تجارت سه میلیارد دلاری ایران و افغانستان

ایران شریک راهبردی تجاری با افغانستان است وسال گذشته میزان تجارت دو کشور بیش از ۹۷۰ میلیون دلار بود.
محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه رشد ۲۰ درصدی تجارت ایران و افغانستان در سال‌جاری تاکنون محقق شد گفت: همچنین برای انجام پروژه‌های مشترک جهت بازسازی و توسعه افغانستان آماده هستیم.
قنادزاده با بیان اینکه ایران و افغانستان سه میلیارد دلار تجارت را تجربه کرده‌اند، خاطرنشان کرد: عدم ثبات سیاسی افغانستان، فراهم نبودن زیرساخت‌های حمل و نقلی و عدم آمادگی گمرکات از جمله موانع توسعه اقتصادی دو کشور بوده است که با برداشته شدن این مشکلات دسترسی به سه میلیارد دلار تجارت گذشته به سهولت قابل انجام است.
وی با بیان اینکه پیگیر امضای توافق تجارت ترجیحی با افغانستان هستیم، تصریح کرد: مذاکرات به سمت تجارت آزاد نیز پیش می‌رود و لیست‌هایی درخصوص کالاهای مورد نظر دو کشور بویژه در بخش کشاورزی برای بررسی‌های بیشتر تبادل شده است.
معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: از ۹۷۰ میلیون دلار تجارت، ۹۵۰ میلیون دلار صادرات ایران و ۲۰ میلیون دلار واردات بوده است که با مذاکرات بیشتر و افزایش تولیدات افغانستان این روند به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی