صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گفت و گو
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و چهار - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و چهار - ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران:

توتال یک دلار هم وارد ایران نکرد

در سال‌های بعد از برجام توتال وارد فاز ۱۱ پارس جنوبی شد؛ ارزش سرمایه‌گذاری یکباره بیش از چهار میلیارد دلار اعلام شد اما عملاً یک دلار هم وارد نشد و آن مجوز باطل شد، البته این باطل‌شده‌ها از آمار حذف نمی‌شد.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه توتال بعد از برجام حتی یک دلار هم در ایران سرمایه‌گذاری نکرد، از جذب ۹.۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در دو سال گذشته ۱۷۰ درصد رشد سرمایه‌گذاری خارجی داشتیم.
علی فکری در برنامه صف اول با اشاره به تغییراتی که در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم نسبت به پیش از آن رخ داده است، اظهار کرد: اما این هنوز برای ما رضایتبخش نیست و ما هنوز خیلی باید کار کنیم تا اینکه به آن نقطه مطلوب مورد نظر خودمان برسیم.
وی افزود: از ابتدای دولت تا امروز جذب سرمایه ما به صورت مصوب یعنی طرح‌های سرمایه‌گذاری که طرف‌های خارجی ابراز علاقه‌مندی و بخش‌هایی از سرمایه‌شان را هم وارد ایران کردند ۹.۲ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با گذشته بسیار متفاوت است.
 
جذب ۴.۲ میلیارد دلار سرمایه خارجی در سال گذشته
 معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: فقط در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۴.۲ میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی داشتیم که در مقایسه با سال‌های قبل از آن رشد قابل‌توجهی داشت، در این دوره ما حدود ۱۷۰ درصد رشد سرمایه‌گذاری را شاهد بودیم که خب این خیلی متفاوت با گذشته است، اما اینکه خود این رقم برای ما راضی‌کننده است؛ خیر.
فکری درباره قطعی شدن ۹.۲ میلیارد دلاری جذب سرمایه‌ای که به آن اشاره شد، اظهار کرد: به استثنای ۳ میلیارد دلاری که مربوط به هشت‌ماهه اول دوره سیزدهم است و همچنان در جریان است، ۶ میلیارد دلار آن به طور قطعی انجام شده است.
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت، می‌توان برای هر سال حدود ۱۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری کرد که البته تحقق آن بستگی به این دارد که ما چطور می‌توانیم شرایط را برای ورود این سرمایه‌های خارجی فراهم کنیم.
وی با اشاره به کاهش رشد سرمایه‌گذاری در اکثر کشورهای همسایه، یادآور شد: آنچه در ایران در این دو سال رخ داد، نتیجه تغییر رویکرد بود و ما به سمت کشورهای واقعی سرمایه‌فرست که می‌توانند در ایران با ما همکاری کنند، حرکت کردیم؛ به جای اینکه منتظر بمانیم برای اینکه کسانی که به هر دلیلی از جمله دلایل سیاسی وارد ایران نشوند.
فکری ادامه داد: یک سرمایه‌گذار در حوزه‌های نفت و گاز می‌تواند توتال فرانسه باشد، یک سرمایه‌گذار در حوزه نفت و گاز می‌تواند زد ان واستوک یا یکی از شرکت‌های روسی باشد، اینکه شما به سمت کدام یک از اینها حرکت کنید، مهم است.
 
توتال بعد از برجام یک دلار هم در ایران سرمایه‌گذاری نکرد
رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: اینکه شما به سمت کشوری بروید که برای اینکه بخواهد وارد سرمایه‌گذاری بشود، ده‌ها شرط می‌گذارد و بعد هم آخرش معلوم نیست از سمت قدرت‌های بزرگتری مثل امریکا اجازه پیدا کند که وارد ایران بشود یا نه؟ قطعاً نتیجه‌بخش نیست.
وی یادآور شد: سال‌های بعد از برجام توتال وارد فاز ۱۱ پارس جنوبی شد؛ ارزش سرمایه‌گذاری یکباره بیش از چهار میلیارد دلار اعلام شد اما عملاً یک دلار هم وارد نشد و آن مجوز باطل شد، البته این باطل‌شده‌ها از آمار حذف نمی‌شد.
فکری تأکید کرد: اکنون آمارهایی را اعلام می‌کنیم که بخشی از سرمایه حداقل وارد ایران شده و کار سرمایه‌گذاری شروع شده باشد؛ روس‌ها در پروژه نفتی وارد شدند و ۲.۷ میلیارد دلار پروژه‌ای است که آنها شروع کردند. بخشی از سرمایه‌های آنها وارد شد و کار در استان ایلام الان شروع شده است.
معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: دیگر اینطور نیست که صرفاً کاغذی در سازمان سرمایه‌گذاری باشد و بعد از مدتی هم این کاغذ بی‌اعتبار و خارج شود، البته به معنی این نیست که الان دیگر اصلاً سرمایه‌گذاری‌های غیرمعتبر نداریم بلکه همه اینها را از آمارهایمان خارج کردیم.
وی تأکید کرد: به عنوان مثال سال پیش درباره یک ورزشگاه، سرمایه‌گذار خارجی از اروپا اعلام آمادگی کرده بود، ما هم در را نبستیم، ولی بعد از یک مدتی اعلام کرد که نمی‌تواند بیاید؛ بنابراین ما آن آمار را از آمارهایمان خارج کردیم تا موجب انحراف در تحلیل نشود و به همین دلیل ما اصرار به تصحیح آماردهی داشتیم.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری اضافه کرد: حداقل نزدیک ۵ میلیارد دلار را در همین دولت از آمار خارج کردیم و اعلام آمار نهایی بعد از خروج این موارد اعلام می‌شود.
فکری اظهار کرد: براساس قانون سرمایه‌گذاری، آیین‌نامه‌هایی داریم و بر اساس آن سرمایه‌گذار ۶ماه بعد از اینکه درخواستش را ثبت می‌کند، فرصت دارد که بخشی از سرمایه را وارد ایران بکند، هنوز از ۱۴۰۲ از ماه‌های دوم و سوم سال‌جاری ۶ماه نگذشته که بتوانیم به صورت دقیق بگوییم چقدر سرمایه وارد شده است.
وی درباره پیش‌بینی رقم سرمایه‌گذاری خارجی تا پایان سال‌جاری گفت: تلاش می‌کنیم با مجموعه دولت، بانک مرکزی، نهادهای مرتبطی که مجوزها را صادر می‌کنند، از طریق تسهیل کار در حوزه‌های مختلف، بتوانیم این آمار به عنوان مثال
6 میلیارد دلاری را به واقعیت برسانیم.
 
فقط سرمایه با منشأ خارجی را در آمار محاسبه می‌کنیم
فکری در پاسخ به اینکه آیا ایرانیان خارج از کشور هم جزو آمار سرمایه‌گذاری خارجی شما به حساب می‌آید؟ توضیح داد: در صورتی که منشأ ارزشان خارجی باشد، وگرنه ما به عنوان سرمایه خارجی محسوب نمی‌کنیم. همچنین خارجی‌هایی هم داریم که می‌آیند از داخل ایران سرمایه‌هایی را جذب می‌کنند و در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند که در آمار ما نیست.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری در مورد این سؤال که چند درصد از سرمایه‌گذاری سال‌جاری مربوط به ایرانیان خارج از کشور است، پاسخ داد: تقریباً ۲۰ درصد؛ البته تسهیل ورود سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور از برنامه‌های دولت است.
وی با اشاره به هدفگذاری غیرواقعی درباره جذب سرمایه‌ خارجی در برنامه ششم گفت: در برنامه هفتم سعی کردیم رقم مشخص نکنیم و شاخص تعیین کنیم؛ مثلاً اعلام کنیم که فرضاً ۳۰ درصد بیش از میانگین پنج سال اخیر که این یک شاخص معنی‌دار است.
فکری همچنین با بیان اینکه هنوز نفت و گاز، در رتبه اول جذب سرمایه‌گذاری است، تأکید کرد: البته امسال کمتر ورودی برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز داشته‌ایم.
جستجو
آرشیو تاریخی