صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تحلیل
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و هفت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و هفت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۵

«ایران اقتصادی» از نقش شاگردان جریان اقتصادی لیبرال در تحریک انتظارات تورمی گزارش می دهد

تورم‌سازی منتقدان دولت

یک رسانه‌ منتقد دولت که محور جریان لیبرال اقتصادی است، در روزهای اخیر با انتشار گزارش‌های متعدد درباره افزایش قطعی نرخ ارز در ماه‌های آینده و درج اخبار دروغ درباره افزایش تورم به بالای 50 درصد، تلاش خود برای تحریک انتظارات تورمی را دوچندان کرده است.
جالب آن که سردبیر این رسانه، از کارکنان بانک مرکزی و البته از مشاوران اصلی عبدالناصر همتی رئیس کل   بانک مرکزی در دولت گذشته است.
اینکه فردی از کارکنان بانک مرکزی که خود از نقش پررنگ انتظارات بر ثبات بازار ارز اطلاع دارد، در قامت سردبیر یک رسانه منتقد دولت بارها به تشدید انتظارات تورمی دامن بزند، مسأله‌ای است که عامل آن هرچه باشد، سهو قلم نیست. «انتظارات تورمی» و اثرگذاری آن بر تورم، موضوعی است که در تمام همه دنیا پذیرفته شده است. در ایران بویژه پس از التهابات ارزی ماه‌های پایانی سال گذشته، انتظارات تورمی به مهم‌ترین عامل اثرگذار بر تورم کشور بویژه در کوتاه مدت تبدیل شده است. انتظارات تورمی به معنای شکل‌گیری «انتظار افزایش قیمت‌ها در آینده نزدیک» در جامعه است. بروز چنین پدیده‌ای باعث هجوم مردم و فعالان اقتصادی به بازارهای مختلف برای خریدهای مازاد بر مصرف با هدف سرمایه‌گذاری و مصون نگه داشتن سرمایه خود از تورم احتمالی پیش رو است. شکل‌گیری تقاضا بر اثر انتظارات تورمی، «تورم انتظاری» را از طریق افزایش سریع حجم پول در اقتصاد، به «تورم محقق شده» تبدیل کرده و جامعه را به آنچه هراس داشته، مبتلا می‌کند. شواهد میدانی، آمارهای رسمی و البته تحلیل‌های کارشناسان نشان می‌دهد آنچه عامل محرک تورم در ماه‌های پایانی سال گذشته انتظارات تورمی بوده که به شکل رشد حجم پول نمایان شده است.
 
کاهش رشد حجم پول
همان طور که مشخص است، سرعت رشد حجم پول در ماه‌های پایانی سال گذشته و فروردین امسال حتی از 70 درصد هم عبور کرده بود که نشان دهنده اوج‌گیری انتظارات تورمی در آن برهه است. هرچند با اجرای سیاست تثبیت و البته برخی گشایش‌های سیاسی، انتظارات تورمی فروکش کرده و نرخ رشد حجم پول به 39 درصد در پایان مهرماه امسال کاهش یافت. با این حال این عامل هنوز هم به عنوان مانع جدی در مسیر کاهش تورم به شمار می‌رود.
در ماه‌های اخیر و پس از فروکش کردن انتظارات تورمی در پی اجرای سیاست تثبیت اقتصادی و برخی گشایش‌های سیاسی، برخی افراد و رسانه‌ها تلاش کردند با ارائه تحلیل‌های نادرست و جهت‌دار، انتظارات تورمی در جامعه را تشدید کرده و از این مسیر، تلاش‌های بانک مرکزی برای کنترل انتظارات و کاهش تورم را خنثی کنند. تلاش اشخاص و رسانه‌های همسو با دولت قبل برای تحریک انتظارات تورمی و ترسیم آینده‌ای سیاه از بازارهای مختلف از جمله بازار ارز، موضوع عجیبی نیست. نکته عجیب در این میان اما تلاش یکی از کارمندان بانک مرکزی در جهت تحریک انتظارات تورمی و بی‌اثر کردن تلاش‌های این بانک است.
پویا جبل عاملی، کارمند بانک مرکزی و سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد که در سال پایانی دولت گذشته با حکم عبدالناصر همتی رئیس کل پیشین بانک مرکزی، مسئولیت روابط عمومی این نهاد را برعهده داشت، یکی از همین افراد است. جبل عاملی در رسانه تحت امر خود، بارها اقدام به انتشار مطالبی با محتوای «رشد چشمگیر قیمت ارز در آینده نزدیک» کرده است. در آخرین نمونه یادداشتی از یک شخص گمنام در این رسانه منتشر شده که با استناد به «اعتقاد برخی کارشناسان»، ثبات کنونی بازار ارز را مقطعی خوانده و آن را موکول کردن رشد قیمت به آینده معرفی کرده است. این متن در فضای مجازی با تیتر «منتظر گران شدن ارز باشید» دست به دست شد. اکو ایران، دیگر رسانه دنیای اقتصاد نیز اخیراً گزارش دروغی درباره نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی منتشر کرد و مدعی شد که نرخ تورم مهرماه به 54 درصد رسیده است. بانک مرکزی با تکذیب این مطلب، اعلام کرد که از این رسانه شکایت خواهد کرد.
انتشار محتواهایی که بدون اشاره به هیچ مبنای اقتصادی و منطقی و از قول کارشناسانی که هیچ نام و نشانی از آنها نیست، آینده بازار ارز و تورم را سیاه ترسیم می‌کند، دقیقاً برخلاف ادعای تخصصی بودن مدیران این رسانه است. اینکه کارمند بانک مرکزی که خود از نقش پررنگ انتظارات بر ثبات بازار ارز اطلاع دارد، در قامت سردبیر یک رسانه بارها به تشدید انتظارات تورمی دامن بزند، مسأله‌ای است که عامل آن هرچه باشد، سهو قلم نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی