صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و پنج - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و پنج - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سفیر ایران در مینسک خبر داد

ریل‌گذاری مبادلات یک ‌میلیارد دلاری با بلاروس در دولت سیزدهم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس در گفت‌وگوی تصویری با ایرنا از ریل‌گذاری دولت سیزدهم برای ارتقای مبادلات تجاری به ۳۰۰ میلیون دلار و در گام بعدی به یک میلیارد دلار خبر داد. علیرضا صانعی همچنین به تشریح دستاوردهای مذاکرات اخیر مقامات ارشد دو کشور از جمله سفر ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ معاون اول رئیس‌جمهوری به مینسک پرداخت.

مبادلات تجاری سه برابر شد
سفیر ایران در بلاروس در این مصاحبه با بیان اینکه دو کشور از دیرباز در عرصه سیاسی، روابط خوب و نزدیکی داشته‌اند گفت: بنا به دلایلی، در حوزه اقتصادی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده نشده است.
وی ادامه داد: با این وجود، امروز روابط جمهوری اسلامی و ایران و بلاورس تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، ‌اجتماعی، علمی، دانشگاهی و فناوری را شامل می‌شود. صانعی خاطرنشان کرد: روابط ما در حوزه سیاسی در مقایسه با گذشته تقویت شده و رفت و آمد مقامات دو کشور گویای این موضوع است. سفیر ایران در بلاروس خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصادی، نتایج بسیار خوبی را در همکاری‌های دوجانبه شاهد بوده‌ایم، به گونه‌ای که می‌توان اذعان کرد ‌حجم مبادلات تجاری دوجانبه از ۱۰۰ میلیون دلار به ۳۰۰ میلیون دلار می‌رسد.
 
تحقق مبادلات یک میلیارد دلاری با برطرف شدن موانع
صانعی ادامه داد: اگر از ظرفیت‌های توسعه همکاری‌های دوجانبه تهران- مینسک استفاده و موانع فرارو برطرف شود، قادر خواهیم بود که حجم مبادلات تجاری را به یک میلیارد دلار ارتقا دهیم. وی از سفر اخیر آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به بلاروس، برپایی نمایشگاه‌های تجاری و کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در مینسک و نیز سفر مقامات حوزه نفت و پتروشیمی، بانکی و برگزاری کمیسیون حمل و نقل و لجستیک دوجانبه به عنوان نشانه‌های عزم دو کشور برای ارتقای سطح مبادلات تجاری یاد کرد.
 
سفر لوکاشنکو به تهران و تدوین جدول پیگیری توافقات
سفیر ایران در بلاروس در ادامه با اشاره به سفر اسفندماه ۱۴۰۱ الکساندر لوکاشنکو رئیس‌ جمهوری بلاروس به تهران گفت: در دیدار آقای لوکاشنکو و آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مقرر شد که برای شتاب‌بخشی به اجرای توافقات دو کشور بین وزارتخانه‌ها و نهادها، جدول پیگیری تهیه شود و دو طرف بر اساس آن جدول، پیشرفت همکاری‌ها و توافقات را پیگیری کنند. به گفته وی، مسئولیت تهیه این جدول را معاونان وزیران صنعت دو کشور که رؤسای کمیسیون مشترک اقتصادی دوجانبه هستند، برعهده داشته‌اند. این دیپلمات ایرانی در ادامه گفت: در این چارچوب، بنا به پیشنهاد طرفین مقرر شد آقای مخبر در پاییز ۱۴۰۲ به بلاروس سفر کند و در این سفر،‌ میزان پیشرفت اجرای توافقات دو کشور بررسی و ارزیابی شود که چه میزان از توافقات محقق و اجرا شده و چه موانعی بر سر راه اجرای سایر توافقات است.
 
دستاوردهای سفر معاون اول رئیس‌جمهور به مینسک
صانعی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سفر ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به مینسک، گفت: آقای مخبر در این سفر ضمن دیدار با رئیس‌ جمهوری، نخست وزیر، رؤسای دو مجلس بلاروس،‌ طیف گسترده‌ای از همکاری‌ها و توافقات دو کشور و میزان اجرا شدن آنها و موانع بر سر راه آنها و چگونگی پیگیری آنها را مورد بررسی قرار داد. وی با اشاره به اینکه وزیران نفت،‌ جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، معاون اول رئیس‌جمهوری را در این سفر همراهی می‌کردند، گفت: در این سفر علاوه بر پیگیری توافقات گذشته دوجانبه، توافقات جدیدی هم شکل گرفت از جمله در حوزه تأمین امنیت غذایی جمهوری اسلامی ایران و واردات کود پتاس از بلاروس.
 
تفاهم درباره واردات تراکتور؛ صادرات خودرو
صانعی اظهار داشت: معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر به مینسک از کارخانه‌های بلاز و تراکتورسازی بلاروس بازدید و از نزدیک با ظرفیت‌های این کارخانه‌ها و نیز فرصت‌های همکاری با شرکت‌های متناظر این صنایع در ایران آشنا شد. وی ادامه داد: در این بازدیدها در ارتباط با واردات برخی انواع تراکتور که در کشورمان تولید نمی‌شود از بلاروس به ایران توافق شد. به گفته صانعی، نحوه اجرای توافق صادرات ۴۵ هزار دستگاه خودرو تولید شرکت ایرانی سایپا به بلاروس، خدمات بعد از فروش، استاندارد و از دیگر موضوعات مورد مذاکره در این سفر بود. وی خاطرنشان کرد:‌ در سفر معاون اول رئیس ‌جمهوری به بلاروس همچنین دو سند مهم امضا شد که مهم‌ترین آنها سند همکاری‌های نفتی بود که به امضای وزیر نفت ایران و رئیس کنسرسیوم بل‌نفت‌خیم بلاروس رسید و علاوه بر آن،‌ چارچوبی برای همکاری‌های دو کشور در حوزه پتروشیمی، نفت و صنایع وابسته به آن شکل گرفت.

جستجو
آرشیو تاریخی