صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • انرژی
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد - ۲۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد - ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

سهم ۹۵ درصدی زنان در تولید صنایع دستی عشایری

رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: ۳۵ درصد صنایع دستی توسط عشایر و ۹۵ درصد این محصولات توسط زنان عشایری تولید می‌شود.
هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی با محوریت نقش‌آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار برگزار شد. سیدمجتبی خیام نکویی، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) در این همایش گفت: سازمان تات امنیت غذایی را برعهده دارد. در زمان انقلاب کل تولید کشور ۲۵ میلیون تن با ۳۶ میلیون نفر جمعیت بود. امروز این حجم تولید با افزایش ۵ برابری به ۱۲۵ میلیون تن و جمعیتی بالاتر از ۸۷ میلیون نفر رسیده است.
وی با اشاره به ضریب خودکفایی ۸۰ درصدی در کشور، افزود: سازمان تات با ۹ هزار نیرو و ۵۶ هزار مرکز و مجموعه در کشور در حال خدمات‌رسانی در حوزه امنیت غذایی است.
وی با بیان اینکه ۱۲ درصد جمعیت کشور از ۱۰ میلیون نفر جمعیت روستاها و عشایر را زنان تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید می‌شود که نقش زنان در این تولید قابل چشم‌پوشی نیست.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، زنان در تولیدات باغی، زراعی، شیلات، عسل و… نقش بی‌بدیل دارند که متأسفانه در طول سال‌های گذشته کمتر به آن توجه شده است.
رئیس سازمان تات با اشاره به مهاجرت روستاییان به شهرها ادامه داد: در ابتدای انقلاب ۷۶ درصد جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دادند اما در زمان حال این نسبت مربوط به جامعه شهری است. روستاها کانون تولید و تأمین غذا هستند که با مطالعات می‌توان به نقش زنان در حفظ جامعه روستایی رسید؛ اگر در طول سال‌های گذشته توجه بیشتری به جامعه زنان روستایی می‌شد امروز شاهد شتاب مهاجرت به شهرها نبودیم که روستاها از حیز انتفاع در تولید خارج شوند.
خیام‌نکویی با بیان اینکه این موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دارد، گفت: هنگامی که تولیدات زنان روستایی بررسی شود بازار برخی از این محصولات کشورهای اروپایی بوده به طوری که امروز شاهد صادرات لباس دوخته‌شده توی زنان سیستان و بلوچستان به کانادا هستیم.
وی افزود: یکی از چالش‌های پیش روی زنان روستایی و عشایری بازار است که تا کنون با تشکیل ۴۲۰۰ صندوق برای حمایت خانوار روستایی و عشایری مسائل مالی پیگیری می‌شود. جمعیت ۱۰ میلیون نفری زنان که ۶ میلیون نفر آنها شاغل هستند نیاز به حمایت ویژه دارند.
وی گفت: این قدر که جامعه زنان روستایی و عشایری در ایران نقش‌آفرین هستند در کشورهای دیگر نیستند، اما متأسفانه نتوانستیم نقش آنها را به جهان معرفی کنیم. اقتصاد خرد که توسط این زنان ایجاد شده فرزندشان را نیز مولد و نقش‌آفرین کرده است.
«سیاوش احمدی میرقائد» نیز در هفتمین همایش ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، افزود: بخشی از این صنایع دستی به کشورهای هدف صادر می‌شود که ارز‌آوری خوبی برای کشور به همراه دارد.
وی ادامه ‌داد: روز زنان روستایی و عشایری، روز بسیار مهمی در راستای تقدیر و تشکر از زحمات ۵۰ درصد از افراد این جامعه است.
رئیس سازمان امور عشایری کشور اظهار داشت: زنان روستایی و عشایری نقش و جایگاه مهمی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند و محور توسعه هستند.
وی تصریح ‌کرد: نقش این زنان در خانواده‌های روستایی و عشایری نیز محوری است، به طوری که مدیریت اقتصادی خانواده بر عهده آنان است و امور زندگی را نیز مدیریت می‌کنند، به همین جهت اگر بخواهیم تحولی در مناطق روستایی و عشایری در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم باید به توسعه و توانمندسازی زنان روستایی و عشایری توجه کنیم.
 احمدی میرقائد با اشاره به نقش زنان عشایری در تاریخ و اقتصاد کشور، خاطرنشان ‌کرد: زنان عشایر همواره نقش و جایگاه مهمی در تاریخ داشتند و بسیاری از افراد مهم را در دامان خود پرورانده‌اند.
رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: همچنین این زنان در طرح‌های توسعه گردشگری، توسعه گیاهان دارویی و صنایع دستی نیز می‌توانند اثرگذاری و نقش مهمی داشته باشند.
وی اظهار داشت: با وجود همه توانمندی‌های زنان عشایری و روستایی، اما کمتر برنامه مدونی که بتواند اثرگذاری پایداری در حوزه زنان روستایی و عشایری بگذارد، تدوین شده است.
احمدی میرقاقد افزود: اگرچه تاکنون اقدامات خوبی انجام شده اما جای کار زیاد است و باید بیشتر به حوزه زنان توجه شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی