صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و دو - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و دو - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

استقبال رسمی گلاوچنکو از دکتر مخبر و آغاز مذاکرات رسمی ایران و بلاروس

هدفگذاری افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی به یک میلیارد دلار در سال


معاون اول رئیس جمهور، ظهر روز سه‌شنبه به طور رسمی از سوی «رومان گلاوچنکو » نخست وزیر بلاروس مورد استقبال قرار گرفت و سپس طرفین در گفت‌وگویی دوجانبه مهم‌ترین مسائل پیش روی توسعه همکاری‌های اقتصادی را مورد بررسی قرار دادند.
در مراسم استقبال رسمی از دکتر مخبر پس از نواخته شدن سرود ملی بلاروس و جمهوری اسلامی ایران، معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس از یگان تشریفات سان دیدند و اعضای هیأت عالی‌رتبه دو کشور را به همدیگر معرفی کردند. معاون اول رئیس جمهور پس از این مراسم رسمی در گفت‌وگوی دوجانبه با اشاره به ۳۰ سالگی روابط سیاسی بین ایران و بلاروس ارتقای روابط تهران- مینسک را راهبرد جدی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: ارتباطات اقتصادی دو کشور متناسب با سطح بالای ارتباطات سیاسی گسترش نیافته است که اراده جدی ایران و بلاروس بر تعمیق و تقویت همکاری اقتصادی و تجاری است.
دکتر محمد مخبر با تأکید بر ضرورت تأمین نیازهای متقابل دو کشور تصریح کرد: باید مبادلات و توافقات بین دو کشور با استفاده از ارزهای ملی انجام شود. معاون اول رئیس جمهور با قدردانی از مواضع خوب و مناسب جمهوری بلاروس در قبال ایران در مجامع و اتحادیه‌های بین‌المللی، افزود: سفر مقامات بلندپایه بلاروسی به ایران نقطه عطفی در افزایش روابط دو کشور تبدیل شد و مردم ایران و بلاروس امیدوارند که این ارتقای روابط سیاسی به منافع اقتصادی و تجاری دو دولت- ملت منجر شود.
دکتر مخبر با اشاره به امضای موافقت‌نامه‌ها و تفاهمنامه‌های همکاری بین ایران و بلاروس تأکید کرد: بسیاری از این موافقتنامه‌ها اجرایی و عملیاتی شده است و درخصوص سایر اسناد نیز باید موانع موجود را شناسایی و رفع کرد.
وی حل مسائل پولی و بانکی، توسعه حمل و نقل و ترانزیت و تسهیل صدور روادید برای بازرگانان و مردم دو کشور را حائز اهمیت اساسی خواند و افزود: باید تصمیمات اتخاذ شده بین هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور به نقطه مناسب و خوب توسعه روابط در همه زمینه‌ها برسد.
دکتر مخبر همچنین بخش‌های تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات و نیازهای بخش کشاورزی، صنعت خودروسازی و معدنی را از مهم‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور برشمرد و گفت: با افزایش تعاملات و رفع موانع می‌‌توان سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و بلاروس را به یک میلیارد دلار در سال افزایش داد.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰ سال گذشته تحت تحریم‌های ظالمانه نظام سلطه و کشورهای غربی بوده است اما با این وجود توانستیم با تکیه بر توانمندی‌های داخلی تأثیرات این تحریم‌ها را خنثی کنیم تا جایی که وابستگی‌های ایران به کشورهای غربی در بسیاری از زمینه‌ها کاملاً از بین رفته است و امروز جمهوری اسلامی ایران با خودکفایی کامل در بسیاری از بخش‌ها تبدیل به قطب تجاری و صنعتی در منطقه و حتی جهان شده است.
دکتر مخبر با اشاره به توانمندی‌ها و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های تولیدات دانش بنیان، دارو، درمانی، تجهیزات پزشکی و تکنولوژی‌های روز دنیا بویژه در زمینه صنعت نفت و گاز، خودرو، فولاد و تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی گفت: آماده انتقال تجربیات و دانش فناوری‌های روز دانشمندان ایرانی به بلاروس هستیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به افول هژمونی نظام سلطه و در رأس آن امریکا در سطح منطقه و بویژه خاورمیانه اظهار داشت: به لحاظ جهانی ایران و بلاروس بیش از گذشته نیازمند افزایش همبستگی بین دو دولت و ملت هستند و با توجه به ضعف امریکا در نظام جهانی و تغییر اساسی در معادلات بین‌المللی نسبت به گذشته باید ایران و بلاروس به سمت دلارزدایی حرکت کنند.
رومان گلاوچنکو نخست وزیر بلاروس نیز در این دیدار با ابراز علاقه‌مندی برای توسعه روابط ایران و بلاروس در همه زمینه‌ها ابراز امیدواری کرد سفر معاون اول رئیس جمهور به این کشور زمینه ساز گسترش همکاری‌های حمل و نقل، نفت، پتروشیمی، صنعتی، سرمایه‌گذاری و سایر بخش‌ها شود.
وی تأکید کرد: تحولات صنعتی دو کشور در سال‌های گذشته از اصلی‌ترین برنامه‌های نقشه راه همکاری‌های ایران و بلاروس است و علاقه‌مندیم در زمینه تجهیزات کشاورزی و خودرویی شرکت‌های خصوصی دو کشور به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.
گلاوچنکو افزود: به هیچ عنوان نباید کمترین زمان را برای توسعه و گسترش همکاری‌های دو کشور از دست داد و اراده و عزم رهبران سیاسی دو کشور باید به سمت تسهیل مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور حرکت کند.
گفتنی است، معاون اول رئیس جمهور به دعوت رسمی نخست وزیر بلاروس و به منظور رایزنی و تبادل دیدگاه‌ها با مقامات عالی بلاروس و در صدر هیأتی بلندپایه پیش از ظهر دیروز وارد مینسک شد. دکتر محمد مخبر در بدو ورود به فرودگاه بین‌‌المللی مینسک، از سوی وزیر صنایع جمهوری بلاروس به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور مورد استقبال فرودگاهی قرار گرفت. معاون اول رئیس‌جمهور در اولین برنامه خود در این سفر به دیدار الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس می‌‌رود و سپس در محل نخست وزیری بلاروس مورد استقبال رسمی همتای خود قرار می‌‌گیرد.
گفتنی است معاون اول رئیس جمهور در این سفر یک روزه با رئیس جمهور، نخست وزیر و رؤسای مجلس بلاروس دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد. برگزاری نشست هیأت‌های عالی رتبه ایران و بلاروس با حضور معاون اول رئیس جمهور و نخست وزیر بلاروس و نشست با فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی و بلاروسی از جمله برنامه‌های دکتر مخبر در این سفر است. دکتر محمد مخبر در سی‌امین سالگرد روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس به منظور دیدار با رئیس جمهور، نخست وزیر و دیگر مقامات عالی‌رتبه بلاروس با بدرقه رسمی رئیس دفتر رئیس جمهور، وزرای آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، معاون پارلمانی رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، تهران را به مقصد مینسک ترک کرد.
معاون اول رئیس جمهور پیش از عزیمت به بلاروس در جمع خبرنگاران پیگیری توافقات انجام شده در سفر رئیس جمهور بلاروس به ایران و امضای تفاهمنامه‌های جدید همکاری را از اهداف سفر به بلاروس برشمرد و تأکید کرد: موافقتنامه‌های بسیار خوب همکاری دو کشور در بخش‌های صنعت، کشاورزی، دارو، پزشکی، ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی، مباحث مالی، تسهیلات بانکی و مبادلات مالی با ارزهای ملی دو کشور به امضا رسیده که باید هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود. وی با اشاره رویکرد جدید سیاست خارجی رئیس جمهوری و موفقیت دولت سیزدهم در توسعه روابط با کشورهای همسایه، اسلامی و منطقه‌ای و همچنین سی‌امین سالگرد روابط سیاسی دوکشور تصریح کرد: حجم تبادلات اقتصادی ایران و بلاروس همپای روابط سیاسی توسعه نیافته است که در این سفر به دنبال تعمیق و گسترش همکاری‌ها در همه حوزه‌ها با طرف بلاروسی هستیم. لازم به ذکر است دیدار با رئیس جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس بلاروس و همچنین برگزاری جلسات گفت‌وگوهای دوجانبه میان هیأت‌های دو کشور و برخی از سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع بزرگ و فعالان اقتصادی و تجاری ایرانی و بلاروسی و بازدید از نمایشگاه‌ها و کارخانجات صنعتی در برنامه سفر یک روزه معاون اول رئیس جمهور به مینسک قرار دارد. دکتر مخبر را در این سفر وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی همراهی می‌‌کنند.

 

بـرش

لوکاشنکو خطاب به مخبر: باید با همدیگر در برابر غرب مقاومت کنیم
رئیس‌جمهور بلاروس با اشاره به اقدام‌های کشورهای غربی برای گسترش جنگ در خاورمیانه اظهار داشت: باید با همدیگر در مقابل حملات غرب مقاومت کنیم. به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک و بتا بلاروس، الکساندر لوکاشنکو روز سه‌شنبه در دیدار با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران گفت: غرب در حال هدایت نوک پیکان جنگ خاورمیانه علیه ایران است و تهران و مینسک باید همکاری نزدیک‌تری برای مقابله با حملات غرب داشته باشند. وی با اشاره به تحمل تحریم‌ها از سوی ایران و بلاروس اضافه کرد: فشار وارد شده به کشورهای ما بی‌سابقه است اما شما پیش‌تر آموختید تا حدی در برابر این فشارها مقاومت کنید و تجربه شما برای ما ارزشمند است. رئیس دولت بلاروس با تقدیر از تلاش‌های ایران ادامه داد: آنچه من را شگفت‌زده کرده این است که در جریان این اقدام‌های گسترده (تحریم‌ها)، ایران سطح توسعه خود را کاهش نداده بلکه برعکس به صورت قابل‌توجهی آن را افزایش داده است. لوکاشنکو در این دیدار که در بلاروس صورت گرفت، ابراز داشت: بنا بر تجربه روابط و سال‌های زیاد همکاری با تهران، می‌توانم تأیید کنم که نهادهای دولتی ایران و بلاروس باید سریع‌تر کار کنند. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود که مربوط به همکاری دو طرف می‌شد، تأکید کرد که اگر دو طرف بر سر چیزی توافق می‌کنند باید بموقع اجرا شود. رئیس‌جمهور بلاروس افزود: مهم‌ترین مسأله برای ما زمان است، نه تحریم‌ها و فشارها. ما نباید زمان را از دست بدهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی