صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و دو - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و دو - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

سخنگوی دولت خبر داد:

تأکید رهبر انقلاب به مجلس برای حفظ ساختار لایحه برنامه هفتم توسعه

 
سخنگوی دولت با اشاره به مکاتبه رئیس‌جمهور با رهبر معظم انقلاب پیرامون تغییرات گسترده مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: پیرو نامه آیت‌الله رئیسی به رهبر انقلاب، ایشان به حفظ ساختار لایحه و رعایت اصل ۷۵ قانون اساسی تأکید کردند.
به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی در مقدمه نشست خبری خود حادثه زلزله در افغانستان را به مردم افغانستان و خانواده‌های جانباختگان تسلیت گفت و تصریح کرد: دولت و ملت ایران نیز کمک‌های خود را به کشور همسایه در قالب اعزام ۲۳ تیم امدادی و ارسال ۴۵۰ تن کمک‌های بشردوستانه شامل موادغذایی، دارو، وسایل گرمایشی، پتو و چادر انجام داده‌اند و این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه در این ایام شاهد حمله رژیم صهیونیستی به غزه هستیم، خاطرنشان کرد: جنایت‌های رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کنیم. این رژیم جنایتکار کلکسیونی از جنایات جنگی که در حقوق بین‌الملل مطرح است را در این روزها بر ملت مظلوم فلسطین اعمال کرده است. حملات به غزه و کشتار کودکان و زنان باید فوراً به اتمام برسد. سخنگوی دولت تأکید کرد: از سازمان ملل و مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از ادامه حملات و نقض حقوق بشر و توقف جنایات جنگی اسرائیل تلاش کنند.
 مهم‌ترین نتایج سفر رئیس جمهور به استان فارس
بهادری جهرمی با اشاره به سفر استانی رئیس جمهور بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان فارس، طولانی‌ترین آزادراه کشور افتتاح شد که موجب کاهش دوساعته سفر اصفهان- شیراز می‌شود. در این سفر واگذاری ۱۰ هزار و ۲۰۹ واحد مسکونی و ۳۰ هزار قطعه زمین در استان فارس و افتتاح دو بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان رستم و ۶۰ تختخوابی شهرستان فسا را شاهد بودیم. وی بهره‌برداری رسمی از طرح عظیم خط دوم انتقال آب شرب کلانشهر شیراز از سد درودزن و افتتاح همزمان ۶۵ طرح آب و برق با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سفر رئیس‌جمهور به استان فارس برشمرد.

مقدمات برداشت ۲میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تأمین مالی مسکن در حال انجام است
سخنگوی دولت در پاسخ به ایرنا درباره آخرین جزئیات برداشت ۲میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تأمین مالی مسکن بیان کرد: تأمین‌ مالی مسکن با مدیریت کلان وزیر راه و مسکن و همکاری بخش‌های اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در حال پیگیری مستمر است و آقای رئیس جمهور تأکیداتی را برای تسهیلات و سرعت بخشیدن به این امر همواره داشته‌اند.
وی بیان کرد: یکی از این محورها استفاده از منابع ارزی بود که مقدمات آن فراهم شده و با هماهنگی وزیر راه و وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه و بانک‌ مرکزی در حال اقدام است. البته تأمین مالی مسکن به یک روش اختصاص ندارد. بهادری جهرمی در خصوص برخورد با بانک‌های متخلف در این زمینه گفت: گزارشی در شورای عالی مسکن در این زمینه به تفکیک استان و نهادها ارائه شد. وی با اشاره به دو بانکی که عملکرد خوبی در ارائه تسهیلات مسکن داشته‌اند، گفت: بانک‌های مسکن و ملت عملکرد خوبی در حوزه تأمین‌ مالی مسکن داشته‌اند.
 
مکاتبه رئیس‌جمهور با رهبرمعظم انقلاب در مورد تغییرات گسترده مجلس در لایحه برنامه هفتم
سخنگوی دولت با بیان اینکه تغییرات گسترده‌ای در لایحه پیشنهادی دولت برای برنامه هفتم توسعه اعمال شده است، گفت: دولت سعی کرد لایحه خود را مطابق با سیاست‌های کلی برنامه هفتم تدوین و تنظیم کند اما این لایحه در مجلس دستخوش تغییرات بسیار گسترده‌ای شد که امکان تحقق عملی نداشت و بار مالی بسیار زیادی برای کشور ایجاد می‌کرد که امکان تأمین آن نبود. وی با اشاره به اینکه پیرو این اتفاقات، آقای رئیس جمهور مکاتبه‌ای با رهبر معظم انقلاب داشتند، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی به مجلس شورای اسلامی تأکید کردند که ساختار لایحه در اصلاحات حفظ شود و اصل ۷۵ قانون اساسی نیز رعایت شود؛ یعنی اگر بار مالی جدیدی برای کشور ایجاد می‌شود، منابع تأمین آن نیز پیش‌بینی شود.
بهادری جهرمی تصریح کرد: از مجلس انتظار می‌رود در چهارچوبی که رهبر معظم انقلاب مشخص فرمودند و با رعایت قانون اساسی، برنامه هفتم را نهایی کند تا امکان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ با رعایت احکام برنامه هفتم، برای دولت وجود داشته باشد.
 
مهاجران غیرقانونی پس از شناسایی به کشورشان بازگردانده می‌شوند
سخنگوی دولت درباره ساماندهی مهاجران غیرقانونی افغانستانی تأکید کرد: شرایط حاکم بر کشور افغانستان که از دهه‌های گذشته به‌واسطه اشغالگری امریکا صورت گرفته است، بسیاری از اتباع افغانستانی به کشورهای همسایه از جمله ایران مهاجرت کرده‌اند.
بهادری جهرمی با بیان اینکه کسانی که به‌صورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند، خاطرنشان کرد: بخشی از مهاجران به‌صورت رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند و بخشی دیگر از روش‌های غیرقانونی در کشور ما سکونت دارند. کسانی که به‌صورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند. وی با تأکید بر آنکه دولت برای ساماندهی آن دسته از افرادی که به‌صورت قانونی وارد شده‌اند، لایحه‌ای تحت عنوان سازمان ملی مهاجرت تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، گفت: این لایحه از سال گذشته تاکنون بررسی و تصویب نشده و معطل مانده است که امیدواریم بعد از برنامه هفتم توسعه، تسهیل شود. به گفته وی، رئیس جمهور نیز تأکید کردند که وزیر کشور هرچه سریعتر در خصوص ساماندهی اتباع خارجی اقدام کند.
 پول‌های آزاد شده ایران با موفقیت از یون به یورو تبدیل شد
بهادری جهرمی در خصوص ۶ میلیارد دلار آزاد شده نیز اظهار کرد: این توافق در زمان خود با دقت و با تضمین کافی انجام شد اما رسانه‌های امریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند. وی با بیان‌ اینکه پول‌ها با موفقیت از یون به یورو تبدیل شده است، گفت: این‌ پول‌ها به حساب‌های ۶ بانک ایرانی در قطر منتقل شد که این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است.
سخنگوی دولت گفت: ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می‌کردند، بعد آن را بی‌اهمیت خواندند، بعد آن را خرج شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. حال آنکه این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.
 
دهک‌بندی به صدک‌بندی تغییر می‌کند
وی درخصوص جزئیات تغییر دهک‌بندی نیز توضیح داد: قرار است شیوه دهک‌بندی تغییر کند و از دهک‌بندی به صدک‌بندی تغییر یابد. این به دلیل افزایش دقت و افزایش میزان اشراف بر دسته‌بندی دهک هاست و تغییری در پرداخت یارانه‌ها صورت نخواهد گرفت و براساس رویه سابق با دقت صدکی محقق خواهد شد.
بهادری جهرمی در خصوص تلاطم اخیر در بازار ارز تصریح کرد: واکنش جهانی و منطقه‌ای به ناامنی و مسائل جغرافیایی مانند جنگ رژیم صهیونیستی طبیعی است که در بازار واکنش‌هایی داشته باشد. ولی با اقدامات بانک‌ مرکزی ثبات نسبی به بازار بازگشت و آثار آن مقطعی و کوتاه‌مدت خواهد بود.
وی در خصوص رویکرد دولت در برابر قیمت‌گذاری شورای رقابت، بیان کرد: دولت شورای رقابت را تشکیل نداده و این مصوب مجلس است و دولت مجری قانون است، همچنین نگاه دولت در حوزه بازارهای مختلف این است که بازار را با افزایش تولید رقابتی کند که در سال گذشته حدود ۵۰ درصد تولید خودرو را شاهد بودیم و امسال بیش از این خواهد بود. افزایش تولید و فراهم شدن شرایط وارداتی بازار را به سمت رقابتی شدن پیش می‌برد و در این صورت قیمت‌ها کنترل و کیفیت در رقابت افزایش پیدا خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی