صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • راه و شهرسازی
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و شانزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و شانزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دکتر رئیسی در سفر استانی به کردستان از چندین طرح مهم اقتصادی و عمرانی بهره‌برداری کرد

هدیه رئیسی برای مردم کردستان

 کردستان هشتمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور بود. دکتر سیدابراهیم رئیسی صبح روز پنجشنبه در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، با استقبال امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و استاندار از طریق فرودگاه بین‌المللی سنندج وارد استان کردستان شد.
رئیس جمهور در این سفر علاوه بر پیگیری مصوبات دور اول سفر به استان و دیدارهای مردمی، چندین طرح بزرگ استانی از جمله کلان پروژه خط‌ آهن سنندج-همدان، فرودگاه سقز و طرح‌های آب‌رسانی استان را افتتاح کرد. شرکت در نشست برنامه‌ریزی و توسعه استان و تشریح دستاوردها و نتایج سفر در نشست خبری بخش پایانی سفر رئیس جمهور به استان کردستان خواهد بود. استان کردستان، با بهره‌برداری رئیس جمهور از کلان طرح راه‌آهن همدان- سنندج به طول 151 کیلومتر، به‌عنوان بیست و چهارمین استان به شبکه ریلی کشور متصل شد.
دکتر سیدابراهیم رئیسی که در قالب دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی به استان کردستان سفر کرده است، در اولین بخش از سفر، کلان طرح راه‌آهن همدان- سنندج را به بهره‌برداری رساند. کلان طرح راه‌آهن همدان- سنندج در طول 18 سال گذشته حدود 60 درصد پیشرفت داشت و به دلیل مشکلات اعتباری تعطیل شده بود.
عملیات تکمیل این طرح سال گذشته پس از سفر رئیس جمهور به کردستان و تأمین اعتبار 14 هزار میلیارد ریالی از سر گرفته شد و با افتتاح این طرح توسط رئیس جمهور ضمن اتصال بیست و چهارمین مرکز استان به شبکه ریلی کشور، مُهر پایانی بر این طرح قدیمی زده شد.
مسیر ریلی همدان- سنندج نزدیک به 151 کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی 177 کیلومتر)، با پیش‌بینی هفت ایستگاه در طول مسیر است که از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لاله‌جین و قروه به ایستگاه سنندج می‌رسد. با توجه به ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این طرح ضمن ایجاد اشتغال مستقیم، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان خواهد شد.
 
طراحی خط‌ آهن سنندج به مرز باشماق از همین امروز در دستور کار وزارت راه قرار گیرد
رئیس جمهور با اشاره به مسافت 151 کیلومتری، ایستگاه‌های متعدد در طول مسیر و نقش محوری خط‌ آهن همدان- سنندج در تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی کشور اظهار داشت: دولت برای اتصال زیرساخت‌های ریلی کشور به خطوط ریلی بین‌المللی مصمم است و از همین امروز همزمان با افتتاح این خط ریلی، طراحی خط ریلی سنندج به مرز باشماق نیز باید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
دکتر سیدابراهیم رئیسی صبح روز پنجشنبه در آغاز برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان کردستان، در آیین افتتاح کلان طرح راه‌آهن همدان- سنندج ضمن ابراز خرسندی از تحقق آرزوی دیرینه مردم استان در اتصال به شبکه ریلی کشور و تقدیر و تشکر از همه دست‌اندرکاران تکمیل این طرح بزرگ ملی و استانی گفت: کردستان سرزمین مقاومت و ایستادگی در برابر دشمن، برخوردار از مردمانی بااحترام، بافرهنگ، دارای سنت‌های بسیار ارزشمند بومی و منطقه‌ای و باورمند به ارزش‌های الهی و دینی است که همواره پشتیبان انقلاب اسلامی بوده و هستند و خدمت به چنین مردمانی مایه فخر و مباهات دولت است.
دکتر رئیسی در ادامه مسافت طولانی 151 کیلومتری، ایستگاه‌های متعدد در طول مسیر و نقش محوری این طرح در تکمیل زیرساخت‌های ترانزیتی کشور را از جمله ویژگی‌های برجسته طرح راه‌آهن همدان- سنندج برشمرد و افزود: دولت برای اتصال زیرساخت‌های ریلی کشور به خطوط ریلی بین‌المللی مصمم است و از همین امروز همزمان با افتتاح این خط ریلی، طراحی خط ریلی سنندج به مرز باشماق نیز باید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت با طرح‌های نیمه تمام بسیاری مواجه است که موجب رنجش مردم شده، به شکسته شدن قفل طرح راه‌آهن همدان- سنندج پس از 18 سال در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: دولت تکمیل این طرح‌های نیمه تمام را در دستور کار دارد و در این مسیر زمان برای ما بسیار اهمیت دارد چرا که معتقدیم تکمیل این طرح‌های زیرساختی موجب تقویت تولید، قدرت‌افزایی و توانمندسازی و زمینه‌ساز توسعه اقتصادی کشور خواهد شد.
دکتر رئیسی با قدردانی از همه دست‌اندرکاران اجرای این پروژه عظیم و مهم اظهار داشت: تکمیل هرچه سریع‌تر طرح‌های نیمه تمام باعث تسریع در رشد اقتصادی و به تبع آن قدرت‌آفرینی بیشتر برای کشور خواهد شد. یکی از مؤثرترین راه‌های توانمندسازی کشور و ساختن ایران قوی تکمیل زیرساخت‌های کشور در بخش‌های جاده‌ای، ریلی و ناوگان حمل و نقل کشور در بخش‌های جاده‌ای،‌ ریلی، دریایی و هوایی است.
رئیس جمهور گفت: همچنین در زمینه تکمیل زیرساخت‌های استان در بخش آب، برق و گاز نیز گام‌های بلندی برداشته شده و گازرسانی به کردستان با وجود صعب‌العبور بودن بخش‌های زیادی از استان به سطحی رسیده که می‌توانیم تا چند ماه آینده کردستان را یکی از استان‌های سبز به لحاظ برخورداری از شبکه گاز بنامیم. تکمیل این زیرساخت‌هاست که باعث می‌شود تولید به عنوان رکن و اساس مقاوم کردن کشور در مقابل تکانه‌ها رشد کند.

فرودگاه شهدای سقز پس از 27 سال انتظار، افتتاح شد
فرودگاه شهدای سقز به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان کردستان، با فرود هواپیمای رئیس جمهور، به صورت رسمی و کامل افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
دکتر سیدابراهیم رئیسی صبح روز جمعه، در نخستین بخش از برنامه‌های دومین روز از سفر دولت مردمی به استان کردستان، از فرودگاه 180 هکتاری شهدای سقز به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان پس از 27 سال انتظار به صورت رسمی بهره‌برداری کرد. مطالعات ساخت این فرودگاه از سال 1375 آغاز شده و تا سال 1384 ادامه داشت و از سال 1384 تا سال 1393 حدود 70 میلیارد ریال برای آن هزینه شد، اما در نهایت با برکناری پیمانکار و مشاور پروژه، اجرای آن نیز متوقف شد.
سال 1397 بار دیگر روند اجرای این طرح با کارفرمایی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، طی تفاهمنامه‌ای با استانداری کردستان از سرگرفته شد. کار احداث ترمینال و ساختمان جانبی فرودگاه توسط شرکت فرودگاه‌ها، به 2 شرکت بومی استان کردستان واگذار شد و شرکت جهاد نصر استان مرکزی نیز کار توسعه عوامل پروازی فرودگاه را برعهده گرفت. تزریق اعتبارات موجب شد که پیشرفت فیزیکی فرودگاه در سال 99 به بیش از 50 درصد برسد و طی مراسمی با وجود تمام اما و اگرها با یک پرواز نمایشی و به صورت ناقص به بهره‌برداری رسید و به دلیل همین نواقص از جمله عدم احداث ساختمان‌های عملیاتی، برج مراقبت پرواز، ایمنی و آتش‌نشانی فرودگاه، ساختمان اداری و ساختمان سپاه فرودگاه، غیرقابل استفاده باقی ماند.
در جریان سفر رئیس دولت سیزدهم به کردستان 200 میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت و این فرودگاه با اهتمام دولت مردمی و توسط مهندسان ایرانی در 180 هکتار گستره و 2 هزار و 500 متر مربع مساحت پایانه تکمیل شد و به مرحله بهره‌برداری رسید.
باند فرودگاه شهدای سقز 2 هزار و 600 متر طول دارد و 450 متر تاکسی وی، دو هزار و 500 متر گستره پارکینگ، یک هزار و 300 متر روشنایی معابر، برج مراقبت، دستگاه‌های کمک بازرسی و ساختمان پلیس از دیگر ویژگی‌های این فرودگاه است.
همزمان با افتتاح رسمی این فرودگاه توسط دکتر رئیسی، پرواز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از تهران به مقصد فرودگاه شهدای سقز انجام شد. این پرواز با استفاده از هواپیمای «ای‌تی‌آر (ATR)» صورت گرفت.
فرودگاه سقز نقش مهمی در پازل توسعه استان کردستان و ارتقای شاخص بهره‌مندی آن در بخش‌های مختلف دارد. وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه و منطقه آزاد تجاری بانه- مریوان، رسمی شدن مرز سیران‌بند، نزدیکی این فرودگاه به مرزهای بین ایران و عراق در شهرستان‌های بانه و احداث منطقه ویژه اقتصادی بانه از جمله دلایل اهمیت این طرح بزرگ عمرانی در استان کردستان است که در دولت مردمی تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

بهره‌برداری از چندین طرح در حوزه آب و برق با اعتباری بالغ بر 12 هزار و 700 میلیارد تومان
ایستگاه پمپاژ آب دائم بوئین بانه با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر روز جمعه در ادامه برنامه‌های روز دوم سفر استانی دولت مردمی به استان کردستان، ایستگاه پمپاژ آب دائم بوئین بانه را به بهره‌برداری رساند. آبرسانی به شهر بانه از سد عباس‌آباد، شامل خطوط انتقال به طول 22.5 کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت 650 لیتر بر ثانیه و مخازن ذخیره به ظرفیت 10 هزار مترمکعب است.
این طرح با هدف تأمین پایدار بخشی از نیاز آب شرب شهر بانه با ظرفیت 555 لیتر بر ثانیه با حجم 8.5 میلیون مترمکعب در سال به بهره‌برداری می‌رسد و تأمین نیازهای آب شرب 223 هزار نفر را پوشش می‌دهد. با توجه به تنش آبی سال 1400، این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با پیگیری‌های دولت با اعتباری بالغ بر 573 میلیارد تومان تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید. همچنین با حضور رئیس‌جمهور چندین طرح آب و برق وزارت نیرو در استان کردستان از جمله آبرسانی از مدول (بخش) دوم تصفیه‌خانه شماره 2 شهر سقز از سد چراغ‌ویس، پروژه آبرسانی از تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره به شهر دیواندره و مجتمع روستایی اوباتو از سد سیازاخ، بهره‌برداری از 2 هزار و 700 هکتار شبکه آبیاری و زهکشی گاران، ارتقای فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج، تبدیل کامل شبکه سیم مسی استان به کابل خودنگهدار، افتتاح طرح بهارستان در راستای توسعه، اصلاح و بهسازی کامل شبکه فشار متوسط و ضعیف و پست‌های توزیع برق 644 روستا در سطح 10 شهرستان استان و نیز احداث خط و پست فوق توزیع 63 به 20 کیلوولت شهید نمکی و به‌کارگیری از 10 فیدر 20 کیلوولت با اعتباری بالغ بر 12 هزار و 700 میلیارد تومان به صورت ویدیوکنفرانسی به بهره‌برداری رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی