صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره ده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره ده - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

بازدهی صنعت خرده‌فروشی 71 درصد افزایش یافت

سود خالص پنج شرکت بورسی فعال در این صنعت به 3.2 هزار میلیارد تومان رسید

 

 

صنعت خرده‌فروشی به استثنای وسایل نقلیه موتوری در بازار سهام با 4 نماد فعال و یک نماد پذیرفته شده، جزو گروه‌های معاملاتی کوچک بازار شناخته می‌شود.
ارزش بازاری سهام این صنعت در حدود 38 هزار میلیارد تومان است و کمتر از 0.5 درصد از کل ارزش جاری بازار سهام ایران را به خود اختصاص می‌دهد . بررسی آخرین صورت‌های مالی منتشرشده شرکت‌های بورسی فعال در صنعت خرده‌فروشی نشان می‌دهد، روند سودسازی این شرکت‌ها در سال 1401 با سرعت بیشتری ادامه یافته و سود خالص آنها با افزایش 71 درصدی به حدود 3 هزار و 188 میلیارد تومان رسیده است.
صنعت خرده‌فروشی یک از صنایع پیشرو خدماتی در کشورها شناخته می‌شود که توسعه آن می‌تواند به عنوان یک محرک مهم در توسعه اقتصادی و رفاه جامعه عمل کند.
شرکت‌های این صنعت تمرکز خود را بر بهبود فرایند توزیع، پخش و فروش جزئی می‌گذارند و به عنوان حلقه واسط مصرف کننده نهایی و تولیدکننده عمل می‌کنند.
سطح بهره‌وری این صنعت به دلیل رقابت بالا و ارتقای سطح تکنولوژی در کشورهای توسعه یافته به بهترین شکل ممکن افزایش یافته و در کنار حفظ جایگاه خود در اشتغالزایی، صرفه ناشی از مقیاس فعالیت‌ها را نیز بالا برده است.
در ایران نیز شکل‌گیری رقابت و دستیابی به بالاترین تکنولوژی‌های روز دنیا باعث شده تا سطح توسعه یافتگی صنعت خرده‌فروشی از میانگین جهانی بالاتر رود و برخی برندهای ایرانی بتوانند در میان برترین‌های صنعت در منطقه خاورمیانه و جهان قرار گیرند.
درحال حاضر شرکت‌های بسیار زیادی در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که طی چند سال گذشته تمرکز خود را بر ایجاد بازارهای مجازی فروش کالا معطوف کرده‌اند.
ورود سریع شرکت‌های جدید در کنار کندی برندهای قدیمی باعث شد تا سهم بازار خرده‌فروشی ایران به سرعت تقسیم شود و دیگر هیچ شرکتی نتواند نقش رهبری بازار را به خود اختصاص دهد.
به گزارش چابک آنلاین، یکی از شرکت‌هایی که طی سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از سهم بازار خود را به رقبا واگذار کرد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه بود که علی‌رغم وجود دارایی‌های بسیار ارزشمند و پشتوانه قدمت برند تجاری و خوشنامی، در زمینه ورود به روش‌های جدید فروش در فضای مجازی موفق عمل نکرد و این عامل باعث شد تا دیگر برندها بتوانند خود را به عنوان گزینه جانشین «رفاه» معرفی کنند.
اما این موضوع تنها در این شرکت رخ نداد و فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش نیز علی رغم عملکرد بسیار موفقی که از سال 1390 تا 1395 از خود نشان داده بود، بخشی از بازار خود را به شرکت‌ها و برندهای قدرتمند دیگر واگذار کرد و این شرکت نیز نتوانست آقایی خود را در صنعت خرده‌فروشی کشور برای مدت طولانی ادامه دهد.
در مورد «افق» لازم به ذکر است این شرکت در کنار تأسیس و راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در یک سال گذشته در حوزه تجارت الکترونیک نیز فعالیت‌های بسیار مناسبی داشته و از طریق به اجرا درآوردن اپلیکیشن‌ها و درگاه‌های مجازی فروش اینترنتی، سهم خود را در بازار مجازی به دست آورد. با این حال به نظر می‌رسد با وجود رقبای بزرگی که در زمینه فروش اینترنتی محصولات فعالیت می‌کنند، افق کوروش نیز برای بقا در این حوزه راه سختی در پیش داشته باشد.
در جداول زیر روند سودسازی و نسبت‌های مالی و ارزندگی سهام شرکت‌های خرده‌فروشی با یکدیگر مقایسه شده است.
براساس ارقام موجود در جدول، نماد «قاسم» بهترین عملکرد را در رشد سودسازی به خود اختصاص داده است. همچنین نسبت قیمت به درآمد (P/E) شرکت قاسم ایران «قاسم» به نسبت سایر نمادها رقم پایین‌تری را نشان می‌دهد و از نظر این شاخص، نماد «قاسم» ارزنده‌ترین نماد گروه خرده‌فروشی است.
درخصوص شاخص‌های عملکردی شرکت‌های خرده‌فروشی نیز نماد «افق» با گردش موجودی انبار و حاشیه سود بالاتر نسبت به سایر نمادها در جایگاه بهتری قرار می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی