صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • گزارش
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و سی و هشت - ۰۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و سی و هشت - ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

چرا تولید گوشت قرمز در مهرماه سال‌جاری کاهش یافت؟

تنظیم بازار گوشت قرمز با افزایش واردات

امین محمودی
روزنامه نگار

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرده است که در مهرماه امسال ۳۸.۷۶۰ تن انواع گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور تولید و عرضه شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۹ درصد کاهش یافته که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.
 بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ١٩.٦٥٦ تن، 50.7 درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است.
 گوشت گوسفند و بره با ١٤.٧٣١ تن، بز و بزغاله با ٣.٣٢١ تن و سایر انواع دام با 1052 تن، به‌ترتیب ٣٨ درصد، ٨.٦ درصد و ٢.٧ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
 مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر 1402، با ماه مشابه سال 1401 نشان‌دهنده کاهش ٢٩ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.
 مقدار تولید گوشت در مهر 1402 نسبت به ماه مشابه سال 1401 برای گوسفند و بره 40 درصد، برای بز و بزغاله ١٤ درصد، برای گاو و گوساله ٢٢ درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٢٧ درصد کاهش و برای شتر و بچه‌شتر ٥٤ درصد افزایش داشته است.

چرا تولید گوشت قرمز در مهرماه سال‌جاری کاهش یافته است؟
با استناد به گزارش مرکز آمار مبنی بر کاهش 29 درصدی تولید گوشت قرمز در مهرماه سال‌جاری نسبت به سال قبل باید به دلایل کاهش تولید این کالای اساسی در کشور پرداخت.
 
 افزایش بارندگی در مهرماه سال‌جاری
میزان بارش باران و نزولات آسمانی در مهرماه سال‌جاری نسبت به سال گذشته با افزایش روبه‌رو شده، این در حالی است که در سال گذشته میزان بارش‌ها تا مهرماه با کاهشی 80 درصدی مواجه شده بود که همین امر زمینه ساز خشکسالی و فقر مراتع کشور شد، از این رو دامداران ترجیح دادند دام‌های خود را به فروش برسانند، این در حالی است که هم‌اکنون با توجه به وضعیت خوب مراتع کشور دامداران به این امر مبادرت نورزیده‌اند.
 
 ثبات قیمت نهاده‌های دامی نسبت
به سال گذشته
نهاده‌های دامی به مثابه روغن خوراکی یکی از کالاهایی بود که در سال گذشته پس از اصلاح ارز ترجیحی با بیشترین نوسان قیمتی روبه‌رو بود، از این رو در پاییز 1401 با بیشترین میزان عرضه دام دامداران به کشتارگاه‌ها روبه‌رو بودیم به طوری که گزارش‌ها حاکی از آن بود بسیاری از این دام‌ها نیز مولد بود.
با این حال در سال‌جاری با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و طراحی تولید گوشت قراردادی و عدم نوسان جدی در بازار نهاده‌های دامی شاهد آن هستیم که میزان عرضه دام به کشتارگاه‌ها کاهشی بوده است.
 
 انتظار دامداران برای افزایش قیمت گوشت قرمز در زمستان
برخی دامداران نیز با توجه به افزایش بارندگی‌ها و عدم نوسان قیمت نهاده‌های دامی به انتظار افزایش قیمت گوشت قرمز در زمستان سال‌جاری نشسته‌اند، این امر ناشی از آن است که در سال گذشته در اواخر زمستان با کاهش عرضه و افزایش قیمت گوشت قرمز مواجه بودیم.
 
 افزایش قابل توجه واردات
گوشت قرمز
دولت سیزدهم برای عدم نوسان گوشت قرمز اقدام به واردات گسترده گوشت قرمز به کشور کرده و آن‌طور که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌اند این امر تا پایان سال نیز ادامه دارد. به طوری که در هفت ماهه امسال ۴۴‌هزار و ۶۱۹ تن و ۲۶۳ کیلوگرم انواع گوشت قرمز اعم از گوسفند، بره، گاو وگوساله به ارزش ۲۳۳‌میلیون و ۵۸۰‌هزار و ۵۲۱ دلار وارد کشور شده، این در حالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته تنها ۲۸‌هزار و ۶۳۳ تن و ۲۱۸ کیلوگرم انواع گوشت قرمز به ارزش ۱۲۶‌میلیون و ۶۳۶‌هزار و ۷۹۱ دلار وارد کشورمان شده بود.
بنابراین می‌توان گفت واردات انواع گوشت قرمز در هفت ماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ وزنی با رشد بیش از ۵۵‌درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد ۸۵‌درصدی روبه‌رو بوده است.
واردات گوشت قرمز گوسفندی در هفت ماهه امسال ۱۲‌هزار و ۹۰۸ تن و ۸۷۰کیلوگرم انواع گوشت قرمز گرم و منجمد گوسفندی به ارزش ۹۳‌میلیون و ۷۷۰‌هزار و ۲۰۴ دلار وارد کشور شده، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال گذشته ۱.۵۵۹ تن ۳۷۵کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی به ارزش هشت‌میلیون و ۱۳۴‌هزار و ۹۳دلار به کشور وارد شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات گوشت قرمز گوسفندی در هفت ماهه امسال نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته به لحاظ وزنی با رشد حدوداً ۷۳۰‌درصدی و به لحاظ ارزشی با رشد ۱۰۷۵‌درصدی روبه‌رو بوده است.
از طرف دیگر در هفت ماهه امسال ۳۱‌هزار و ۷۱۰ تن و ۳۹۳کیلوگرم گوشت قرمز گاو و گوساله هم به صورت گرم و هم به صورت منجمد به ارزش ۱۳۹‌میلیون و ۸۱۰‌هزار و ۳۱۷دلار وارد کشورمان شده، این درحالی است که در همین بازه زمانی ۲۷‌هزار و ۷۳ تن و ۸۴۳ کیلوگرم گوشت گاو و گوساله به ارزش ۱۱۸‌میلیون و ۵۰۲‌هزار و ۶۹۸ دلار وارد کشور شده بود.
 
 افزایش عرضه گوشت قرمز توسط شرکت پشتیبانی امور دام
همزمان با افزایش واردات گوشت قرمز، شرکت پشتیبانی امور دام نیز انواع گوشت قرمز داخلی و خارجی را که در انبارهای خود داشته به بازار عرضه کرده، از این رو شاهد آن هستیم که انوع گوشت در بازار از 310 هزار تومان تا 390 هزار تومان به وفور مشاهده می‌شود و همه اقشار و طبقات مختلف جامعه توانایی خرید این محصول را دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی