صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و هفت - ۰۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و هفت - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

بودجه ۱۴۰۳ واقع‌گرایانه خواهد بود

۷۰ درصد منابع بودجه تا پایان مهرماه محقق شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه ۷۰ درصد از منابع و درآمدهای بودجه امسال تحقق یافت که دلیل این عقب‌افتادگی، محقق نشدن درآمدهای نفتی بود.
به گزارش ایرنا، «داوود منظور» روز دوشنبه در مراسم روز ملی مرکز آمار در جمع خبرنگاران درباره تحقق منابع و درآمدهای بودجه سال‌جاری اظهار داشت: در مجموع تحقق منابع و درآمدها در هفت ماهه امسال ۷۰ درصد است و با آنچه در بودجه پیش‌بینی‌شده فاصله داریم.
وی افزود: علت این مسأله، بیش‌برآوردی‌هایی است که در بودجه ۱۴۰۲ اتفاق افتاده بود و امروز باید با رویکرد تخصیص بودجه به مدیریت بپردازیم.
منظور ادامه ‌داد: یکی از آن بیش‌برآوردی‌ها در حوزه درآمدهای نفتی است؛ درآمدهای نفتی در بودجه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، فرض بر این بوده که نفت را با قیمت ۸۰ دلار و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه بفروشیم اما در بسیاری از ماه‌های سال قیمت فروش و میزان صادرات کم بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه ۱۴۰۳ تلاش می‌کنیم منابع و هزینه‌ها را واقع‌گرایانه تعیین کنیم، به گونه‌ای که انطباق بالایی بین مصارف و منابع اتفاق بیفتد.
معاون رئیس‌جمهور گفت: یکی از دلایلی که منابع پیش‌بینی شده در بودجه امسال تحقق نیافته، درآمدهای نفتی، همچنین درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی‌ها و مولدسازی دارایی‌هاست.
وی با اشاره به پیش‌بینی رقم ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی مولدسازی دارایی‌ها، خاطرنشان کرد: گرچه مولدسازی را امسال با جدیت دنبال می‌کنیم و هیأت ویژه‌ای در دولت، قوه قضائیه و مجلس هر هفته در این زمینه تشکیل جلسه می‌دهد، اما چسبندگی در واگذاری دارایی‌های مازاد در دستگاه‌ها وجود دارد که توفیق ما را در این زمینه به کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان در هفت ماهه امسال رسانده و همین مسأله یکی از دلایل عدم تحقق درآمدهای بودجه است. منظور اظهار داشت: اکنون به انتهای واگذاری‌ دارایی‌های دولت رسیده‌ایم و بخشی از واگذاری‌ها در عمل انجام شده و به همین جهت در هفت ماهه امسال کمتر از ۲۵ درصد از درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از این محل محقق شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه ۱۴۰۳ تلاش می‌کنیم منابع و هزینه‌ها را واقع‌گرایانه تعیین کنیم، به گونه‌ای که انطباق بالایی بین مصارف و منابع اتفاق بیفتد.
وی تأکید کرد: اگر تقارن و نزدیکی بین منابع و مصارف نباشد باعث گلایه‌مندی دستگاه‌ها می‌شود. از سوی دیگر باعث عدم تحقق وعده‌های ما می‌شود و امیدوار هستیم با تعامل با مجلس شورای اسلامی بتوانیم بودجه واقع‌گرایانه برای ۱۴۰۳ تنظیم کنیم. معاون رئیس‌جمهور در ادامه گفت: پرداخت به ذی‌نفع نهایی را با جدیت دنبال می‌کنیم، نمونه‌ای از آن را در چند دستگاه اجرا و موانع را شناسایی کرده‌ایم.
منظور اظهار داشت: آمار اشتغال تابستان نشان می‌دهد، در نرخ بیکاری به دامنه 7 تا 8 درصد نزدیک شدیم و این کاهش نرخ بیکاری نشان می‌دهد که فضای کسب‌وکار در کشور در حال بهبود است و تلاش داریم به طرف نرخ بیکاری طبیعی حرکت کنیم. البته نرخ بیکاری جوانان مهم‌ترین دغدغه ماست و تدابیری در شورای عالی اشتغال و دولت داریم. وی گفت: براساس آخرین داده‌های مرکز آمار، رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال ۷.۸ درصد بود و انتظار داریم در تابستان هم اتفاق مشابهی افتاده باشد و تا دو ماه آینده اطلاعات حساب‌های ملی در فصل تابستان نیز منتشر خواهد شد. وی بیان ‌داشت:‌ با توجه به نهایی شدن برنامه هفتم در مجلس، تلاش می‌کنیم بودجه سال بعد با رویکردهای برنامه هفتم نهایی شود. امروز پیش‌نویس بودجه آماده شده و در دولت ارائه خواهد شد. بعد از رسیدگی به برنامه هفتم در مجلس، مرحله نخست بودجه ۱۴۰۳ به مجلس تقدیم می‌شود.

