صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تحلیل
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و هفت - ۰۷ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و هفت - ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

در سال 1401 توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور صورت گرفت

ایجاد 300هزار فرصت شغلی از طریق مهارت‌آموزی

رشد 27 درصدی تعداد مربیان فنی و حرفه‌ای در سال گذشته ۳۷ هزار و ۷۱۶ مربی رسمی و پیمانی در مراکز دولتی و غیردولتی این سازمان مشغول به ارائه خدمات آموزشی بوده‌اند که این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۲۷,۴ درصدی را نشان می‌دهد

توسعه مهارت‌آموزی در سال گذشته توسط دولت سیزدهم، اشتغالزایی حدود 300 هزار نفر را در پی داشت. افزایش بیش از 39 درصدی تعداد مراکز آموزشی نسبت به سال 1400 و رشد بیش از 27 درصدی تعداد مربیان این مراکز از دیگر دستاوردهای دولت در حوزه مهار‌ت‌آموزی در سال گذشته بوده است. براساس اطلاعات سالنامه آماری سال 1401 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال گذشته یک میلیون و ۷۰۷ هزار و ۶۴۳ نفر در مراکز دولتی و غیردولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، دوره‌های مهارت‌آموزی را فرا گرفته بودند. بر پایه تحلیل‌های آماری، حدود 57 درصد از این تعداد جذب بازار کار شده‌اند. به عبارتی حدود 300 هزار نفر از این مهارت‌آموزان در سال گذشته به کار مشغول شدند.

رشد 39 درصدی تعداد مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه‌ای
تعداد مراکز فنی و ‌مهارتی از ۱۲ هزار و ۳۷۶ مورد در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۷ هزار و ۲۱۵ مورد در سال ۱۴۰۱ رسید که نشانگر رشد ۳۹,۱ درصدی مراکز و اهتمام دولت سیزدهم به توسعه و گسترش چتر مهارتی در جذب نیروهای توانمند و متخصص در بازار کار است.
اهتمام دولت سیزدهم توسعه مراکز فنی و حرفه‌ای برای دسترسی آسان متقاضیان جویای کار برای کسب مهارت و آموزش‌های عملی بوده است. بر این اساس سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، کشور شاهد رشد حدود 5 هزار موردی مراکز مهارتی و فنی در کشور بوده است.
براساس داده‌های سالنامه آماری سال ۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ۱۷ هزار و ۲۱۵ مورد مرکز فنی و مهارتی در کشور، یک‌هزار و ۶۷۳ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای مردانه، ۱۱هزار و ۶۵۱ مرکز آموزش مهارت زنانه و همچنین 3 هزار و ۸۹۱ مرکز با قابلیت فعالیت و ارائه دوره‌های آموزشی همزمان برای مردان و زنان است.

سهم بیشتر آموزشگاه‌های آزاد در ارائه آموزش‌های مهارتی
طبق آمارهای منتشر شده، تعداد مراکز مهارت‌آموزی فعال در بخش غیردولتی بسیار بیشتر از مراکز بخش غیردولتی است، سال گذشته تعداد۱۶ هزار و ۵۶۹ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای غیردولتی و ۶۴۶ مرکز مهارت‌آموزی دولتی در کشور مشغول به ارائه دوره‌های مهارتی به متقاضیان بوده‌اند. براساس اطلاعات آماری، در سال گذشته تعداد یک میلیون و ۷۰۷ هزار و ۶۴۳ نفر-دوره آموزش در مراکز دولتی و غیردولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای متقاضیان دوره‌های فنی و تخصصی برگزار شده بود.

کدام استان‌ها در ارائه آموزش‌های مهارتی پیشقدم بوده‌اند؟
در سال گذشته، سه استان تهران با ۲ هزار و ۵۴۹ مرکز، اصفهان با یک‌هزار و ۷۷۸ مرکز و خراسان رضوی با یک‌هزار و ۲۶۰ مرکز بیشترین مراکز آموزش مهارت‌های فنی و تخصصی را داشتند. همچنین در مقابل استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و سمنان با ۱۴۶ مرکز و زنجان با ۱۸۱ مرکز کمترین تعداد مراکز فعال آموزش مهارت را در اختیار داشته‌اند. همچنین مراکز آموزش مهارت‌های فنی دولتی در استان‌های اصفهان، فارس و خراسان رضوی بیشترین تعداد و استان‌های قم، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد کمترین میزان مراکز دولتی را به خود اختصاص داده بودند. در بخش مربوط به مراکز غیردولتی مهارت‌آموزی نیز استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی بالاترین و استان‌های سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان پایین‌ترین تعداد مراکز فعال آموزش مهارت‌های فنی را دارا بودند. طبق داده‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سال گذشته در بخش آموزش‌دیدگان نیز استان تهران با ۱۸۷ هزار و ۱۰۰ نفر-دوره و استان خراسان شمالی با ۲۰ هزار و ۴۶۴ نفر-دوره به ترتیب بیشترین و کمترین میزان برگزاری دوره‌های آموزشی را به خود اختصاص داده‌ بودند.
همچنین استان‌های خراسان رضوی، اصفهان و فارس پس از تهران بیشترین و استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری قبل از خراسان شمالی کمترین سهم برگزاری دوره‌های آموزش فنی و مهارتی را در سال قبل در اختیار داشتند.

رشد 27 درصدی تعداد مربیان مراکز فنی و حرفه‌ای
داده‌های سالنامه آماری سال ۱۴۰۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد که در سال گذشته ۳۷ هزار و ۷۱۶ مربی رسمی و پیمانی در مراکز دولتی و غیردولتی این سازمان مشغول به ارائه خدمات آموزشی بوده‌اند که این آمار در مقایسه با سال ۱۴۰۰ رشد ۲۷,۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین تفکیک جنسیت مربیان زن و مرد نشان می‌دهد که فعالیت ۲۵ هزار و ۷۰۷ مربی زن و ۱۲ هزار و ۹ مربی مرد در سال قبل ثبت شده که در مجموع تعداد 4 هزار و ۸۲۱ مربی در بخش مراکز دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای فعال بوده و اشتغال ۳۲ هزار و ۸۹۵ مربی در حوزه مراکز غیردولتی ثبت شده است. تعداد مربیان مرد در مراکز مهارت‌آموزی دولتی بیشتر از زنان است در حالی که تعداد مربیان زن در مراکز آموزش مهارت غیردولتی بسیار بیشتر از مردان است، به گونه‌ای که بیش از ۹ هزار مربی مرد در مقابل حدود ۲۴ هزار مربی زن در قالب این مراکز مشغول تدریس در حوزه مهارت‌آموزی هستند. داده‌های مرتبط با فعالیت مربیان آموزشی مراکز فنی و حرفه‌ای نیز بیانگر سهم ۳۱,۸ درصدی مردان و ۶۸,۲ درصدی زنان در این حوزه است؛ به عبارتی زنان مربی در حوزه آموزش‌های فنی بیش از ۲ برابر مردان فعال و شاغل هستند.

نهضت ملی مهارت‌آموزی در دولت سیزدهم
اجرای نهضت ملی مهارت‌آموزی یکی از طرح‌های دولت سیزدهم در جهت علم آموزی به متقاضیان جویای کار است که در آن جوانان و همه اقشار جامعه می‌توانند در مراکز آموزشی یا محیط کار واقعی، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را کسب کنند. آموزش نیروی انسانی یکی از مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در بازار کار است که نه تنها به بهره‌وری تولیدات می‌انجامد بلکه بسیاری از هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهد.
همچنین در گذشته یکی از گلایه‌های کارفرمایان نبود نیروی کار متخصص بود اما اکنون ارائه آموزش‌های مهارتی به کارجویان توسعه یافته است و دانشجویان و فارغ‌‌التحصیلان با شرکت در دوره‌های آموزشی و مهارتی مراکز فنی و حرفه‌ای می‌توانند تخصص‌ها و تجربه کافی برای حضور در بازار کار را کسب کنند. دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی علاوه بر ایجاد زمینه اشتغال و خلق فرصت‌های شغلی، به حل مشکل بیکاری کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری در مجموعه‌ها و رشد تولید و بهره‌وری محصولات می‌شود.

 

برش

برچیده شدن انحصار آموزش‌های مهارتی در دولت سیزدهم
موضوع مهارت‌آموزی اکنون به قدری مهم است که در کشورهای پیشرفته روی آن سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی می‌کنند، چرا که بسیاری از مشاغل در حال از بین رفتن و جایگزین شدن با مشاغل جدید و هوشمندسازی هستند. از این‌رو به‌روز‌رسانی آموزش‌ها مسأله مهمی است که باید به آن توجه شود.
دولت سیزدهم به موضوع برندسازی مهارت، ارتقای وزن مهارت در برنامه‌ریزی‌ها و تغییر رویکرد و افکار عمومی از مدرک‌گرایی به مهارت‌گرایی را در دستور کار قرار داده است و از ظرفیت نهادهای آموزشی استفاده می‌کند.
این در حالی است که در گذشته دریافت مجوزهای تأسیس مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به یک رانت تبدیل شده بود و مدت زمان ۶ تا ۸ ماه طول می‌کشید که در این دولت با برچیده شدن انحصار در آموزش‌های مهارتی و ‌حذف امضاهای طلایی شاهد صدور لحظه‌ای و کمتر از هفت روزه مجوزها و توسعه مراکز آموزشی و مهارتی در کشور هستیم.

جستجو
آرشیو تاریخی