سایپا در تکریم مشتریان خود بدعت‌گذاری می‌کند

تخلف یک خودروساز در اخذ پول از مشتریان

طی سال‌های گذشته طرح پیش‌فروش خودرو برای کنترل بازار و سهولت دسترسی مشتریان به تولیدات خودروهای ایرانی اجرایی شده است تا متقاضیان با ثبت‌نام و پرداخت هزینه کالا، خودروی خود را تحویل بگیرند. از اواخر سال گذشته با توجه به افزایش روز‌افزون تقاضای خودرو، طرح سامانه نوبت‌بندی خودرو از سوی وزارت صمت راه‌اندازی شد تا مشتریان پس از ثبت‌نام از تاریخ دریافت خودروی خود آگاه شوند و برای پرداخت قیمت آن برنامه‌ریزی کنند.

تهدید به حذف نام متقاضی
بر همین اساس پس از اعلام نوبت‌بندی، زمان دریافت خودرو به مشتریان اعلام می‌شد تا در زمان تعیین شده از سوی خودروساز، اقدام به پرداخت هزینه کنند، اما در این میان گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که شرکت خودروسازی سایپا برای دریافت پول از مشتریان تخلفاتی را انجام داده به این معنا که پس از اعلام فصل تحویل، از مشتریان خواسته است  نرخ نهایی خودرو را به حساب سایپا واریز کنند در غیر این صورت نام متقاضی از لیست دریافت‌کنندگان خودرو حذف خواهد شد.

پرداخت قیمت کامل ۹ ماه زودتر
یکی از این مشتریان در تماس با ایرنا گفت: وزارت صمت در مرحله دوم سامانه یکپارچه فروش خودرو، سه ماه پیش از تاریخ تحویل خودرو را مبنای پرداخت قیمت محصول به حساب شرکت خودروساز اعلام کرده است. وی با بیان اینکه نوبت بنده برای تابستان ۱۴۰۳ نهایی شده است، تأکید کرد: مطابق شرایط اعلام شده، در بهار ۱۴۰۳ باید نسبت به پرداخت قیمت خودرو اقدام کنم اما شرکت سایپا به بنده اعلام کرده است که باید پرداخت کامل قیمت خودرو در آبان‌ماه امسال انجام شود که حدود ۹ ماه زودتر از موعد تحویل است.

تأکید بازرسی صمت به اتفاق غیرقانونی
این متقاضی خودرو با بیان اینکه این روند مخالف ابلاغیه وزارت صمت است، خاطرنشان کرد: با بازرسی وزارت صمت تماس گرفتم و به بنده اعلام شد این اتفاق غیرقانونی است و نباید انجام شود و این تخلف قابل پیگیری است اما باید با وزارتخانه برای بررسی بیشتر تماس بگیرید.
وی با بیان اینکه تماس چندباره بنده به این وزارتخانه بی‌جواب مانده است، تأکید کرد: نیاز به پیگیری در این زمینه وجود دارد که علت پرداخت ۹ ماه زودتر هزینه خودرو به شرکت چیست؟ همچنین اینکه آیا در تاریخ تعیین شده خودرو تحویل داده خواهد شد یا خیر که باید شفاف شود.

سایپا زیر نظر صمت نیست!
وی افزود: وقتی به شرکت سایپا در این زمینه اعتراض کردم به بنده اعلام کردند سیاست‌های شرکت اینگونه تعیین شده است و هزینه خودرو باید پرداخت شود. وی با بیان اینکه بنده تأکید کردم که این خلاف اعلام وزارت صمت است، تصریح کرد: این شرکت اعلام کرد ما زیر نظر وزارت صمت نیستیم و خودمان برای زمان دریافت پول و تحویل خودرو تصمیم‌گیری می‌کنیم. این مشتری شرکت سایپا گفت: زمان ثبت‌نام ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کردیم و ۴۰ روز این پول را در اختیار داشتند و با وجود این در حال حاضر کل پول را درخواست می‌کنند تا شاید سال آینده خودرو را تحویل دهند یا خیر. دولت سیزدهم در راستای شفافیت برای تحویل خودروها از در کارخانه به مصرف‌کننده واقعی، ایجاد تعادل در بازار و مبارزه با دلالان خودروهای صفر، طرح فروش به صورت قرعه‌کشی و پیش‌فروش ایجاد کرد تا آرامش به این بازار بازگردد اما این تخلفات موجب می‌شود بار دیگر بر تلاطم و آشفتگی در بخش خودرو دامن زده شود.  این روند در صورت اجرایی شدن، می‌تواند مشکلات گذشته را در بازار خودرو ایجاد کند و تعادل در این بازار را برهم بزند، به همین دلیل اقدام ویژه برای برخورد قانونی با شرکت‌های متخلف ضروری است.

افزایش قیمت ساینا با تأیید سازمان حمایت!
گروه خودروسازی سایپا در واکنش به گزارش ایرنا تحت عنوان «افزایش قیمت کارخانه‌ای ساینا؛ ماهی دو سه بار» اعلام داشت: گروه خودروسازی سایپا، در راستای کسب رضایت مشتریان، رعایت استانداردهای ۸۵گانه، رفع مغایرت‌ها و ارتقای سطح کیفی محصولات خود، از سال گذشته تولید خودروی ساینا در تیپ‌های مختلف را در دستور کار قرار داده و این مهم، گامی بزرگ با هدف بهبود کیفیت و استاندارد خودروهای تولید داخل است. در همین راستا گروه خودروسازی سایپا همواره تلاش کرده است که در جهت رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، قیمت محصولات ارتقا یافته افزایش پیدا نکند، به طوری که قیمت این محصول در طول سال گذشته و همچنین اردیبهشت ماه تا مرداد ماه سال‌جاری به‌رغم بهبود کیفیت و اقدامات ایمنی متعدد، افزایش پیدا نکرد.  گروه سایپا مدعی است که به دلیل واقعی‌سازی قیمت‌ها و با اخذ مجوز از نهادهای ذی‌ربط و به صورت قانونی قیمت خودروی ساینا در تیپ‌های مختلف با توجه به نصب آپشن‌های روز استاندارد اعم از TPMS (سیستم نظارت بر فشار تایر)، ESC (کنترل پایداری الکترونیکی)، DA (سیستم چراغ روشنایی در روز) و... اصلاح شده است.  همچنین فرایند اصلاح قیمت محصولات، بر این اساس است که موضوع پس از بررسی کارشناسی توسط نهادهای نظارتی و تأیید سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، ابلاغ و نسبت به اعمال آن در محاسبات قیمت محصولات اقدام می‌شود؛ لذا شرکت سایپا هیچ‌گاه برخلاف مصوبات نهادهای نظارتی عمل نکرده و همان‌طور که در خبر اشاره شده، قیمت‌ها مربوط به خودروی ساینا در تیپ‌های مختلف است. بر این اساس گروه خودروسازی سایپا تأکید کرد: افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروی ساینا با تأیید و مجوز سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان انجام شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی