صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و دو - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و دو - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اشتغال در دسترس و ورود به بازار کار از مسیر مهارت

در شرایطی که بخشی از افراد در سن کار به دلایل مختلف از جمله مشکلات عرضه و تقاضای بازار کار، عدم تناسب اشتغال موجود با ظرفیت اشتغالزایی و نبود سیاست‏های خلق کننده فرصت‏های شغلی متناسب با گروه‏های کارجو و شغل‏های موردنیاز کارفرمایان، بیکاری را تجربه می‏کنند، مهارت به عنوان کلید ورود به بازار کار دسترس‏پذیری اشتغال را برای کارجویان مهیا می‏کند.
اشتغال به عنوان پایه اصلی اقتصاد خانوار و رکن اساسی تولید و کسب و کار، در شرایطی در قالب فرصت در دسترس در اختیار کارجویان قرار می‏گیرد. افراد در سن کار حتی با وجود تحصیلات دانشگاهی و تجربه کار در زمینه‏های مختلف و مرتبط، به دلیل عدم مهارت کافی یا به‏روزرسانی نکردن استانداردهای مهارتی، امکان ماندگاری در بازار کار و اشتغال و در کنار آن، ظرفیت رشد و ارتقای بهره‏وری کار و اثرگذاری در حوزه تولید را نخواهند داشت.
در این شرایط، کارفرمایان به دلیل نیاز به جذب نیروی کار ماهر و متخصص در راستای افزایش بهره‏وری تولید، تمایلی به جذب نیروی کار بدون مهارت نداشته و طبیعتاً با ادامه این وضعیت، رکن دسترس‏پذیری اشتغال ناشی از مهارت‏های فنی برای افراد غیرماهر دور از دسترس خواهد بود.
کارفرمایان و سرمایه‏گذاران بخش تولید، به دلایل گوناگون از جمله تسریع در راه‏اندازی کسب و کار و ریلگذاری سودده در کار مربوطه، جذب نیروی کار ماهر را از همان ابتدای فعالیت در نظر دارند و در این شرایط، مهارت‏های فنی و تخصصی ایفای نقشی مهم در اشتغال افراد، رونق تولید، رشد بهره‏وری کار و استمرار حضور در شغل عهده دارند. به عبارتی میزان و سطح مهارت نیروی کار تأثیر مستقیم در بسیاری از شاخص‏های اشتغال و بازار کار دارد.
البته آموزش مهارت‏های فنی در کنار تمام مزایای برشمرده برای کارجویان، شاغلان، کارفرمایان و کار و تولید، به دلیل کاهش هزینه‏های کارفرما برای آموزش‏های حین کار(حداقل برای شروع به‏کار) به نوعی ره‏آورد اشتغال ارزان محسوب شده و از صرف هزینه آموزش مهارت برای شروع به کار افراد پیشگیری می‏کند.
در این راستا همچنین رشد سطح مهارت نیروی کار به عنوان یک نوع سرمایه‏گذاری تخصصی برای افراد (تازه کار یا با تجربه اشتغال مرتبط) محسوب شده و به این واسطه آینده‏نگری تضمین اشتغال و افزایش استمرار شغلی را برای نیروی کار به ارمغان می‏آورد.
خلق نگاه متفاوت به موضوع اشتغال از زاویه دید کارجو، کارآفرین، کارفرما، سرمایه‏گذار و دولت و نهادهای متولی حوزه اشتغال مهارت‏آموزی در مسیری که مهارت به عنوان سرمایه و آموزش مهارت در قالب سرمایه‏گذاری دیده شود، اتکا به توان مهارتی افراد در راستای یافتن شغل مستمر، تأمین نیروی کار متخصص و همچنین دستیابی به اشتغال ارزان و تنظیم وضعیت عرضه و تقاضای بازار را برای متولیان مربوطه به دنبال دارد.
اشتغالزایی به عنوان یکی از وظایف دولت‏ها و نهادهای مرتبط با حوزه اشتغال، رونق دهنده و عامل بهبود فضای کسب و کار، موتور محرک بهره‏وری تولید و اقتصاد خانوار علاوه بر تحقق از طریق سیاستگذاری و تنظیم هدفمند استفاده از ظرفیت‏های مالی، ارتباطی، برنامه‏ریزی و سرمایه انسانی، امکان تسهیلگری از طریق ارتقاء استانداردهای مهارتی را دارا است؛ به این معنی که افزایش و گسترش مهارت نیروی کار زمینه تسهیل اشتغال افراد و رشد تولید ناشی از مهارت افزایی، اشتغال ارزان و در دسترس را برای دولت و بخش خصوصی فراهم می‏کند.
مهارت‏آموزی در دنیای امروز در کنار حلقه‏های واسط تولید و اشتغال، از ارکان اساسی و تعیین کننده بازار کار به واسطه شکل‏گیری «انقلاب مهارتی» در جهان نقش تأثیرگذاری در خلق اشتغال، رشد داده‏های مربوط به تولید و توسعه کشورها عهده‏دار است؛ به این معنی که پیوست مهارتی امروزه به عنوان جزء جدایی‏ناپذیر همه فعالیت‏های اشتغالزا و مولد پذیرفته شده است.
به واسطه آمار بالای اشتغال نیروی کار ماهر، فرصت‏های شغلی مناسب در اختیار آنان و نرخ پایین بیکاری این دسته از افراد و تأثیرگذاری این آمار بر کاهش شاخص بیکاری در جامعه، امروزه داشتن مهارت استاندارد به‏روز براساس نیاز بازار کار تضمین کننده اشتغال افراد در درون کشور و حتی در قالب مهاجر است. از طرف دیگر آمار بالای بیکاری در بین دانش‏آموختگان غیرماهر نیز اهمیت مهارت در یافتن شغل مناسب را نشان می‏دهد.
جستجو
آرشیو تاریخی