بازنشستگی را در آموزش و پرورش به تعویق انداختیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بازنشستگی را در آموزش و پرورش قدری از لحاظ قانونی به تعویق انداختیم تا این امکان فراهم شود کسانی که بازنشسته می‌شوند بتوانند ادامه خدمت بدهند.
به گزارش ایرنا، داوود منظور در خصوص استخدام معلمان جدید گفت: سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت آموزش و پرورش هر سه نقش مشترکی در این موضوع ایفا می‌کنند. در مرحله اول نیازسنجی را وزارت آموزش و پرورش انجام می‌دهد و نیاز خود را به سازمان اداری و استخدامی اعلام می‌کند. بعد از تأیید سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه باید تأمین اعتبار کرده و منابع لازم را پیش‌بینی کند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در ارتباط با استخدام‌های جدیدی که باید امسال انجام می‌شد، این فرایند در همان ماه‌های خرداد و تیر انجام شد، افزود: مقداری برگزاری آزمون استخدامی آموزش و پرورش به تأخیر افتاد و همین باعث شد در ابتدای شروع مدارس این معلم‌های جدید نتوانند سرکلاس حاضر شوند. معلمان جدیدالورود گزینش شده و شروع به‌کار کرده‌اند.
منظور ادامه داد: امیدوار هستیم با الحاق معلمین جدید و نیز استفاده از ظرفیت خرید خدمت معلمان که به‌صورت خرید خدمتی هستند، مشکل کمبود معلم حل شود. وی خاطرنشان کرد: همچنین ظرفیتی ایجاد کردیم که از بازنشستگان آموزش و پرورش نیز استفاده کنیم و بازنشستگی را در آموزش و پرورش قدری از لحاظ قانونی به تعویق انداختیم تا این امکان فراهم شود کسانی که بازنشسته می‌شوند بتوانند ادامه خدمت دهند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: همچنین باید ظرفیت فراهم کنیم که بازنشستگان پاداش پایان خدمت را دریافت کرده اما بتوانند برای چند سال دیگری که وزارت آموزش و پرورش نیاز دارد به خدمت خودشان ادامه دهند.
منظور در پاسخ به این سؤال که کمبود معلم چه هزینه‌ای را روی دست دولت و سازمان برنامه بودجه قرار داد، اظهار کرد: فرایند تأمین معلمان فارغ از اینکه چه مقدار بار مالی داشته باشد باید متناسب با نیازهای آموزش و پرورش انجام شود.
وی یادآور شد: بنابراین، تعداد استخدام‌های جدیدی که انجام می‌شود تأمین اعتبار آن را در بودجه امسال و بودجه سال آینده انجام می‌دهیم. البته در بودجه امسال انجام شده و برای سال آینده نیز پیش‌بینی لازم را خواهیم کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره کمبود معلم برای سال آینده گفت: قطعاً از حالا به فکر هستیم که نیازسنجی را برای جذب معلمین جدید در سال آینده انجام دهیم. امیدواریم قدری با تعجیل بیشتر و با شروع برگزاری آزمون استخدامی برای معلمین جدید بتوانیم در ابتدای سال آینده این آزمون را انجام دهیم که تا قبل از شروع سال تحصیلی همه فرایندهای لازم طی شده باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی