صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و یازده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و یازده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه در بورس تا پایان امسال

رئیس سازمان بورس: این روزها به دلیل شرایط ریسک سیستماتیک، بازار عکس‌العمل منفی نشان داده و به طور قطع کنترل می‌شود

بازار سهام درهفته‌های اخیر درواکنش به ریسک‌های سیاسی خارج از بازار، روزهای پرنوسانی را سپری می‌کند. هرچند از لحاظ متغیرهای بنیادین این بازار ظرفیت‌های رشد بالایی دارد، اما جو روانی ایجاد شده دربازار باعث شده سهامداران با احتیاط زیادی عمل کنند و دراین میان سهامداران خرد و تازه‌وارد نیز از ترس زیان اقدام به فروش سهام خود می‌کنند.
این درحالی است که دولت سیزدهم با هدف بازگشت ثبات به بازار و بازگرداندن اعتماد به سهامداران از سال گذشته اقدامات متعددی را در دستورکار خود قرارداده است.
دولت سیزدهم در راستای اصلاح ساختارهای بازار بورس چندین اقدام عملی و مهم داشت. حمایت دولت سیزدهم از کاهش التهابات بازار سهام، تغییر دامنه نوسان به ۷ درصد در سال ۱۴۰۱، کمک سازمان بورس و وزارت امور اقتصادی و دارایی برای سهولت در دریافت وام با وثیقه شدن سبد سهام، نمایش عمق مظنه قیمت‌ها، اقدام سازمان بورس با هدف حمایت از سهامداران خرد، الزام شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام از طریق سجام، کمک سازمان بورس و دولت به سرمایه‌گذاران بازار مسکن و ورود دولت سیزدهم به صندوق‌های دارا یکم و پالایشی یکم از جمله این اقدامات بود.
همچنین دولت در ادامه اصلاحات خود در بازار سرمایه و ایجاد تعادل و اعتماد از دست رفته در بورس، راه‌اندازی چهار صندوق سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۱، موفقیت سازمان بورس در اجرای پرداخت سودهای رسوبی به حساب شرکت‌ها، تصمیم درست سازمان بورس برای کاهش نوسانات بازار با توقف عرضه‌های اولیه، اعتمادبخشی به سهامداران با اجرای طرح بیمه سبد سهام سهامداران خرد، کاهش ۸۰ درصدی مالیات بر نقل و انتقال سهام، برگزاری میز صنعت با هدف حل مشکلات صنایع مختلف، اجرای وعده‌های داده شده در پرداخت سود سهام عدالت و ایجاد تحول در اقتصاد کشور با استفاده از ابزار گواهی سپرده کالایی در بورس انرژی را عملی کرد.
بورس در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم ۷۷۰ نهاد مالی داشت که با برنامه‌ریزی‌های دولت و سازمان بورس این رقم به ۹۵۰ نهاد مالی رسیده که همه این موارد برای ارتقای کیفیت خدمات به سهامداران و فعالان بورس و توسعه نهادهای مالی است.
در همین حال در بخش سهام عدالت بعد از وقفه یک دهه‌ای در پرداخت سود و تعیین تکلیف این سهام، در سال گذشته سهام عدالت سودی بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان داشت که هر به شخصی که سهام ۵۰۰ هزار تومانی داشت، یک میلیون و ۳۰۰ هزار ریال سود در دو مرحله پرداخت شد.
بورس در دولت سیزدهم، در بحث تأمین مالی هم رویکرد مثبتی داشت. در سال ۱۴۰۰ دولت ۱۸۳ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته بود که این عدد سال ۱۴۰۱ کاهش پیدا کرد اما به جای آن بخش خصوصی یعنی اوراق شرکتی از ۳۵ هزار میلیارد تومان به ۱۳۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.
در دولت سیزدهم، برای نخستین بار در ایران عمق مظنه کل سفارش‌ها برای کل معامله‌گران انجام شد و تمام سهامداران چه حقوقی چه حقیقی به صورت رایگان به عمق سفارشات بازار دسترسی داشته و قادر به مشاهده سفارشات در سامانه‌های آنلاین بورس هستند. در عین حال بورس، دامنه نوسانات را نیز طی دو سال گذشته اصلاح کرد که این مسأله کمک قابل توجهی به نقدشوندگی بازار داشت و اکنون حتی در روزهای خوب بازار، صف‌های طولانی خرید دیده نمی‌شود.
 
سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی صندوق توسعه در بورس تا پایان امسال
یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم برای حمایت از بازار و سهامداران، تقویت صندوق تثبیت بازار است که طی روزهای گذشته یکهزار و 500 میلیارد تومان به این صندوق واریز شد که هزارمیلیارد تومان آن به صندوق توسعه ملی اختصاص داشت.
در همین راستا، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صندوق توسعه ملی بر اساس تعهد قانونی تا پایان امسال ۶ هزار میلیارد تومان از طریق صندوق تثبیت، در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند.
مجید عشقی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل افزود: بازار سرمایه در بُعد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری براساس ابلاغیه‌های پدافند غیرعامل سعی کرده شرایطی را فراهم کند که آسیب‌پذیری ناشی از بحران‌ها در سامانه‌های معاملاتی و پس از معاملات، به حداقل برسد و معاملات را در شرایط مختلف به صورت روان داشته باشیم.
وی ادامه‌داد: از حیث تمهیدات سیاستگذاری اقتصادی نیز با تعاملاتی که با مراکز تصمیم‌گیری وجود دارد، آسیب‌پذیری مربوط به صنایع را به کمترین حد رسانده‌ایم.
وی همچنین درباره موضوع مولدسازی دارایی‌ها در بورس، گفت: در بحث مولدسازی دارایی‌ها اعلام آمادگی کردیم که همه ابزارهای بازار سرمایه را در اختیار هیأت مولدسازی قرار دهیم تا از آن استفاده شود، یک‌سری تحقیقات جزئی نیز نیاز است که همکاری کنیم.
رئیس سازمان بورس در واکنش به ریزش بورس استانبول و اقدام احتمالی سازمان بورس به ریزش سهام، گفت: این موضوع در شورای‌عالی بورس بررسی می‌شود.
وی خاطرنشان‌کرد: بازار سرمایه در حال حاضر میزبان بالای ۶۰ میلیون سهامدار است که در ابزارهای مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این افراد شامل نزدیک به ۵۰ میلیون سهامدار عدالت بوده، ۱۰ میلیون سهامدار مستقیم در این بازار حضور دارند و حدود ۷۰۰ شرکت سهام خود را در بازار سهام عرضه کردند.
عشقی اظهار داشت: بازار سرمایه به دلیل نقش حیاتی خود در اقتصاد، نیازمند همکاری همه‌جانبه در بحث سامانه‌ها و زیرساخت‌هاست و در این حوزه نیز همکاری‌های خوبی با سازمان پدافند غیرعامل داشتیم. رئیس سازمان بورس بیان‌داشت: در روزهای عادی حدود ۲۰۰ هزار نفر و در زمان‌های غیرمعمول حدود ۶۰۰ هزار نفر در این بازار معامله انجام می‌دهند.

 

بــــرش

اعلام دلیل ریزش شاخص
پس از نوسانات مثبت و منفی که شاخص کل بورس طی روزهای گذشته تجربه کرده بود، در روز گذشته ریزش 50 هزارواحدی آن، این پرسش را ایجاد کرد که دلیل این ریزش سنگین چیست.
رئیس سازمان بورس درباره ریزش شاخص بورس در روز گذشته اظهار داشت: نوسان‌های بازار سرمایه دلایل مختلفی دارد و این روزها به دلیل شرایط ریسک سیستماتیک، بازار عکس‌العمل منفی نشان داده و این مباحث در دفعات و مقاطع مختلف تکرار شده و کنترل می‌شود.
مجید عشقی همچنین در مورد اینکه بورس استانبول در واکنش به حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه تعطیل شده است، گفت: ما چنین مسأله‌ای را در دستور نداریم و باید شورای عالی بورس در این زمینه بررسی و تصمیم‌گیری کند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد مهم‌ترین دلیل ریزش بازار در روزهای اخیر گفت: ریسک‌های سیاسی منطقه از عوامل مهم ریزش بازار بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی