صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تحلیل
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و بیست و هفت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و هفت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

صرفه‌جویی ۱.۳ میلیارد دلاری سوخت در حمل‌ونقل ریلی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: سال گذشته از طریق حمل‌ونقل ریلی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه‌جویی شد.
سید میعاد صالحی با اشاره به ثبت رکوردی جدید در جابه‌جایی مسافر از طریق خط آهن گفت: در سال ۱۴۰۱ با جابه‌جایی ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر مسافر ضمن اینکه نسبت به سال قبل آن بیش از ۴۰ درصد رشد مسافر داشتیم، رکورد تاریخ حمل و نقل ریلی مسافری کشور نیز جابه‌جا شد. قبلاً این رکورد مربوط به سال ۸۹ با ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بود که در سال ۱۴۰۱ با ۲۹ میلیون و ۶۷۰ هزار نفر توانستیم رکورد جابه‌جایی مسافر را بزنیم، همچنین از ابتدای سال تا نیمه آبان بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر را جابه‌جا کردیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم برای تهیه بلیت این بود که ما بتوانیم برای آحاد مردم فرصت برابر ایجاد کنیم که با تلاش همکارانم درراه آهن جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری، عرضه بلیت به گونه‌ای است که هم در آژانس‌ها و هم از طریق فضای مجازی و اینترنت همزمان انجام می‌شود، طبیعی است تقاضایی که مسافرین در لحظات اولیه دارند به طور عادلانه‌تری در حال پاسخگویی است.
صالحی افزود: ۲ کریدور در شرق دریای خزر و ۲ کریدور هم در بخشی این دریا داریم. در جنوب کشور بخش بندری بندرامام خمینی و بندرامام خمینی هستند که هر دو به ریل متصل هستند. یکی ازمهم‌ترین بحث‌ها، ترکیب حمل و نقل ریلی و دریایی است. وقتی بتوانیم از مسیر ریل بندر استفاده کنیم یک مزیت رقابتی بسیار خوبی را پیدا می‌کنیم. دراین راستا، بندر امیرآباد به ریل متصل است که در حال حاضر جابه‌جایی بار را انجام می‌دهد و باید آن را با اسکله «رو رو» تقویت کنیم. این اسکله برای بندر کاسپین هم در نظر گرفته شده و در حال آماده‌سازی است. امیدواریم با اتصال رشت- کاسپین بتوانیم یکی دیگر از راهگذرهای شمالی و جنوبی را تکمیل کنیم.
 مدیرعامل راه‌آهن اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقات، ترکیب ریل و بندر است. توانستیم برای نخستین بار کود پتاس را از شمال روسیه به میزان ۴ هزار ۸۰۰ کیلومتر تمام ریلی تا بندرعباس بیاوریم و از بندرعباس با کشتی به سمت هند حرکت کند. یعنی مسیری که قبلاً حدود ۵۰ روز طول می‌کشید حالا حدود ۱۷ تا ۱۸ روز طول می‌کشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: دو خطه کردن سرخس به بافق و اتصال چابهار به زاهدان که چهار قطعه حدوداً ۱۵۰ کیلومتری است در دستورکار جدی قرار دارد، سال گذشته قطعه اول آن از خاش به زاهدان افتتاح شد و امیدواریم خاش به ایرانشهر و ایرانشهر به نیکشهر و نیکشهر به چابهار هم تا پایان دولت به افتتاح برسد.
 مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: میزان باری که سال ۱۴۰۱ حمل کردیم و مسافری که جابه‌جا کردیم براساس هر تن کیلومتر یعنی هر یک تن بار یک کیلومتر جابه‌جا شود ۳۵ سی سی مصرف سوخت را بهینه می‌کند و ذخیره انرژی دارد و به ازای هر یک نفر که یک کیلومتر جابه‌جا بشود ۲۰ سی سی ذخیره می‌شود. براساس آمار رسمی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در سال گذشته حاصل صرفه‌جویی حمل و نقل ریلی بوده است. صالحی خاطرنشان کرد: عمر متوسط لکوموتیو در کشورمان ۱۰ سال است و عمر واگن‌های مسافری ما حدود ۳۰ سال است.
وی افزود: عمر واگن‌های باری با توجه به نوسازی خوبی که در ۲ سال اخیر انجام شده یعنی واگن‌های نویی که به شبکه اضافه شده، کاهش یافته ودرحال حاضر متوسط عمر واگن باری حدود ۲۵ سال است یعنی جوان‌تر و بهتر شده است.
صالحی همچنین گفت: یکی از گلوگاه‌هایی که متأسفانه شاید در سنوات گذشته به آن کمتر توجه شد بحث لکوموتیوهای باری است که در دولت سیزدهم این کار شتاب گرفته و در سال گذشته هم تولید لکوموتیو داخلی‌ رکورد زد.
جستجو
آرشیو تاریخی