اصلاح دستورالعمل ثبت و شناسایی هلدینگ‌ها

انضباط بیشتر در حوزه انتشار اوراق

در نوزدهمین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار بر اصلاح دستورالعمل ثبت و شناسایی هلدینگ‌ها و انضباط بیشتر در حوزه انتشار اوراق تأکید شد.
علیرضا ناصرپور، عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این نشست با اشاره به سود تقسیمی شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌ها گفت: با وجود ماده ۵۸ اساسنامه شرکت‌های هلدینگ، سود تقسیمی از محل فروش سهام نمی‌تواند اتفاق بیفتد و این سود از محل سودهای دریافت شده از شرکت‌های تابعه است.
به گفته وی، کسانی که ماده ۵۸ را در مجامع هلدینگ‌‎‌ها رعایت نکنند سازمان آنها را تأیید نخواهند کرد و عمده سود تقسیمی، متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ‌هاست.
ناصرپور با اشاره به اینکه در برخی از موارد بیش از ۱۰۰ درصد تقسیم سود اتفاق افتاده است، گفت: این موضوع مربوط به شرکت‌هایی است که ذیل یکی از صندوق‌های بازنشستگی یا سازمان‌های مرتبط با بازنشستگی قرار گرفته‏‌اند و به طور عمده موضوع تأمین نقدینگی آن شرکت‌ها و سازمان را مدنظر دارند.
عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: محدودیت در فرایند تقسیم سود نیاز به بررسی بیشتر دارد و منطقی است سهامداران عمده نسبت به این قضیه بیش از پیش فکر کنند، چرا که موضوع سرمایه‌گذاری در هلدینگ پس از مدتی متوقف شده و سودآوری آنها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. وی تصریح کرد: این موضوع مالکیتی و سهامداری است و اگر هلدینگ‌ها و سهامداران تصمیم بگیرند که چه میزان از این سود را برای درآمدهای آتی سرمایه‌گذاری کرده و چه مقدار را به ضرورت دریافت کنند، با رعایت ماده ۵۸ امکانپذیر است و در مجامع باید رعایت شود. ناصرپور از اصلاح دستورالعمل ثبت و شناسایی هلدینگ‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اصلاح و تغییراتی در این زمینه، اگر همکاران مواردی مهم را ارائه کنند، کار اصلاح منسجم‎‌تر و همه‌جانبه‌تر پیش خواهد رفت.
وی از اقدامات سازمان بورس و اوراق بهادار برای انضباط بیشتر در حوزه انتشار اوراق خبر داد و افزود: این اقدمات بعد از نتیجه‌گیری اطلاع‌رسانی خواهد شد.
جستجو
آرشیو تاریخی