صفحات
شماره صد و بیست و چهار - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و چهار - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

جذب سرمایه‌گذاری ۱۰۰هزار میلیاردی در بنادر

علی‌اکبر صفایی، معاون وزیر راه و شهرسازی، در خصوص ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، گفت: این سند برگ زرینی است که می‌تواند به عنوان هدایت‌کننده تمامی فعالیت‌های دریایی نه تنها در دریا، بلکه در سواحل، فراساحل، پس کرانه‌ها و در اقیانوس‌ها عمل کند.
 معاون وزیر راه و شهرسازی به برنامه‌های طراحی شده برای نوسازی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور اشاره و اعلام کرد: زمانی که بحث کشتیرانی انجام می‌شود با دو شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم که ناوگان آنها، ناوگان رسمی کشور است که پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزار درآورده‌اند و در این زمینه رتبه ۲۱ دنیا هستیم.
وی با اشاره به اینکه در عین حال کشور از ناوگان بخش خصوصی برخوردار است، خاطرنشان کرد: هم اکنون ناوگان بخش خصوصی بیش از ناوگان این دو شرکت است که در تجارت دریابرد نه تنها کشورمان بلکه در تجارت دریابرد سایر کشورها نیز فعال هستند و با احتساب این موارد، جزو ۱۰ تا ۱۵ کشور بزرگ در حوزه ناوگان دریایی هستیم.
وی ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم چند موضوع منسجم طراحی و پیگیری شد؛ مورد اول اینکه نیازمند نوسازی و توسعه ناوگان به وِیژه در دریای خزر بودیم و امروزه بیش از ۳۰ فروند کشتی به ناوگان دریای خزر الحاق شده و خوشبختانه توسعه بسیار خوبی در دریای خزر صورت گرفته است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حوزه ناوگان خدمات دریایی، کشور دچار خلأ چشمگیر بود و متوسط عمر ناوگان بیش از ۳۵ سال تا ۴۰ سال بود، اظهار داشت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون بیش از ۶۸ فروند شناور در دست ساخت داریم که در داخل کشور هستند و بعضاً تا دو یا سه سال دیگر تولید می‌شوند، همچنین هم اکنون بیش از ۳۵ فروند در حال مناقصه هستند و شرایط برای بخش خصوصی کاملاً فراهم شده است و می‌توانند در این حوزه ورود کنند و درنهایت تا سال آینده مناقصه‌ها انجام می‌شود و شروع ساخت در دستورکار قرار می‌گیرد.
صفایی در مورد اعلام جذب سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی، گفت: ۵۳ هزار میلیارد تومان پروژه سازمان بنادر و دریانوردی از محل منابع خود تعریف کرده است که در حوزه حمل و نقل دریایی در حال انجام است و برخی پروژه‌ها عملیات اجرایی آن آغاز، برخی در دست مناقصه و برخی مانند بندر بزرگ مکران طرح جامع در حال انجام است. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ۴۷ هزار میلیارد تومان نیز برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی وعده داده شده است که تا کنون حدود ۶ هزار میلیارد تومان نیز قرارداد با بخش خصوصی منعقد شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد آخرین وضعیت ساخت بندر کوه مبارک، اعلام کرد: برای طرح جامع مشاور انتخاب شده و با همکاری وزارت راه وشهرسازی و وزارت نفت کارهای انتقال زمین انجام شده است. مطالعات طرح جامع این پروژه آغاز شده و قرار است این بندر خارج از خلیج فارس و در منطقه جاسک ایجاد شود.
صفایی خاطرنشان کرد: طرح جامع بندر که افق‌ها و نگاه‌های اقتصادی را دارد مدنظر قرار می‌گیرد و جانمایی انجام می‌شود تا موج‌شکن‌ها و اسکله‌ها طراحی شوند. مطالعات شش ماهه به اتمام می‌رسد تا سال آینده مناقصه برگزار و پیمانکار ساخت، انتخاب شود و در این راستا همزمان با شرکت‌های داخلی و خارجی در حال مذاکره هستیم تا در صورت امکان در راستای پیشبرد این پروژه با دولت شریک شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی