صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گفت و گو
  • تحلیل
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

توسط وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه آبخیزداری صورت می‌گیرد

آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از ۱۱ آذر

آغاز طرح مردمی کاشت درخت در این طرح استان‌های کشور باید در قالب سامانه تولید و کاشت نهال (ساتک) همه اطلاعات تولید و کاشت را ثبت کنند تا آمار دقیق و درست به مردم ارائه شود و به هیچ عنوان به دنبال ارائه آمار کذب نیستیم

امین محمودی
روزنامه نگار

درختان نبض زمین هستند و چون با جذب گازهای سمی از جمله دی اکسید کربن و تولید اکسیژن که یکی از اساسی‌ترین نیازهای حیات انسان و حیوان است، باعث دوام حیات انسان و سلامت چرخه طبیعت می‌شوند، از اهمیت وافری برخوردار هستند و به نوعی از انقراض انسان‌ها و حیوانات جلوگیری می‌کنند. اما این همه فواید توسعه جنگل‌کاری را نمایان نمی‌سازد چون از طرف دیگر باید به این نکته نیز اذعان داشت که ریشه درختان یکی از اصلی‌ترین و در عین حال بهترین عوامل جذب و انتقال آب ناشی از بارندگی به دل سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب‌های مخرب است.
همچنین جنگل‌ها به عنوان یکی از زیرساخت‌های طبیعی تأمین منابع آب به تصفیه آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از سیلاب‌ها و رواناب‌های فصلی کمک شایانی می‌کنند؛ چراکه آنها می‌توانند مانند یک اسفنج عمل کنند به طوری که آب باران را بمکند و از خطرات سیلاب‌ها برای مردم و مزارع پایین دست خود بکاهند.
این انتقال آب به دل سفره‌های زیرزمینی همچنین جلوی فرسایش خاک و تولید ریزگردها را گرفته و در فصول گرم نیز می‌توان از آب انتقال یافته برای توسعه مصارف شرب، کشاورزی و صنعتی استفاده کرد تا دیگر شاهد بیابان زایی، خشکسالی و بحران کمبود آب در کشور نباشیم.
از طرف دیگر با وجود اینکه از نظر تنوع اقلیمی ایران یک کشور چهار فصل محسوب می‌شود که 11 اقلیم از 13 اقلیم موجود در جهان را در خود جای داده است، اما بیشتر مساحت کشورمان را اقلیم‌های بیابانی و نیمه‌بیابانی تشکیل می‌دهد و مساحت پوشش‌های جنگلی و مرتعی در کشورمان نسبتاً اندک است. به همین دلیل طرح کاشت یک میلیارد درخت طی چهار سال در اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته شده است.

سه هدف اصلی از کاشت یک میلیارد درخت در ایران
 رضا احمدی، مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نیز در این خصوص گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت سه هدف اساسی شامل ترسیب کربن، جبران روند تخریب جنگل‌ها در سال‌های اخیر و افزایش سرانه فضای سبز در کشور را دنبال می‌کند. وی افزود: سازمان منابع طبیعی همواره طرح‌هایی برای تولید نهال و جنگل‌کاری در دست اجرا داشته، اما مهم‌ترین تفاوت طرح جدید با برنامه‌های گذشته افزایش چند برابری سرعت و ظرفیت تولید نهال و کاشت درخت در نقاط مختلف کشور است؛ به نحوی که در دو دهه گذشته، متوسط تولید نهال سازمان منابع طبیعی 15 میلیون اصله در سال بوده، اما در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، قرار است سالانه 250 میلیون نهال در چهار سال تولید شود.

آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از ۱۱ آذر
نوبخت، معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت به‌طور همزمان در سراسر کشور از ۱۱ آذرماه امسال خبر داد. عباسعلی نوبخت افزود: در این طرح استان‌های کشور باید در قالب سامانه تولید و کاشت نهال (ساتک) همه اطلاعات تولید و کاشت را ثبت کنند تا آمار دقیق و درست به مردم ارائه شود و به هیچ عنوان به دنبال ارائه آمار کذب نیستیم. رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اظهار داشت: اکنون ۳۰۹ نهالستان توسط بخش خصوصی در کشور فعال شده که نزدیک به ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ اصله نهال در آنها تولید شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۴۰ میلیون اصله نهال کاشته شد، اظهار داشت: تغییر تاریخ شروع کاشت طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت از ۱۶ آذرماه به ۱۱ آذرماه، به دلیل وضعیت جوی استان‌ها و همچنین خزان نهال‌هاست، زیرا حداقل باید دو هفته از خزان نهال‌ها بگذرد تا عملیات انتقال انجام شود.
به گفته وی، اکنون در برخی استان‌‌ها عملیات گودبرداری برای کاشت انجام شده است، اما به دلیل شرایط اقلیمی زمان آغاز کاشت نهال در هر استان ممکن است متفاوت باشد. وی اضافه‌کرد: به منظور جلب مشارکت مردمی، با برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت آموزش و پرورش و هلال احمر هماهنگی‌هایی انجام شده است تا از ظرفیت دانش‌آموزی استفاده کنیم، به طور مثال مقرر شده روزی برای دانش‌آموزان به عنوان روز بدون کتاب برای کاشت نهال در مناطق انتخابی سازمان جنگل‌ها در نظر گرفته شود.
نوبخت تصریح‌کرد: در این روز برای استان تهران، بوستان جنگلی «خرگوش‌دره» برای کاشت نهال در نظر گرفته شد.

مشارکت زنان در تولید نهال
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از مشارکت زنان در تولید نهال در اجرای این طرح قدردانی کرد و گفت: اکنون در استان کرمانشاه یک روستا توسط زنان به نهالستان تبدیل شده، به طوری که تولید این نهال‌ها از کیفیت بالایی برخوردار است اما در استان‌ها برای نهالستان‌ها برنامه‌های تولید گونه و نوع نهال بر اساس شرایط آب و هوایی استان‌ها مشخص شده تا کاربرد داشته باشد. وی افزود: سازمان منابع طبیعی کشور برای کمک به نهالستان‌ها در استان‌های سراسر کشور، کیسه گلدانی و خاک در اختیارشان قرار می‌دهد، البته در میزان اهمیت فرایند تولید و کاشت نهال، ۳۰ درصد موضوع تولید و کاشت و ۷۰ درصد نگهداشت درختان است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه‌داد: کشور ما به دلیل شرایط آب و هوایی و استمرار خشکسالی‌ها به کاشت نهال‌ها نیاز دارد و اگر این نهال‌ها توسط مردم کاشته شود به‌طور حتم توسط خود مردم نیز مراقبت خواهد شد. نوبخت اضافه‌کرد: در حال حاضر انجمن هنرمندان در نظر دارد به یاد سه نفر از هنرمندانی که به‌تازگی فوت شده‌اند درخت بکارد یا اینکه مسابقاتی برای هنرمندان و ورزشکاران در نظر گرفته شود. به گفته وی، فوتبالیست‌ها نیز خواستار حضور به عنوان سفیر طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت شدند که ما نیز با این موضوع موافقیم.

طرح توسعه جنگل‌های حرا
در سواحل خلیج‌فارس
معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه طرح توسعه جنگل‌های حرا در سواحل خلیج فارس و دریای عمان مورد تأکید است، گفت: با توجه به استانداردهای کاشت درخت، در سواحل خلیج فارس و دریای عمان ظرفیت کاشت یک میلیارد و ۷۳۰ درخت را داریم. وی اضافه کرد: اکنون ۴۰۰ میلیون اصله نهال در سواحل و ۶۰۰ میلیون اصله نهال حرا در استان‌های زاگرسی را داریم.

 

بــرش

ردیف بودجه‌ای مستقل برای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت
نوبخت درباره اعتبارات این طرح گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، یک طرح جدید و ملی است که برای اجرای آن نیازمند ردیف بودجه‌ای بودیم که اجرایی شد و امیدواریم رقم آن برای سال‌های آینده افزایش یابد. وی افزود: اکنون ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد که اعتبار لحاظ شده ۲۳۷ میلیارد تومان است، هرچند هنوز تخصیصی انجام نشده است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی