه‌آهن بستان‌آباد-خاوران در آذربایجان شرقی به‌عنوان بخشی از پروژه راه‌آهن میانه-تبریز، روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد. با بهره‌برداری از پروژه راه‌آهن میانه-بستان‌آباد-تبریز، ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی، افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه را به دنبال دارد. با افتتاح این بخش از راه‌آهن میانه-تبریز، مسیر ریلی تهران تا تبریز 114 کیلومتر کوتاه و زمان سفر کاهش می‌یابد. از پنج کریدور مهم در اتصال شرق آسیا به اروپا، سه کریدور مهم از ایران عبور می‌کند و راه‌آهن میانه- تبریز یکی از بخش‌های مهم این کریدورها است که از مرزهای شمال شرق و جنوب شرق کشور تا غرب آسیا و اروپا امتداد پیدا می‌کند.کارشناسان این مسیر ریلی را از شریان‌های اصلی شبکه راه‌آهن سراسری در منطقه شمال‌غرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور می‌دانند و با تکمیل شدن این مسیر ریلی و اتصال به کشور ترکیه و اروپا در واقع مسیر ریلی جاده ابریشم تکمیل خواهد شد.
این پروژه با تحقق وعده رئیس‌جمهور در اختصاص اعتبار 3 هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی، به مرحله تکمیل و بهره‌برداری رسیده و ارزش روز پروژه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است.
این مسیر ریلی صرفنظر از محاسن زیست محیطی، مزایای اقتصادی زیادی هم به دنبال دارد؛ درآمد سالانه این پروژه 3.2 هزار میلیارد تومان است که از طرق مختلف ترانزیت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش سوانح و... به‌دست می‌آید. افزایش ظرفیت‌های ترانزیتی معادل 7 میلیون تن بار و 2 میلیون نفر مسافر در سال از دیگر مزیت‌های این پروژه ریلی است و تمامی ریل به کار رفته در خط‌آهن بستان‌آباد-خاوران تراورس‌های تولید داخل است.
احداث راه‌آهن تبریز-بستان‌آباد-میانه از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین پروژه‌های حمل و نقل کشور و آذربایجان‌شرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابه‌جایی حجم قابل توجهی کالا از سال 1379 آغاز شد و پس از 22 سال وقفه سرانجام به بهره‌برداری رسید.
راه‌آهن دوخطه میانه-بستان‌آباد-تبریز از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران-تبریز شروع شده و با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود، به ایستگاه موجود در تبریز متصل می‌شود. راه‌آهن تبریز-میانه به عنوان حلقه مفقوده اتصال راه‌آهن سراسری به راه‌آهن شمال‌غرب باعث پیوستگی بیشتر شبکه ریلی کشور می‌شود.
یکی از مهمترین مزایای بهره‌برداری از راه‌آهن بستان آباد-خاوران کاهش ۴ ساعت از زمان سفر با قطار از پایتخت به تبریز نسبت به مسیر ریلی موجود است که در حال حاضر ۱۲ ساعت زمان می‌برد. با توجه به اینکه زمان سفر از طریق جاده ۸ ساعت است، مسافران جاده را به ریل ترجیح می‌دهند که با افتتاح این مسیر ریلی علاوه بر افزایش ترانزیت کالا و مسافر از طریق ریل، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و ارتقای شاخص‌های حمل و نقل ریلی در منطقه را شاهد خواهیم بود.
راه‌آهن دوخطه میانه- بستان‌آباد- خاوران به طول ۲۰۳ کیلومتر در ۱۰ قطعه با هدف کاهش مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور طراحی و اجرا شده که حدفاصل میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در سال‌های گذشته ساخته شده است. با افتتاح مسیر بستان‌آباد-خاوران و ایستگاه راه‌آهن خاوران این محور بویژه در بخش مسافری از منطقه خاوران شهر تبریز تا تهران آماده بهره‌برداری است.
این پروژه از نظر شیوه اجرایی با تأکید بر کیفی بودن روش‌ها و همچنین از نظر توجه به حمل و نقل ترکیبی، سهولت دسترسی و کاهش زمان سفر یکی از طرح‌های ریلی مهم کشور محسوب می‌شود.
 
رشد شتابان پروژه‌های حمل‌ونقل
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد_ خاوران با اشاره به امتیازات این مسیر ریلی اظهار کرد: در این پروژه از ریل تمام‌ایرانی استفاده شده و تمام زیرساخت‌ها با ظرفیت دو خطه شدن نیز احداث شده است.
بذرپاش خاطر نشان کرد: این پروژه سبزترین پروژه ریلی ایران در حال حاضر است چرا که تمام طول مسیر و تونل و تمامی سازه‌های به‌کار رفته در این پروژه همگی با رعایت موارد زیست محیطی انجام شده است.
به گفته بذرپاش، وجود تعداد زیادی سازه و پل با تلاش مهندسان ایرانی نشان‌دهنده همت بلند مهندسان و متخصصین ایرانی و اهمیت این پروژه است.
وی ادامه داد: قطعه ایستگاه خاوران به ایستگاه راه‌آهن قدیمی تبریز نیز در اولویت ساخت قرار دارد و براساس برنامه زمان‌بندی شده با طی مراحل تملک زمین و احداث خط و سایر الزامات بزودی افتتاح خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مقرر کردیم با برنامه‌ریزی و زمان‌بندی، بخش اعظم حمل‌ونقل مسافر را به این مسیر منتقل کنیم تا تردد مسافری ریلی از این مسیر انجام شود و از ظرفیت مسیر قبلی بیشتر برای حمل‌ونقل بار و ترانزیت استفاده شود.
بذرپاش تأکید کرد: با اتصال این ایستگاه به ایستگاه قدیمی تبریز زنجیره شرقی به غربی تکمیل می‌شود و از سرخس تا مرز جلفا ادامه خواهد یافت.
وی با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک ایران در حوزه حمل‌ونقل نیز افزود: توسعه زیرساخت‌ها بدون توسعه حمل‌ونقل ریلی امکانپذیر نیست از این رو سیاست توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل از اولویت‌های وزارتخانه است.
بذرپاش در ادامه به ابراز تمایل کشورها برای مشارکت در تکمیل کریدورها و زنجیره‌ها اشاره کرد و گفت: تکمیل این کریدورها و استفاده از ظرفیت‌های ارزآوری آنها ثروت‌آفرینی بیشتری از نفت بویژه برای آینده سرزمین و فرزندان ما به دنبال خواهد داشت.
فروش بلیت نخستین قطار مسافری خاوران تبریز_تهران آغاز شده و با بهره‌برداری از این مسیر، نخستین قطار مسافری خاوران تبریز_تهران از امروز حرکت خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی